Springen naar inhoud

Resonantie en interferentie

• Log in om te kunnen reageren

Emma123

Emma123

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 07:07

Hallo,

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen resonantie en interferentie? Want voor zover ik het begrijp is het bij beide zo dat twee golven in tegenfase trillen. Het lijkt mij dan zo dat bij resonantie de golf ook wordt uitgedoofd..

Ik ben een beetje in de war, hopelijk kan iemand mij helpen.

Emma

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 april 2010 - 07:52

Resonantie en interferentie.

Emma123

Emma123

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 07:55

Dat had ik al wel gezien, hoor... Mijn probleem is echter dat ik het niet begrijp. Waarom ontstaan er bij staande golven (resonantie?) buiken en knopen, en waarom is er bij interferentie sprake van uitdoving?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 april 2010 - 08:38

Interferentie treedt op in het geval van 2 golven die elkaar ergens "ontmoeten". Interferentie kan zowel constructief (de golven versterken elkaar) als destructief (de golven heffen elkaar -minstens gedeeltelijk- op).

Resonantie is het verschijnsel dat een voorwerp (en dat kan ook een hoeveelheid lucht zijn) mee gaat trillen met een trillingsbron. Dat kan bijvoorbeeld zijn een bruggetje dat mee gaat trillen in het ritme van iemand die eroverheen loopt, als de eigenfrequentie van dat bruggetje overeenkomt met het ritme van de loper. Dat kan zijn een stemvork die mee gaat trillen met een luchttrilling veroorzaakt door iets anders, bijvoorbeeld een naburige stemvork, een snaar of wat ook. Dat kan zijn een schommel die steeds op het juiste moment een duwtje krijgt en daardoor steeds harder gaat. Dat kan zijn een luchtkolom in een orgelpijp, waarin via een rietje trillende lucht geblazen wordt. Allerlei random trillingen doven elkaar uit in de pijp (door destructieve interferentie) maar de golven die juist in de orgelpijp passen worden versterkt (door constructieve interferentie).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Emma123

Emma123

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 09:41

Bedankt voor je antwoord, Jan! Het is al heel wat duidelijker geworden.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 april 2010 - 14:43

Gewoon aanvullend,

Resonantie en interferentie.

Uit de link van Evilbro betreffende "interferentie"

Begrijp je dat figuurtje op die pagina met volgende tekst?
Animatie van interferentie van golven die uit twee puntbronnen komen. De kleur geeft de fase (golf) aan.

Wat je daar ziet zijn lopende golven van 2 bronnen (bijvoorbeeld omni-directionele luidsprekers die ergens staan waar er geen andere reflecties komen van muren of zo).
Deze interfereren (wat eigenlijk niets anders betekent dan dat je die geluidsgolven optelt)

Als je nu met een geluidsmeter zou gaan kijken hoeveel geluid je hebt op de verschillende plaatsen rond deze luidsprekers ziet dit er uit als de rechtse figuur (hoe lichter van kleur hoe minder geluid).

Geplaatste afbeelding

Die lichte zones zijn die knopen waar je naar verwijst. Men noemt deze rechtse figuur een (statisch) interferentiepatroon.
Die rechter figuur is gewoon het resultaat van de linker animatie (exact gebaseerd op deze animatie).

Ik heb hier de publiek domein Wiki figuur voor gebruikt - Copyright nagezien - uitgebreid met het resulterend statisch interferentiepatroon - en terug in een animatie gemonteerd.

Veranderd door E.Desart, 08 april 2010 - 14:54

Eric

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures