Wat levert meer alcohol?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Wat levert meer alcohol?

Hoi,

Voor het vak NLT heb ik een onderzoek gedaan waarin ik aan moest tonen welk suiker in een bepaalde periode het meeste alcohol produceert door middel van gisten.

Ik heb 0,1 mol glucose (C6H12O6•H2O) en 0,1 mol kristalsuiker (C12H22O11) gebruikt.

Ik heb beide suikers in een verschillend flesje gedaan en dezelfde hoeveelheid gist toegevoegd. Daarna vulde ik de flesjes aan met water totdat ik 500 g had. Met een waterstop op de flesjes kon het gist een paar dagen zijn werk doen. Vervolgens kon ik met een alcoholmeter gaan kijken in welk van de 2 flesjes het meeste alcohol geproduceerd was.

Helaas was de alcoholmeter zeer onnauwkeurig en gaf voor hetzelfde flesje steeds een ander percentage aan. Ook was met een beetje schudden van de alcoholmeter de uitslag aan te passen.

Nu is mijn vraag: Welke van de gebruikte suikers zou in theorie het meeste alcohol produceren volgens mijn proef en waarom?

alvast bedankt :eusa_whistle:

Berichten: 771

Re: Wat levert meer alcohol?

Stel de reactievergelijkingen eens op van de productie van het alcohol

aan de coëfficiënten daarvan valt dit te zien

Berichten: 11

Re: Wat levert meer alcohol?

Ok, daar was ik zelf nog niet eens op gekomen ;)

via wat zoeken kwam ik op deze reacties uit:

glucose;

C6H12O6•H2O -> 2 C2H5OH + 2 CO2 + H2O

suiker;

C11H22O11 + H2O -> 2 C6H12O6

2 C6H12O6 -> 4 C2H5OH + 4 CO2

Hieruit blijkt dat er dus meer alcohol wordt gevormd met kristalsuiker :eusa_whistle:

Maar;

1)Weten jullie ook hoe lang de hydrolyse van alcohol duurt? (de reactie van suiker -> glucose)

2)Is dus het gebruiken van suiker wel efficiënter dan het direct gebruiken van glucose voor de productie van alcohol?

In ieder geval bedankt voor je hulp je hebt me al een stukje verder gebracht ](*,)

Reageer