Drukkracht rol

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Drukkracht rol

Beste wetenschappers,

Voor een eigen soort pers heb ik een rol nodig die een druk uitoefent van 20kg/cm2.

De breedte van de rol is 32cm en de diameter is 27cm.

Een vlakke plaat met de te-sluiten delen wordt onder de rol door geduwd.

Hoe zwaar moet ik die rol dan maken om gelijkmatig over een vlak een druk van 20kg/cm2 te kunnen geven?

Ik heb mijn oude mechanica boeken bekeken maar kom er niet echt uit, maar misschien denk ik te moeilijk.

Alvast bedankt voor de hulp.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Drukkracht rol

hangt er nogal van af wat de maximale fout op de dikte mag zijn... maw. hoeveel mag de rol "buigen"?

Berichten: 3

Re: Drukkracht rol

De rol buigt in principe niet.

Misschien heb ik het verkeerd uitgelegd, bij deze het complete verhaal:

We hebben een verpakking uit 2 delen met een speciale lijm ertussen.

Deze lijm hecht bij een druk van 20kg/cm2.

De constructie die wij hiervoor hebben bedacht is een vlakke plaat waar de verpakking op komt te liggen.

Deze schuift op wieltjes onder de rol (met aan beide kanten ene rollager) door, zodat de verpakking dicht gedrukt wordt.

Mijn vraag is nu hoe zwaar zou de rol dan moeten zijn om die druk van 20kg/cm2 te geven?

Het eigen gewicht van de rol is zo'n 30kg, maar ik weet niet of dat voldoende is.

De constructie staat toe dat we de rol onder spanning zetten waardoor hij harder drukt, maar dat wil ik alleen doen als het nodig is.

Berichten: 473

Re: Drukkracht rol

Eerst een kleine bedenking: Rol lengte 32 cm, ok kan ik mee leven, rol diameter, 27 cm ](*,)

Klopt dit? Dat is een kort, dik rolleke dan :eusa_whistle:

Met een rol heb je een lijncontact met je verpakking, wat is de oppervlakte van die lijn?

Op die lijn wens je 20kg/cm² right?

Wel, nemen we een lijn breedte van 1mm dan is de oppervlakte van je contact lijn 320 * 1 = 320mm² = 3.2cm²

Wil je nu langs die lijn 20kg/cm² dan je een totaal gewicht nodig van 3.2cm² * 20kg/cm² = 64kg nodig

Je rol is 32cm lang en heeft een diameter van 27cm, dat is dus een totaal volume van (Pi * d² * lengte) / 4 = (Pi * 27² * 32) / 4 = 18 321cm³.

In de veronderstelling dat het een VOL stalen rol is, dan is het gewicht van die rol 18 321 cm³ * 7.85gr/cm³ = 143 825 gr of 143kg. Meer dan genoeg dus aangezien je slechts 64kg nodig hebt ](*,)

Zo zou ik het dus berekenen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Drukkracht rol

druk = kracht per oppervlak, dus dien je eerst het contactoppervlak te berekenen of te bepalen (ik denk dat ik ooit een formule ben tegengekomen om een dergelijk opp. te berekenen, zal eens nakijken deze avond). Misschien dat bepalen nauwkeuriger/eenvoudiger zal zijn: plaats de rol op een dergelijke verpakking, en meet het opp. dat ingedrukt/gelijmd is.

Eenmaal het opp. (in cm²) gekend is, reken je de kracht (in N) uit die gevraagd is, of eenvoudiger nog de massa (in kg) want je gaat uit van 20 kg / cm² als druk...

Berichten: 3

Re: Drukkracht rol

Bedankt mcs51mc, deze redenering helpt.

Volgens mij is dit precies wat ik nodig had.

De cijfers zijn iets veranderd, de rol is van massief nylon en de diameter is veranderd 28cm.

De rol zal maximaal 0,5mm indrukken in de verpakking.

Als ik het goed heb uitgerekend is het raak oppervlak (de boog die in de verpakking drukt) dus ongeveer 2,4cm

Alleen is dat niet volledig onder dezelfde druk (want rond), maar als ik hiermee door reken:

De verpakking is 14cm breed en er zitten er 2 naast elkaar dus een lijn van 28cm.

Het oppervlakte is dan 67,2cm2, ik heb dus een gewicht nodig van 1344kg.

Als ik het me goed herinner, heb ik geleerd met mechanica dat een rol oplegging in principe oppervlakte 0 is (daarom gaan de krachten er recht doorheen).

Als ik dan van een lijn uit ga die 28cm die per cm 20kg moet geven, zou de rol 560kg moeten wegen.

Maar dat is misschien wel een beetje krom geredeneerd.

Ik denk dat 1mm wel realistisch is als oppervlak waar de werkelijke druk het hoogst is.

2,8cm2*20kg/cm2=56kg

De lengte van de rol is ook veranderd, die is 35cm geworden.

Het volume wordt dan 21.551 cm3.

Het soortelijk gewicht van Nylon (met glasvezel) = 1,35 g/cm3

De rol weegt dus 29,094 kg

Ik moet dus de rol onder spanning zetten om hiermee genoeg druk te kunnen genereren.

Reageer