Springen naar inhoud

Subliminale perceptie


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Dido

    Dido


  • >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 april 2010 - 00:51

Ik zag zonet een prachtig voorbeeld van subliminale perceptie. En ik kan niet nalaten het even te posten. Omdat het aantoont hoe sterk we be´nvloed worden door allerlei stimuli om ons heen, waar we ons helemaal niet bewust van zijn. Of, hoe reclame over iets op ons kan inwerken, zelfs als we denken dat dit niet gebeurt...

Nog even kort aanhalen wat subliminale perceptie is:

Het begon allemaal in 1958 wanneer in een speelfilm korte teksten zoals ‘drink meer coke’ en ‘eet meer popcorn’ zouden zijn ingelast, maar slechts kort verschenen: een derde van een seconde, te kort om bewust gezien te worden. Subliminale prikkels zijn boodschappen die zo kort of zwak worden aangeboden dat ze net onder de normale waarnemingsdrempel blijven. (Packard, 1958) Er werd beweerd dat men toch die teksten onbewust las. De verkoopscijfers van Coca Cola stegen met 18% en er werd 58% meer popcorn verkocht dan tevoren. (Brean, 1958) Er ontstond een rel, het werd veroordeeld, lang werd er niets meer over gehoord. In de jaren zeventig zouden de geheime diensten van de VS opnieuw geŰxperimenteerd hebben met subliminale beelden door anti-communistische beelden te monteren in Amerikaanse speelfilms. Maar ook tijdens de campagnes in het kader van de presidentsverkiezingen van het najaar 2000 zou men gebruik gemaakt hebben van subliminale boodschappen.

uit: Skepp
Zelfs al wordt de kracht van subliminale perceptie nog steeds in vraag gesteld (zie je ook op de website van Skepp), toch zijn er ook studies die erop wijzen dat het onder bepaalde omstandigheden wel eens sterker kan zijn dan we zouden geloven.



Dido

Veranderd door Dido, 05 april 2010 - 00:54

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

anusthesist

    anusthesist


  • >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2010 - 10:59

Erg leuk voorbeeld :eusa_whistle:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

#3

moodyalex

    moodyalex


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 17:20

Subliminale perceptie wordt al geruime tijd commercieel toegepast. De meeste mensen denken hierbij
aan audiovisuele cues. Recentelijk wordt ook steeds meer geur marketing toegepast
(zoals bijvoorbeeld door mood media geur marketing )
Wat ik me nou hierbij afvraag is het volgende: zowel ons auditief en visueel systeem zijn vrij 'cerebraal'.
Visuele prikkels bijvoorbeeld gaan via het oog eerst naar de thalamus en vervolgens naar de cortex.
Het olfactory systeem is meer 'visceraal' in die zin dat signalen eerst naar een kern in de hersenstam gaat,
oftewel een veel primitiever systeem met een meer emotionele respons waarschijnlijk.
Kan men de reacties van mensen dmv geur marketing net zo goed controlleren als met visuele of
auditieve subliminale stimuli of is de reactie van mensen veel meer onvoorspelbaar?

Meningen?

Alex

Veranderd door moodyalex, 16 augustus 2010 - 17:23


#4

Dido

    Dido


  • >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 22:17

...
Kan men de reacties van mensen dmv geur marketing net zo goed controlleren als met visuele of
auditieve subliminale stimuli of is de reactie van mensen veel meer onvoorspelbaar?


Voorspellen houdt in dat je vooraf wil bepalen hoe de persoon zal reageren op de geur, veronderstel ik.

Eerst en vooral is de reactie van subliminale perceptie dmv. geluiden en visuele stimuli, volgens mij, ook niet zo goed voorspelbaar. Zo kan ik me voorstellen dat ik tijdens een slechte bui (ik ben boos) wordt blootgesteld aan een geluid of aan iets visueels, Ún dat dit in principe zodanig is dat m'n stemming er beter van zou moeten worden (bv. doordat de visuele prikkel een lachend gezichtje is dat zo kort wordt getoond dat ik het niet bewust opmerk). Als ik al boos ben, echter, zal ik door dit lachend gezichtje misschien nog wat extra ge´rriteerd raken, want ik ervaar het mogelijks als irritant als anderen blij zijn terwijl ik boos ben.

Voor geuren zal het er volgens mij van afhangen welke geur je gebruikt, als je wil voorspellen hoe de persoon erop zal reageren. Zo kan een babygeur bij velen (de meesten?) een gevoel van 'willen zorgen voor een ander' oproepen. Maar bij een ander zal diezelfde geur misschien iets helemaal anders oproepen. De geur van rotte eieren daarentegen zal vermoedelijk bij bijna iedereen aan gevoel van walging oproepen. Maar die geur zal je wel degelijk opmerken, ze is dus niet meer subliminaal (= onbewust)...

Even op een rijtje: de voorwaarden om te kunnen spreken van subliminale perceptie...
Het is belangrijk dat de visuele, auditieve of geur-stimulus:
1) erg eenvoudig is en dus zeer makkelijk kan waargenomen worden
bv. een tekst achterstevoren zeggen, is zinloos aangezien we dit sowieso nooit kunnen begrijpen, zelfs als ze wÚl bewust wordt waargenomen
2) we moeten op het juiste moment op de juiste plaats zijn en de stimulus dus kunnen waarnemen
3) onbewust wordt waargenomen op de juiste manier
4) via geconditioneerde reacties een bepaald gevoel/ handeling/... oproept die we zullen ervaren/ doen als we eraan blootgesteld worden
EN, als we er ons bewust van zijn Ún we verzetten er ons tegen, dan zal een subliminale stimulus ook geen effect hebben.

Als we dit toepassen op geuren:
1) het moeten eenvoudige geuren zijn: dat lijkt geen probleem te zijn.
2) we moeten ze kunnen waarnemen: we zijn als mens niet echt specialisten in geurperceptie, zeker als we onszelf vergelijken met dieren. Zaken zoals neusobstructie (verkouden zijn) of gewenning aan een geur als we er een tijdje in verblijven, spelen hierbij ook een rol. Dus het waarnemen zou een probleem kunnen zijn, in sommige gevallen.
3) onbewust waarnemen kan ook, als we ons niet echt realiseren dat er ergens een geur hangt. Toch zal een scherpe geur ons wel vaker opvallen en zal die dus niet meer onbewust zijn. Er is dan geen sprake meer van subliminale perceptie. Je kan dan eventueel wel nog hebben dat we die bepaalde geur, die we met ons volle bewustzijn opmerken, onbewust met iets anders verbinden (= geconditioneerde reactie oproepen). Met als gevolg dat die geur daardoor een bepaalde emotie/ handeling/... bij ons oproept, maar dat kan je volgens mij gÚÚn subliminale perceptie meer noemen, aangezien het hier om een bewuste gewaarwording gaat.
4) effecten oproepen via geconditioneerde reacties: zie ev. 3)

Vandaar dus dat het er, denk ik, erg van afhangt wat je precies gebruikt als visuele prikkel, geluid of geur. Als je een lachend gezichtje gebruikt, een woord gebruikt dat bijna iedereen refereert met iets positiefs (zoals 'vriendschap') of een discrete geur (bv. babygeur), kan je de reacties tamelijk goed voorspellen (met een zekere foutenmarge, aangezien er altijd personen zullen zijn die iets typisch, toch associŰren met het tegenovergestelde dan datgene wat meest voorkomt). Verder zal het vermoedelijk niet makkelijk zijn om een geur te verspreiden, die we onbewust waarnemen Ún die toch sterk genoeg is om bepaalde reacties uit te lokken. Om dan te komen tot het besluit dat het veel moeilijker zal zijn om met geuren aan subliminale perceptie te doen dan met visuele (of ev. auditieve) prikkels. En dan kom je dus al niet tot voorspellen, als er geen sprake is van subliminale perceptie...

Dido

Veranderd door Dido, 16 augustus 2010 - 22:21

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

#5

ypsilon

    ypsilon


  • >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 augustus 2010 - 23:39

Ik denk dat het voor geurmarketting niet zo belangrijk is de stimuli subliminaal blijven. De enige toepassing die ik ken, is in winkels, dus ik neem dat hier als voorbeeld. De geur mag daar best bewust waargenomen worden. Het is niet de bedoeling dat je er als klant veel aandacht aan besteedt, maar dat is ook niet de bedoeling bij de aankleding van de winkel. Het is voornamelijk de bedoeling dat de doorsneeklant zich goed voelt in de winkel. Een blije klant koopt meer. En ik denk ook niet dat het veel uitmaakt dat ÚÚn klant de geur wat minder prettig zou vinden, als tien andere klanten ÚÚn ding meer kopen.

Een andere toepassing is bijvoorbeeld een fruitige wijngeur geur op een wijnafdeling van een supermarkt. Opnieuw: het maakt niet veel uit dat dit iemand die niet van wijn houdt niet veel doet. Een wijnliefhebber wordt misschien verleid, en dat is voldoende.

Met andere woorden: een specifieke sturing van gedrag is niet echt nodig, en het is niet echt nodig dat de waarneming onbewust blijft. Dat maakt dit alles eigenlijk een stuk eenvoudiger dan onderzoek naar subliminale perceptie.

Geuren hebben een zeer sterke verbinding met het limbisch systeem Ún zijn krachtige cues voor herinneringen (die al dan niet voorop in het bewustzijn kunnen treden), dus het zou relatief eenvoudig moeten zijn om met geuren gedrag in een bepaalde richting te sturen.

#6

Dido

    Dido


  • >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 augustus 2010 - 11:54

Ik denk dat het voor geurmarketting niet zo belangrijk is de stimuli subliminaal blijven.
...

Lijkt me een terechte opmerking.
Het enige voordeel van subliminale perceptie (SP) zou zijn dat de be´nvloeding volledig onbewust gebeurt, terwijl dit bij een bewuste perceptie niet noodzakelijk het geval is. Voor de reclamewereld kan dit een rol spelen: als je iets bewust waarneemt, kan je het ook bewust tegenwerken om zo de be´nvloeding tegen te gaan. Iets wat logischerwijze onmogelijk is bij SP.
Maar in de meeste gevallen, denk ik ook dat zo'n bewuste be´nvloeding (via (on)geconditioneerde reflexen, die vaak ook onbewust verlopen) even werkzaam is als SP.

Dido

Veranderd door Dido, 17 augustus 2010 - 11:55

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

#7

sjaakdebakker

    sjaakdebakker


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 september 2011 - 15:17

Lijkt me een terechte opmerking.
Het enige voordeel van subliminale perceptie (SP) zou zijn dat de be´nvloeding volledig onbewust gebeurt, terwijl dit bij een bewuste perceptie niet noodzakelijk het geval is. Voor de reclamewereld kan dit een rol spelen: als je iets bewust waarneemt, kan je het ook bewust tegenwerken om zo de be´nvloeding tegen te gaan. Iets wat logischerwijze onmogelijk is bij SP.
Maar in de meeste gevallen, denk ik ook dat zo'n bewuste be´nvloeding (via (on)geconditioneerde reflexen, die vaak ook onbewust verlopen) even werkzaam is als SP.

Dido


tsja tegenwoordig is die geur marketing ook van uiterst belang he..?? iemand daar ervaring mee? en of goede verhalen over ? moet er namelijk ene paper over schrijven..





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures