Springen naar inhoud

Elektriciteitsverbruik kmo

• Log in om te kunnen reageren

Kyon

Kyon

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 april 2010 - 18:32

hey,

Ik ga onderzoeken of het rendabel is voor een (fictieve) KMO om een windturbine(s) te plaatsen.
Nu zou ik van een zo realistisch mogelijke KMO willen vertrekken om toch tot een waarheidsgetrouw besluit te komen. (ik denk bv. aan een schrijnwerkerij, carrosseriebedrijf, maakt al niet veel uit, het moet enkel goed gelegen zijn ivm het windplan van vlaanderen en voor de vergunningen e.d.)

-Heeft iemand van jullie mss een idee wat een KMO ongeveer aan elektriciteit verbruikt per jaar? ( voor het bepalen
van de grootte van het benodigde vermogen van de windturbine). Heb hier totaal geen idee van, ...

- En hoe gaat deze KMO uiteindelijk de groene stroom gebruiken? De windturbine wordt gekoppeld aan het net (kan ik daar ergens elektrotechnische schema's van vinden?).
Werkt dit ook zoals bij zonnepanelen met een terugdraaiende teller? Hoe kan de KMO hier anders op verdienen, buiten de energie die zelf wordt opgewekt en dus niet meer moet aankopen ( men zal ook verdienen aan groenestroomcertificaten, dit is toch niet enkel voor zonnepanelen?)

Het zijn mss wel wat vage en open vragen maar hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen?

Alvast bedankt voor reacties!!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 april 2010 - 20:10

Is een KMO een kleine of middelgrote onderneming???

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 april 2010 - 20:38

Het stroomverbruik zal sterk afhankelijk zijn van het soort bedrijf. Een bibliotheek heeft alleen maar licht- en verwarmingskosten wat betreft energie, terwijl een machinefabriek veel meer energie vergt.
Je kunt bij je beschouwingen het aantal kWh op jaarbasis voorlopig variabel houden, zeg, a kWh/jaar . Dat is een gemiddeld vermogen van 0,076a watt.

Bert159

Bert159

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 08:11

Hehe je zult inderdaad een keuze moeten maken qua bedrijf... Je kunt zo'n studie zoals jij ze wilt doen maken voor elk bedrijf apart... Misschien is het interessanter één bepaald bedrijf te kiezen en daarvoor je studie te maken?

Om je een idee te geven... Een kleine supermarkt met een aantal koelcellen, een (kleine) industriële keuken,... zal véél meer gebruiken dan een grote speelgoedwinkel, maar véél minder dan een gemiddelde zagerij.

Als je (gerichte) vragen heb over windturbines stel ze dan gerust daar kan ik je zeker mee helpen.

Kyon

Kyon

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 09:26

Stel als ik als KMO een schrijnwerkerij neem kan ik het verbruik dan zo schatten;

een aantal machines, zoals bijvoorbeeld 2 paneelzagen (vermogen 3,8kW die ongeveer 2 uur per dag draaien tijdens 200 werkdagen per jaar met een benuttingsfactor 0,75 genomen, kom ik op een verbruik van 2280kWh/ jaar) als ik dit doe voor een afzuiginstallatie, wat cnc-machines, freesmachine, de verlichting en wat computers...

nog een vb. 80 TL lampen, vermogen 0,058, 8u per dag, 220 werkdagen geeft een verbruik van 8166,4kWh/ jaar

Kom ik dan een juist resultaat uit, heb dit gedaan in een excel bestandje maar krijg dat hier niet geplakt, ik kom in totaal een 60 000kWh uit.

Dit is al veel voor dit op te wekken met windenergie e?

Bert159

Bert159

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 10:17

Dat is inderdaad al behoorlijk wat voor een windturbine. Ik ben nu bezig met het ontwerp van een kleine turbine (15 meter hoog, 5 meter diameter) die, bij een gemiddelde windsnelheid, van 4 m/s (dat is een gemiddelde voor België) 2 kW zou moeten leveren. Dat komt neer op 17 520 kWh op jaarbasis.

Mag ik wel even vragen wat je bedoelt met de benuttingsfactor?
Als je hiermee de cos phi bedoelt, dat is wel erg laag... Bovendien moet je die niet mee rekenen... je betaalt niet voor blindstroom.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 april 2010 - 12:36

Dat is inderdaad al behoorlijk wat voor een windturbine. Ik ben nu bezig met het ontwerp van een kleine turbine (15 meter hoog, 5 meter diameter) die, bij een gemiddelde windsnelheid, van 4 m/s (dat is een gemiddelde voor België) 2 kW zou moeten leveren. Dat komt neer op 17 520 kWh op jaarbasis.

Dat klopt niet.

Een windturbine heeft ongeveer 1800 vollasturen per jaar. Dat betekent dat een 2 kW windturbine ongeveer 3600 kWh op jaarbasis oplevert

Om 60,000 kWh jaarlijks op te wekken heb je een turbine nodig met een nominaal vermogen van ruim 30 kW.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Kyon

Kyon

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 14:20

Mag ik wel even vragen wat je bedoelt met de benuttingsfactor?
Als je hiermee de cos phi bedoelt, dat is wel erg laag... Bovendien moet je die niet mee rekenen... je betaalt niet voor blindstroom.

Heb die benuttingsfactor geschat, en wou deze gwn invoeren om ermee rekening te houden dat de machines niet altijd op hun nominaal vermogen draaien? maar dit is mss een verkeerde gedachte?

Bert159

Bert159

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 15:07

Dat klopt niet.

Een windturbine heeft ongeveer 1800 vollasturen per jaar. Dat betekent dat een 2 kW windturbine ongeveer 3600 kWh op jaarbasis oplevert

Om 60,000 kWh jaarlijks op te wekken heb je een turbine nodig met een nominaal vermogen van ruim 30 kW.

Maar het gaat om een kleine turbine, die al draait vanaf zeer lage snelheden (we hopen al vanaf 1,5 m/s theoretisch gezien) en draait tot 10 m/s. Met een gemiddelde windsnelheid van 4 m/s rekenen is eigenlijk een onderschatting aangezien het vermogen afhankelijk is van de derde macht van de windsnelheid.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 april 2010 - 17:15

Maar het gaat om een kleine turbine, die al draait vanaf zeer lage snelheden (we hopen al vanaf 1,5 m/s theoretisch gezien) en draait tot 10 m/s. Met een gemiddelde windsnelheid van 4 m/s rekenen is eigenlijk een onderschatting aangezien het vermogen afhankelijk is van de derde macht van de windsnelheid.

Ben ik toch wel benieuwd naar je berekening. Bij 4 m/s en 20 m2 cirkeloppervlak is het theoretisch maximaal vermogen nog geen 500 watt.

Daarnaast, bij 2000 vollasturen heb je voor 17000 kWh een turbine nodig met een nominaal vermogen van 85 kW. Dat jullie turbine ook bij hele lage snelheden draait is leuk, maar het levert niet veel op. Zoals je zelf al zegt, het vermogen gaat met de derde macht.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Bert159

Bert159

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 17:56

Ik zie dat ik een foutje getypt heb... niet de diameter maar de straal is 5 meter. Dat is dus 78,5 m².

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 april 2010 - 17:58

Je kunt bij je beschouwingen het aantal kWh op jaarbasis voorlopig variabel houden, zeg, a kWh/jaar . Dat is een gemiddeld vermogen van 0,076a watt.

Fout! Moet zijn 0,11a watt. Sorry

Kyon

Kyon

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 april 2010 - 13:05

Beste,

ik heb nog een gerichtte vraag,

Ik heb besloten om een grote Windturbine te plaatsen namelijk een van ENERCON, deze hebben nu een 'direct-drive synchronous annular generator' ...

Voorwat staat nu die annular?

En waarom heeft dit type een duurdere omvormer nodig dan bijvoorbeeld als de windturbine met een dubbelgevoede inductiegenerator werkt?

Dank bij voorbaat moest u hierop een antwoord weten...

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 april 2010 - 14:19

"annular" betekent "ring-vormig" en verwijst naar de vorm van de generator.

Van de Enercon website:

The ENERCON annular generator is a low-speed synchronous generator with no direct grid coupling. The output voltage and frequency vary with the speed and are converted for output to the grid by a DC link and inverter. This achieves a high degree of speed variability.

Ik vermoed omdat de spannings en frequency variaties groter zijn bij een direct-drive systeem, er daarom ook duurdere vermogenselectronica voor nodig is. Daarnaast verzorgt deze electronica voor de volledige connectie met het electriciteitsnet, terwijl DFIG al een directe verbinding heeft.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures