Afname luchtdichtheid en zwaartekracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Afname luchtdichtheid en zwaartekracht

Hallo allen,

Ik ben bij Natuurkunde bezig met een Praktische Opdracht over Numerieke Natuurkunde. Ik heb gekozen om een raket als voorbeeld te nemen (de Saturnus V). Maar ik hink tegen een probleem aan. Namelijk de afname van de luchtdichtheid. Als de raket gelanceerd wordt (verticaal uiteraard) komt hij door verschillende lagen van de atmosfeer. Hierin neemt de luchtdruk af. Maar hoe neemt hij af, exponentieel? Ik heb dit nodig op de luchtweerstand te berekenen, want ik krijg nu waarden die niet kloppen. Bovendien neemt de zwaartekracht ook af, is hiervoor een formule?

Ik heb op internet gezocht en ik kwam alleen tegen dat de afname van luchtdichtheid lastig uit te rekenen is omdat de temperatuur nogal veel verschilt per laag van de atmosfeer.

Kan iemand mij vertellen welke formule(s) ik moet gebruiken?

Bij voorbaat dank!

Berichten: 382

Re: Afname luchtdichtheid en zwaartekracht

Hierin neemt de luchtdruk af. Maar hoe neemt hij af, exponentieel?


Hier staat het een en ander.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Afname luchtdichtheid en zwaartekracht

Bovendien neemt de zwaartekracht ook af, is hiervoor een formule?


De gewoonlijke. Daarin staat o.a. een R, die aan het aardopprvlak dus ongeveer de aardstraal (ca 6380 km) is, en waarom we aan dat aardoppervlak gewoonlijk met een valversnelling g van ca. 9,81 m/s² rekenen. Maar hoe groter die straal, hoe kleiner die g wordt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Afname luchtdichtheid en zwaartekracht

p(h)=p(0)exp(-mgH/RT). Hierin is H de hoogte waarop de druk gehalveerd is.

Reageer