Formules

Moderator: Rhiannon

Berichten: 664

Re: Formules

enrico schreef:Stel je moet de imaginaire opdracht vervullen:

maak een apparaat waarmee men een steen van 100 kg kan optillen door middel van een apparaatje in je hand dat niet via draden contact maakt met de steen.

Op het apparaat zelf ontstaat nagenoeg geen enkele druk tijdens het optillen van de steen waardoor men het apparaat met een pink kan bedienen.

Dit noem ik: het ultieme tilapparaat.  

en daar is markt voor.

Welke formulen en technieken zou ik voor dit apparaat nodig hebben?
-> Een kraan met een afstandbediening.

Waar gaat dit over?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Formules

Chriis schreef:
enrico schreef:Stel je moet de imaginaire opdracht vervullen:

maak een apparaat waarmee men een steen van 100 kg kan optillen door middel van een apparaatje in je hand dat niet via draden contact maakt met de steen.

Op het apparaat zelf ontstaat nagenoeg geen enkele druk tijdens het optillen van de steen waardoor men het apparaat met een pink kan bedienen.

Dit noem ik: het ultieme tilapparaat.  

en daar is markt voor.

Welke formulen en technieken zou ik voor dit apparaat nodig hebben?
-> Een kraan met een afstandbediening.

Waar gaat dit over?
Een theoretisch apparaat uitdenken. Enrico wil volgens mij met formules gaan gochelen. Ik weet alleen niet op welke principes hij het apparaat wil laten werken.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 664

Re: Formules

Een theoretisch apparaat uitdenken. Enrico wil volgens mij met formules gaan gochelen.
Dat begrijp ik.
Ik weet alleen niet op welke principes hij het apparaat wil laten werken.
Daarom zeg ik: Waar gaat dit over?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Formules

zeg maar; dit is niet meer heel erg on-topic.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Formules

True, maar de topic starter, ging hier naar toe. Ik dacht dat hij van gloeidraden en of je met theorieen alles kan verklaren, naar een theoretisch apparaat ging. Ik nam aan dat Enrico dat van te voren zo wilde inleiden. Maar je hebt wel gelijk.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: Formules

Ik ga niets naar voren brengen.

Nu mogen jullie eens wat voor elkaar brengen en kijk ik wel toe hoe jullie wetenschappelijk zo'n opdracht oplost?

En nu niet gaan vluchten.

Re: Formules

Bart doet wel een eerste aanzet.

Ik ben benieuwd welke aanzet dat is?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Formules

1) geen bump-berichten plaatsen. De regels van het wetenschapsforum gelden ook voor jouw enrico. Lees ze dus eens door

2) welke opdracht?

3) Je moet je niet alleen focuseren op formules. Dit zijn simpelweg wiskundige beschrijvingen van een effect, maar een fysische interpretatie gaat nog altijd via woorden en niet via formules.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Formules

Jullie plaatsen op sommige beschrijvingen van mij een slotje zodat andere mensen niet meer kunnen reageren.

Interesseert mij zelf niet.

Ik wil nu wel eens zien hoe jullie een fictief apparaat zoals hierboven beschreven nu eens gaan uitwerken omdat mijn uitwerking en werking meteen wordt bekritiseerd.

Als ik een foutje maak door een verkeerde overname wordt ik meteen als 'fantast' bestempeld.

Ik kijk veel naar Discovery en wetenschappelijke programma's waardoor ik een brede kijk op de techniek heb bekomen.

Maar je kunt niet alles weten...

Re: Formules

De volgende zaken gaan we eerst opstellen:

we rekenen alles uit in seconden.

Omdat we atomair gaan denken en werken, tenslotte willen we atomen naar het tilapparaat toe halen, moeten we een maatvoering hebben die dit proces simpel weergeeft.

Het formuleren van een tilapparaat voor 1 atoom is de eerste stap naar het proces van een tilapparaat naar meerdere atomen.

Voor het gemak nemen we een waterstofatoom in een vacuum dat zich in rust bevind op een 0 graden Kelvin plaat.

Deze plaat is virtueel en heeft geen interacties met het voorgestelde proces.

Rond het waterstofatoom bevindt zich 1 elektron zodat de lading van het atoom over het geheel bezien 0 is.

Het trilapparaat laten we 1 meter boven dit atoom functioneren.

De massa van het atoom bedraagt: ......................

Als het tilapparaat 1 cm wordt opgetild wordt ook het atoom 1 cm opgetilld.

Nu de rest nog....

(voor de goede orde: in de SF zou dit apparaat een trekstraal-generator worden genoemd)

Re: Formules

Om te voorkomen dat het atoom dat we aantrekken geen evenwicht kan vinden moeten we de interactie zodanig opzetten dat er een evenwicht ontstaat in krachten die inwerken op het atoom.

Als het atoom dichterbij het tilapparaat komt moet het minder aantrekkende kracht ondervinden.

Komt het verderweg van het tilapparaat dan moet het meer aantrekkende kracht ondervinden.

Dit kunnen we bewerkstelligen door de bronveld van de kracht op het atoom te focusseren naar een brandpunt.

Het atoom dat we aantrekken moet dan boven het brandpunt komen te liggen.

Iemand nog ideeen omtrent het evenwicht?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Formules

@Coats: Niet echt constructief imho. Ik snap het wel, maar niet echt constructief.

@Enrico: Ik vind het vervelend dat jij het gevoel hebt dat jouw posts alleen maar slotjes krijgen. Het is wel zo dat ik je een tijd geleden twee pagina's lang heb geprobeerd te helpen met je electriciteits opwekkings idee, en dat je maar geen antwoord gaf op mijn posts en dat je de ene vreemde opmerking gaf na de andere met weinig wetenschappelijke inhoud. Daarnaast log je steeds maar niet in (ik kan dus ook niet het topic zo snel opzoeken.) dit snap ik ook nog steeds niet.

Ik zal proberen op je posts antwoord te geven waar je nog geen antwoord op hebt gekregen, dat lijkt me reeel.

1e post 17 aug: Nee ik denk dus niet dat er een formule is. Het fijne van Wolfraam bleek later is haar hele hoge smeltpunt. Dat betekent dat je het goed warm kan maken en dat betekend dat je witter licht hebt, hoe warmer het licht is deste meer richting witte straling het gaat uitzenden.

2e post 18 aug: Ik denk niet dat ze hebben liggen slapen, het is een beetje makkelijk omdat achteraf te zeggen. Dat is een beetje hetzelfde waarom men niet meteen een kleuren televisie heeft gebouwd ipv een zwart wit televisie. Sommige verbeteringen komen pas later. Wolfraam was in die tijd ook waarschijnlijk lastig te verkrijgen.

3e post 18 aug: Dit vind ik een vreemde beredenering. Waar baseer je dat op. Lang niet elke natuurkundige kan in een experiment in een dag 16 stoffen testen. Dat lukt zelden. Je moet met ingewikkelde experimenten normaal er echt meer dan een half uur over te doen om een volledig experiment af te ronden. Waarom is een natuurkundige nog een week bezig met een berekening, waar baseer je dat op in godsnaam. Een alchemist kan dan misschien 90 stoffen in een week onderzoeken (waarom 90?) maar weet je hoeveel stoffen er zijn, miljoenen en miljoenen. Het is wat vreemd om anno nu zomaar stoffen bij elkaar te stoppen. Wat je doet is je gaat nadenken wat voor een stof mogelijkerwijs zou kunnen helpen, dat ga je bekijken met je model, dan ga je als je model uitwijst dat die stof misschien iets toe zou kunnen voegen het experiment met die nieuwe stof doen, je flikkert niet zomaar dingen bij elkaar, want dan kom je er nooit.

4e post 18 aug: Waarom zou je de lamp willen vullen met kwik damp. Kwik damp is levens gevaarlijk en dat krijg je dus nooit langs de inspectie. Waarschijnlijk denk je aan een tl balk, maar die werkt heel anders dan een gloeilamp. Verder heb je halogeen lampen, die gaan langer mee en kunnen weer heter worden, omdat de verdampte gloeidraad atomen door de halogeen damp weer neerslaan op het metaal. Als je de draad wolfraam dikker zou maken, dan zou je minder weerstand hebben en dan moet je dus meer stroom door het draadje gooien om het te laten gloeien, dat is rendament technisch erg onpraktisch.

Die laatste vragen gaan over het productie proces van de wolfraam draden. Ik dacht dat de draad van massief wolfraam was. Als je zeker weet dat het een opgedampt laagje is, kan je het dus opdampen, of dmv electrolyse wolfraam erop laten komen. Dat gaat allemaal van nature erg gelijkmatig. Dat zijn de twee makkelijkste manieren om een laagje metaal op een ander metaal te krijgen, maar ik dacht dat het een massief stuk wolfraam was.

5e post 20 aug: Nee alleen met formules kom je er waarschijnlijk niet. Ben ik met je eens.

Ok de volgende pagina. Nu vind ik het een beetje vreemd worden. Ik ben volgens mij nog nooit gevlugd van een discussie. Het probleem is alleen een beetje met jouw voorstel dat jij een apparaat wil maken wat 100 kilo omhoog tilt maar niet met 100 kilo aan je arm trekt. Als een hijskraan 100kilo optilt en je zou een weegschaal onder de hijskraan hebben gezet dan komt er bovenop het gewicht dat hij zelf al had nog eens die 100kilo bij. Als ik nou de hijskraan in mijn handen vast had (ik ben sterk kennelijk) dan was het weer 100kilo zwaarder geworden. Dit is actie=-reactie, dat is een wet van Newton daar ontkom je niet echt aan. Snap je hoe dit het lastig kan maken. Dat is niet om jouw apparaat meteen als achtelijk te bestempelen, maar dat is gewoon denk ik onmogelijk.

Nu jouw voorstellen:

Het is een mooie wetenschappelijke aanpak om eerst eens voor een simpel geval te kijken (1 atoom) en daarna voor meer) Immers als je het probleem voor 1 atoom kan oplossen, dikke kans dat het voor meer kan. Ik ben bekend met het tractorbeam verhaal. Een tractor beam zoals in startrek kan dus ook niet tenzij de enterprise tegen druk geeft met haar motoren. Als je gewoon zwevend in de ruimte een schip gaat aantrekken, dan ga jij even hard naar het schip toe als dat het schip naar jou toe gaat (als de twee schepen een gelijke massa hebben)

Ok je hebt dus een ongeladen atoom dat op een interactieloze bodem ligt (tenminste ik neem aan dat jij dat wilt) je zet er het tilapparaat boven, en dat trekt het atoom aan. Hoe wil je dat doen? Met welke krachten, zwaartekracht, electromagnetische kracht.

In je volgende post heb je het over evenwicht. Ik heb daar wel een ideetje voor. Het gaat niet werken met losse atomen maar wel met klene doorzichtige bolletjes, ik heb er ooit eens een project over gedaan. Het heet het optische pincet. Hiermee kan je dmv een gefocuseerde laserstraal iets oppakken. Zodra het doorzichtige (vaak perspex) bolletje uit het brandpunt van de laser wilde raken, dan werd het weer in de laserstraal focus punt getrokken. Misschien is dit iets voor je til apparaat.

Je moet wel nadenken over de vragen:

-Welke krachten (zwaartekracht (is redelijk ideaal, alleen een zwaartekracht generator bestaat nog niet) electromagnetisch (is erg makkelijk te maken maar werkt alleen met magnetiseerbare objecten) gefocusde laserstraal. (dit kan maar je object moet doorzichtig zijn of aan een doorzichtig balletje hangen, en je hebt een grote laser straal nodig als je over een bepaald gewicht komt. Een 50 micron balletje had geloof ik een 0.1 watt laser nodig, dus dat tikt aan).

-Hoe wil je iets optillen en dan het gewicht uitddoven. Je tilt iets op dan gaat het automatisch aan je armen hangen. Dat kan je niet voorkomen. Zoals ik al uitlegde met de hijskraan en de weegschalen. Je zult er nooit voor kunnen zorgen dat het apparaatje er voor zorgt dat je niets van het gewicht voelt.

Enrico ik hoop dat je iets met mijn post doet of kan, want ik doe steeds wel m'n best voor je, en kennelijk zie je dat niet altijd helemaal in.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Formules

maar in principe kun je toch alles met een formule berkenen/beredeneren? zolang je de formule maar weet..
Alles kan als t maar leuk is..

Re: Formules

Hoeveel tijd je nodig heb voor experimenten hangt af van de complexiteit van de opzet.

Dat is sowieso.

Zo heb ik bij het maken van kwikamalgaampoeder een beetje gegokt met de verhouding.

Hiervoor gebruik je dan afgemeten hoeveelheden en dan ga je mengen.

Indien het mengsel niet fijn is gooi je er weer een kleine hoeveelheid erin.

Zo kun je na 3 keer mengen een zeer goede schatting bekomen van wat je nodig heb.

Dit vergt ervaring in mengen met de stoffen die je mengt.

Durven is iets dat je dan nodig heb,

gaat het mis dan gooi je het produkt maar weg.

Soms maak je even een kleine formule, of een computer programma, om tot iets te komen.

Het elimineren van complexiteit moet je voorkomen.

Daarom ga ik terug tot de basis van het probleem.

Niet jezelf verzuipen in ingewikkelde formulen die veel tijd kosten.

(soms moet je wel maar dan is het ook nodig)

Een probleem oplossen kun je doen door je in te beelden wat een atoom doet of een vergelijkbaar iets opzoeken om zo een beeld te bekomen.

Dit hoeft niet 100% wetenschappelijk te zijn want dan verzuip je zelf in het probleem.

Zo heb ik het tilapparaat-probleem terug gebracht tot 1 atoom met een eenvoudig karakter.

Het probleem is nu het proces wat we nodig hebben om een kracht uit te oefenen op het atoom.

Wat hebben we in de voorraadkast van de natuurkunde?

Zijn er meer oplossingen dan 1.

Voorlopig weer genoeg geschreven.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Formules

Daarmee niet echt antwoord gegeven op de vragen die ik stelde voor specificaties van jouw machine. Als je wilt dat mensen gaan nadenken over een machine die in jouw gedacht is ontstaan, moet je wel antwoord geven op wat voor specificaties je in gedachte hebt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer