Springen naar inhoud

Minkowski diagram

• Log in om te kunnen reageren

bobrommelkop

bobrommelkop

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2010 - 13:10

Ik ben bezig met Minkowski-diagrammen. Ik begrijp de speciale relativiteitstheorie prima.

Nu wordt op de verticale as op een gegeven moment ct uitgezet in plaats van t.

Nu zoek ik op internet de reden hiervan en dit zijn de argumenten:
1. door ct uit te zetten ipv t verschilt de y-as een factor c met de x-as waardoor een foton altijd onder een hoek van 45 graden gaat.
2. door ct te kiezen krijg je als eenheid op verticale as ook een meters. Op die manier wordt de overeenkomst van ruimte en tijd aangegeven, omdat ze allemaal dezelfde eenheid hebben.

Bij argument 1 denk ik:
Volgens mij krijg je altijd een hoek van 45 graden voor een foton, ook als je alleen t op de verticale as uitzet. Wie kan mij een voorbeeld geven dat ik ongelijk heb?

Bij argument 2 denk ik:
mooi verhaaltje, maar tijd en ruimte zijn wel 2 verschillende dingen, die misschien wel samenhangen. Je kunt namelijk wel terug in de ruimte, maar terug in de tijd gaat lastig.

Ik begrijp de argumenten niet helemaal dus. Of is er een andere reden waarom ervoor ct gekozen wordt? Wie kan mij helpen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kleine fysicus

kleine fysicus

• >250 berichten
  • 382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2010 - 20:09

[...]

Ik denk dat ik hetzelfde boekje heb gelezen als jouw. Als jij jouw grafiek kunt maken en hier posten, maakt het dat wat gemakkelijker voor anderen..

Volgens mij krijg je altijd een hoek van 45 graden voor een foton, ook als je alleen t op de verticale as uitzet. Wie kan mij een voorbeeld geven dat ik ongelijk heb?

Volgens mij is die er niet. Heel ergens denk ik aan het dopplereffect, maar dat heeft met frequentie te maken en niet met snelheid. De lichtsnelheid is constant voor elke waarnemer. Dus als jij waarden van x- en y-as neemt die zorgen dat jij daadwerkelijke een hoek van 45 graden krijgt, geef ik jouw helemaal gelijk.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2010 - 12:16

Ik ben bezig met Minkowski-diagrammen. Ik begrijp de speciale relativiteitstheorie prima.

Nu wordt op de verticale as op een gegeven moment ct uitgezet in plaats van t.

Nu zoek ik op internet de reden hiervan en dit zijn de argumenten:
1. door ct uit te zetten ipv t verschilt de y-as een factor c met de x-as waardoor een foton altijd onder een hoek van 45 graden gaat.
2. door ct te kiezen krijg je als eenheid op verticale as ook een meters. Op die manier wordt de overeenkomst van ruimte en tijd aangegeven, omdat ze allemaal dezelfde eenheid hebben.

Bij argument 1 denk ik:

Bij argument 2 denk ik:
mooi verhaaltje, maar tijd en ruimte zijn wel 2 verschillende dingen, die misschien wel samenhangen. Je kunt namelijk wel terug in de ruimte, maar terug in de tijd gaat lastig.

Ik begrijp de argumenten niet helemaal dus. Of is er een andere reden waarom ervoor ct gekozen wordt? Wie kan mij helpen.

Dit maakt natuurlijk niks uit; c is een constante. Mensen doen dit alleen zodat je makkelijk afstanden kunt interpreteren. Het ruimtetijd interval wordt immers gegeven door

LaTeX

en c*t heeft zo dezelfde eenheid als x. Vaak neemt men c=1, dus maakt het al helemaal niks meer uit.

Veranderd door Rudeoffline, 07 april 2010 - 12:17

jazzer

jazzer

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 08:53

Als je op die as "tijd x lichtsnelheid" aanduidt (i.p.v. tijd), verlies je de tijd. Tijd x snelheid = afstand. Je houdt dan een afstands-afstands-diagram over, waarin je geen snelheid (zoals v of c) kunt aanduiden. Je zou kunnen stellen dat langs ct de ruimtetijd wordt gemeten, maar logisch gezien is dat dan eerder tijdruimte.

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 11:25

Als je op die as "tijd x lichtsnelheid" aanduidt (i.p.v. tijd), verlies je de tijd. Tijd x snelheid = afstand. Je houdt dan een afstands-afstands-diagram over, waarin je geen snelheid (zoals v of c) kunt aanduiden.

Natuurlijk wel, alleen is dat een snelheid gedeeld door een constante.

Als ik op de y-as c*t zet,en op de x-as de ruimtelijke component x, dan geeft de raaklijn dy/dx me c/v, dus de inverse van de raaklijn geeft de snelheid als fractie van de lichtsnelheid.

bobrommelkop

bobrommelkop

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 april 2010 - 12:59

Ik denk zelf ook dat het te maken heeft met de hoek tussen de y-as en de snelheid van het voorwerp.
Als je alleen t op de y-as uitzet kom je erop uit dat die hoek gelijk is aan v.
Zet je ct uit op de y-as dan is die hoek gelijk aan v/c de relatieve snelheidsparameter en dan kun je inderdaad leuke dingen gaan bewijzen mbv de diagrammen.
En natuurlijk de ruimtetijd-interval zoals Rudeoffline beschrijft.

Het is in die zin geen noodzaak maar meer een hulpmiddel om dat te doen.

sharkdude

sharkdude

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2010 - 13:12

http://www.vkblog.nl....tijd_en_ruimte..

Als het je lukt om die video te pakken te krijgen op deze site?
Dan heb je er misschien iets aan ...
Maar mij lukte het in ieder geval niet maar het zou wel of niet gaan over dat diagram ...
De maker zegt van niet, maar iemand had wel opgemerkt dat het er erg op leek.
De maker zei direct dat het dat diagram niet was, wat wil zeggen dat hij het diagram dus wel kent!

Interessante reacties er onder, doet je echt wel nadenken ](*,) ;)
Wie wil, probeert maar :eusa_whistle:

Veranderd door sharkdude, 14 april 2010 - 13:15

Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures