Monogamie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 269

Monogamie

in mijn cursus ecologie staat het volgende:

recent genetisch onderzoek toonde aan dat in veel zogenaamde monogame soorten partners van beide geslachten toch deelnemen aan heimelijke paringen met andere partners dan hun 'sociale' partner (extra-paar copulaties). Vandaar het verschil tussen sociale en genetische monogamie.

mag ik hieruit dan afleiden dat de individuen bij sociale monogamie strikt monogaam blijven en dat ze bij genetische monogamie extra copulaties doen?

of zijn er nog andere verschillen tussen sociale en genetische monogamie?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Monogamie

Staat er in die cursus ook een referentie naar dat onderzoek? Het lijkt me namelijk raar dat genetisch onderzoek aantoont dat sommige monogame dieren toch met andere partners geslachtsgemeenschap hebben. Dat is iets wat je moet observeren.

Sociale monogamie is twee dieren die samenleven en geslachtsgemeenschap met elkaar hebben, maar ook geslachtsgemeenschap met andere dieren kunnen hebben en zelfs nakomelingen.

Genetische monogamie is twee dieren die uitsluitend nakomelingen van elkaar krijgen.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Monogamy
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 269

Re: Monogamie

Dus sociale monogamie dient om de kans op overleving van de nakomelingen te vergroten?

er staat niets van referentie bij en ik vond de zin ook niet bepaald duidelijk ..

Ik veronderstel dat het gaat over bepaalde vogelsoorten (aangezien onze prof enkel vogels als voorbeelden gebruikt)

alvast bedankt voor het antwoord

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Monogamie

Dus sociale monogamie dient om de kans op overleving van de nakomelingen te vergroten?


Ik weet niet of je dat kunt zeggen. Een groep van 20 dieren die allen niet monogaam zijn en met elkaar copuleren, maar wél de nakomelingen samen beschermen zorgen er zo ook voor dat de nakomelingen een grotere kans op overleving hebben.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 37

Re: Monogamie

Staat er in die cursus ook een referentie naar dat onderzoek? Het lijkt me namelijk raar dat genetisch onderzoek aantoont dat sommige monogame dieren toch met andere partners geslachtsgemeenschap hebben. Dat is iets wat je moet observeren.
Dat zou je evt. toch kunnen zien aan de nakomelingen, o.a. na DNA-onderzoek.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Monogamie

Dat zou je evt. toch kunnen zien aan de nakomelingen, o.a. na DNA-onderzoek.


Geslachtsgemeenschap staat niet gelijk aan nakomelingen krijgen. Daarnaast is intensief observeren toch veel makkelijker? Dan mis je ook niet de copulaties die niet tot nakomelingen hebben geleid.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer