Integraal vectorieel product

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 412

Integraal vectorieel product

Hallo!

Ik vroeg me af hoe je een integraal van een vectorieel product uitwerkt als één van de vectoren niet afhankelijk is van hetgeen waarnaar je integreert. Hier vond ik dat
\(\int{\vec a \times \vec b(t) dt} = \vec a \times \int{\vec b(t) dt}\)
, als ik dat goed begrepen heb tenminste. Nu stond er daar geen bewijs bij, terwijl ik wel benieuwd ben naar het bewijs. Ik dacht er daarom zelf eens aan te proberen, maar ik ben daar niet zo goed in en liep al vrij snel vast. Zou iemand me eventjes verder kunnen helpen aub?

De vectoren waarmee ik begin zijn:
\(a = (a_x,a_y,a_z)\)
\(b = (b_x,b_y,b_z)\)
Definitie vectorieel product:
\(\vec a \times \vec b = (a_y.b_z-b_y.a_z)\vec e_x + (-a_x.b_z+b_x.a_z)\vec e_y + (a_x.b_y-b_x.a_y)\vec e_z\)
Toepassen op
\(\int{\vec a \times \vec b(t) dt}\)
:
\(\vec e_x \int{a_y.b_z(t) dt} - \vec e_x \int{b_y(t).a_z dt} - \vec e_y \int{a_x.b_z(t) dt} + \vec e_y \int{b_x(t).a_z dt} + \vec e_z \int{a_x.b_y(t) dt} - \vec e_z \int{b_x(t).a_y dt}\)
Dan mogen alle componenten van
\(\vec a\)
naar buiten gebracht worden, want die zijn niet afhankelijk van t. Dat dan groeperen per component geeft:
\(\vec e_x \left(a_y \int{b_z(t) dt} - a_z \int{b_y(t) dt}\right) + \vec e_y \left(-a_x \int{b_z(t) dt} + a_z \int{b_x(t) dt}\right) + \vec e_z \left(a_x \int{b_y(t) dt - a_y \int{b_x(t) dt}\right)\)
En dan zit ik al vast... Zit ik tot hiertoe nog wel juist en in de goede richting? En zoja: kan iemand een tip geven voor hoe ik verder moet?
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Integraal vectorieel product

Je hebt nu het linkerlid uitgewerkt.

Wat als je ook het rechterlid uitwerkt, krijg je dan hetzelfde?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 412

Re: Integraal vectorieel product

ZVdP schreef:Je hebt nu het linkerlid uitgewerkt.

Wat als je ook het rechterlid uitwerkt, krijg je dan hetzelfde?
Ahja, bedankt voor de tip :eusa_whistle:
\(\int{\vec a \times \vec b(t) dt} = \vec a \times \int{\vec b(t) dt}\)
\(\vec a \times \int{\vec b(t) dt}\)
uitwerken met behulp van de definitie van het vectorieel product geeft:
\(\vec e_x \left(a_y \int{b_z(t) dt} - a_z \int{b_y(t) dt}\right) + \vec e_y \left(-a_x \int{b_z(t) dt} + a_z \int{b_x(t) dt}\right) + \vec e_z \left(a_x \int{b_y(t) dt - a_y \int{b_x(t) dt}\right)\)
Wat hetzelfde is (als ik juist ben), jeej ](*,)

Bedankt!
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Integraal vectorieel product

Deze uitwerking (en formule waarschijnlijk ook) geldt natuurlijk voor stilstaande assenstelsels. Bij bewegende stelsels zijn ex,ey en ez zelf ook niet meer onafhankelijk van t.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 412

Re: Integraal vectorieel product

Deze uitwerking (en formule waarschijnlijk ook) geldt natuurlijk voor stilstaande assenstelsels. Bij bewegende stelsels zijn ex,ey en ez zelf ook niet meer onafhankelijk van t.


Ah, ja ](*,) 't Is dat assenstelsel geraden van stil te blijven staan dan, want ik ben niet van plan om het komende uur nóg een formule daarvoor op te zoeken :eusa_whistle:
Vroeger Laura.

Reageer