Verbrandingswarmte stearine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Verbrandingswarmte stearine

hallo ik heb morgen een pw over deze stof, maar snap er niks van!! kan iemand mij helpen??

Ik gebruik een theelichtje om water warm te houden. hierin brandt een kaarsje van stearinezuur dat de warmte levert om de thee warm te houden. Ik wil bepalen hoeveel energie zo'n kaarsje kan leveren. Hiervoor neem ik een nieuw kaarsje en weeg dit: 14,83 g. Daarna neem ik een kleine glazen theepot en vul die met 250 g water. met een thermometer bepaal ik de begin temp. van het water: 17,5*C.

Ik zet het kaarsje in het theelichtje en steek het kaarsje aan. Ik zet direct de theepot met water en thermometer op het theelichtje. als de thermometer 35,0*C aanwijst, blaast ik het kaarsje uit en weeg het opnieuw: 14,12 g.

Q = c x m x delta T

Nu zijn mijn vragen:

1) Bereken de hoeveelheid warmte in Joule die het water heeft opgenomen?

2) Hoeveel Joule heeft de kaars afgestaan?

3) Hoeveel kJoule aan warmte lever 1,00 gram stearinezuur? (1kJ = 1000 J)

( zijn vragen 1 en 2 niet hetzelfde?)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Verbrandingswarmte stearine

( zijn vragen 1 en 2 niet hetzelfde?)
In dit proefje eigenlijk wel, omdat je het een uit het ander moet bepalen. Maar eigenlijk verdwijnt er best een hoop warmte naar de omgeving in deze opstelling.
ik heb morgen een pw over deze stof, maar snap er niks van!!
Kun je beter een paar dagen eerder achterkomen. Geeft deze al een beetje asem?

[microcursus] warmtecapaciteit deel 1: basisbegrippen

Inclusief een paar uitgewerkte voorbeeldsommetjes in de oefeningen onderaan.

Als je dat gezien hebt, probeer hier dan je eigen opgaafje maar eens. Dan checken we die wel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Verbrandingswarmte stearine

oke, dus:

a & b)

c = 4,18

m = 250 g

delta T = (35-17,5 =) 17,5*C

Q = 4,18x250x17,5 = 18287,5 Joule (per ( 14,83 - 14,12 =) 0,71 gram)

c)

18287,5 joule : 0,71 = +/- 25757,042 Joule/gram

goed??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Verbrandingswarmte stearine

goed??
notatie kan wat netter, voor het overige, ja, goed.

en gezien de énorme meetfouten die je maakt (niet zozeer jouw fout, je opstelling laat gewoon niet beter toe) lijkt me de ..... ,042 een tikje te precies. :eusa_whistle:

(Je zegt ook niet: "op het oog geschat is de breedte van mijn toetsenbord ongeveer 51,429 cm, dan zeg je : "ongeveer 0,5 m")

In werkelijkheid ligt de verbrandingswarmte van stearine namelijk ergens tussen 45 en 50 kJ/g schat ik.

Waar denk je dat dat verschil vandaan komt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer