Is het kortetermijngeheugen afhankelijk van voeding?

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Is het kortetermijngeheugen afhankelijk van voeding?

Hallo mensen,

Ik vraag mij af of korte termijn-geheugen afhankelijk is van voeding.....zo ja, wat voor voedsel is stumuleren voor je geheugen....

En voor hoevere is slapen van invloed op korte termijn-geheugen en hoe lang moet een persoon per dag slapen om opti,aal te kunnen studeren....?

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mijn kunnen helpen met mijn vragen.....ik maak me namelijk zorgen om mijn korte termijn-geheugen :shock:

groeten,

Koen

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Is het kortetermijngeheugen afhankelijk van voeding?

Om te studeren moet je juist je lange termijn geheugen gebruiken.

De optimale tijd die je moet slapen verschilt van persoon tot persoon. Ik zelf heb genoeg aan 6 uur slaap, andere mensen hebben 8 uur slaap nodig. vaak zal je ergens tussen deze 2 waarden in zitten.

In theorie is het goed voor je zenuwbanen (dus ook in je hersenen) om goede vetten te eten. onverzadigdevetzuren zorgen niet alleen voor een verlaging van je cholesterol, maar ook voor de instandhouding van de meyeline schede's van je zenuwen (dus ook van je hersenen).
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 321

Re: Is het kortetermijngeheugen afhankelijk van voeding?

Het geheugen wordt onder andere gereguleerd door middel van de neurotransmitter serotonine. Om dit aan te maken heeft je lichaam tryptofaan, thiamine (vit.B1), niacine/nicotinezuur (vit.B3), pyridoxine (vit.B6) en foliumzuur (vit.B11) nodig.

Tryptofaan kun je halen uit zonnebloempitten en bananen.

Thiamine (een tekort hieraan speelt ook een rol bij de geheugenklachten van iemand met Korsakov-Wernicke syndroom) kun je halen uit varkensvlees, volkorenbrood, melk en zilvervliesrijst.

Niacine (een tekort hieraan schijnt het risico op Alzheimer te verhogen) kun je halen uit noten, bruin brood en sommige vissoorten.

Pyridoxine zit in bananen, aardappelen, bruin brood, noten, rundvlees, kip en vis.

Foliumzuur haal je uit bruin brood, spinazie, broccoli, spruiten en eieren.

Verder is uit onderzoek gebleken dat het gewicht ook een rol speelt bij het geheugen. Zowel te dik als te dun is niet goed. Het verval van cognitieve functies, zoals het geheugen, schijnt het kleinst te zijn bij mensen met een BMI (Body Mass Index - gewicht/(lengte*lengte)) tussen de 23 en 27.

Tot slot wordt je korte termijn geheugen heel erg beïnvloed door je concentratievermogen. Als jij je heel erg druk maakt over dit geheugen, kan ook dat je concentratievermogen en dus ook je geheugen beïnvloeden.

Natuurlijk heb je ook voldoende slaap nodig om je goed te kunnen concentreren. Hoeveel uur per nacht voor jou voldoende is, kan alleen jij weten, aangezien dit verschilt per persoon. Ikzelf heb aan 4 uur genoeg en ben na 6 uur slaap volkomen uitgerust, maar ik ken ook iemand die 10 uur nodig heeft en wanneer ze niet wordt wakker gemaakt door anderen of door een wekker rustig 24 uur slaapt zonder ook maar één keer wakker te worden.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Re: Is het kortetermijngeheugen afhankelijk van voeding?

drugs heeft wel een grote invloed op je geheugen:P

Berichten: 31

Re: Is het kortetermijngeheugen afhankelijk van voeding?

Cafeine (koffie) en Creatine (rood vlees) helpen je geheugen een heel klein beetje vooruit, dacht ik, als mijn geheugen me niet in de steek laat. Cafeine heeft dan te maken met de signaaltransductie en Creatine met de energiehuishouding.

Berichten: 31

Re: Is het kortetermijngeheugen afhankelijk van voeding?

Verder is uit onderzoek gebleken dat het gewicht ook een rol speelt bij het geheugen. Zowel te dik als te dun is niet goed. Het verval van cognitieve functies, zoals het geheugen, schijnt het kleinst te zijn bij mensen met een BMI (Body Mass Index - gewicht/(lengte*lengte)) tussen de 23 en 27.
Waarom?

Reageer