Rendement elektromotor

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Rendement elektromotor

Hallo,

Ik heb een vraagje over mijn PO. Weet iemand misschien, wat de invloed van massa is voor het rendement, van een elektromotor. Mijn theorie is als volgt:

Als je een groter massa optilt met een elektromotor, gaat het rendement van een elektromotor omhoog. Want η=W/E dus als W groter wordt wordt η ook groter. W= Fz x h = m x g x h. Dus als m groter wordt w ook groter dus wordt rendent ook groter.

Maar ik heb meerdere malen gelezen dat het rendement juist kleiner wordt. Weet iemand misschien wat nu juist is, graag met een goede verklaring =))

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rendement elektromotor

Als ik het goed begrijp bedoel je met W de mechanische energie die de motor levert, en met E de elektrische energie die de motor opneemt.

Als W groter wordt doordat je een grotere massa moet optillen, dan zal E ook groter moeten worden om dat waar te kunnen maken.

Volgens mij veronderstel je (ten onrechte) dat E gelijk blijft.

Re: Rendement elektromotor

dat heeft allemaal te maken met wat voor soort motor het is.

meeste motoren, zullen een stijgend rendement hebben naarmate je ze zwaarder belast, tot dat de motor niet het niet meer aankan, bwvs, en zal het rendement terug dalen.

zoals de motorcurve van een auto...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Rendement elektromotor

Afbeelding
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer