Springen naar inhoud

- - - - -

Zes keer nieuw: element 117

• Log in om te kunnen reageren

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 april 2010 - 09:20

Zes keer nieuw: element 117

Russische onderzoekers uit Dubna (zo地 zeventig kilometer noordelijk van Moskou) hebben een nieuw element gemaakt. Het beschikt over 117 protonen en krijgt daarom het nummer 117. Voorlopig heet het ook zo, op z地 Latijns: ununseptium. Het maken van het zware atoom (er zitten ook nog eens 177 neutronen in de kern) was een kwestie van brute kracht en vooral veel geduld. In een deeltjesversneller (zie foto) beschoten de Russen gedurende zes maanden het radioactieve element berkelium met calciumatomen. Precies zes keer ontstond daarbij het nieuwe ununseptium, door het versmelten van een calcium- en een berkeliumatoom. Ununseptium was trouwens ook zo weer weg. Zware elementen gemaakt in deeltjesversnellers vallen in fracties van een seconde weer uit elkaar.

Bron: Noorderlog/W24

Lees verder: http://www.wetenscha...element-117.htm
http://noorderlicht....g/#item43317591

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bartelomeus

bartelomeus

• >250 berichten
  • 369 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 17:38

An international team of scientists from Russia and the United States, including two Department of Energy national laboratories and two universities, has created the newest superheavy element, element 117. The lifetime of element 117, which has now been created in the lab for the first time, confirms that superheavy elements lie in an island of stability on the periodic table.

Uit: http://www.scienceda...00406181611.htm
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 april 2010 - 18:18

Russiche en Amerikaanse wetenschappers hebben het superzware element 117 ontdekt. De resultaten ondersteunen het idee dat steeds zwaardere elementen een toenemende stabiliteit hebben.

Lees verder

Bron: eos

Veranderd door Buffalo, 12 april 2010 - 18:39

Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

sharkdude

sharkdude

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2010 - 12:36

Als het zo onstabiel is ... wat hebben ze er dan aan?
Kan iemand me op de hoogte houden wat ze met dit atoom dan kunnen aanvangen?
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2010 - 10:07

Volgens mij alleen fundamentele kennis.

Het is niet mijn vakgebied maar ik kan me voorstellen kennis over de stabiliteit van dit atoom helpt bij het voorspellen van andere stabiele atomen.
Men vermoedt dat er stabiele superzware atomen mogelijk zijn, een soort van stabiliteits eilandje in het periodiek systeem.
Als we die vinden valt daar vast wel iets nuttigs mee te verzinnen.
Minder dan niks is onmogelijk.
De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures