Sterkteberekening vraagje: ansys

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Sterkteberekening vraagje: ansys

Heren,

Ben nu bezig met een sterkteberekening-som maar ik krijg naar mijn inziens vreemde resultaten. Het betreft een vakwerk (60m/90m/5m) die een spool (Stuk pijp) totaal 143m moet kunnen liften. Twee kranen zullen worden gebruikt.

De volgende elementen heb ik gebruikt:

1) Pipe16 voor de frame en pijp

2) link 10 voor de draad

Materiaal: staal

Krachten: zwaartekracht

Randvoorwaarden: scharnierend op de haken van de kraan

Zie verder plot deformatie

Vraag:Het lijkt wel of de frame totaal geen krachten opneemt, de reactiekrachten kloppen ook al helemaal niet. Terwijl het model volgens irlist de juiste massa aangeeft. Wie of wie kan mij helpen?

Berichten: 4.502

Re: Sterkteberekening vraagje: ansys

Een schema of duidelijke foto met de erop werkende krachten en maten van het geheel,diameters kraanvakwerken met maten,etc zal een geleerde op dit forum nodig hebben pm mogelijk een antwoord op je vraag te kunnen geven! :eusa_whistle:

Berichten: 7

Re: Sterkteberekening vraagje: ansys

Hoe kun je plaatjes in je bericht plaatsen? Heb een plotje met alle randvoorwaarden en krachten

NB: Ik heb mijn model versimpeld en ik zie dat het geheel geen zwaartekracht opneemt (leid ik af uit de reactiekrachten). Heb het wel in inertia loads aanstaan: 9.81 in de juiste richting. Wat kan er nu misgaan?

Korte uitleg opbouw model:

Preprocessor:

1) knooppunten laten inlezen via file

2) Elementtypes aangemaakt: Pipe16, link10

3) Materiaalprop. aangegeven: density, linear isotropic

4) Randvoorwaarden opgegeven

5) lijnen tussen knooppunten getrokken

6) lijnen gemeshed met devision 1 en globaal element props. aangegeven

Solution:

1)loads: gravity

2)displacement: ophangpunten kraan = 0

Solve:

Current ls--> non linear solution

Zero warnings

Postprocessor:

Read first set

Plots results-> Von Mises/Vector displacement

Volgens mij doe ik iets stoms verkeerd, alle eenheden staan in m. Dus dichtheid= 7850 kg/m3, E=2.1x1011, g =9.81 m

Berichten: 4.502

Re: Sterkteberekening vraagje: ansys

Plaatjes:

Een methode: copieren en in een bestand opnemen,dan bij een bericht zie rechtsonder:bladeren.Je zoekt het bestand dan op en onder je eigen venster zie je staan openen -dit aantikken en dan wordt hij overgebracht en kun je rechts onder weer op upload toetsen.

Bij het copieren zorgen dat er niet meer dan 2 Mb aanwezig is,liever een tikkie minder voor het accepteren.

De rest is erg programmatisch en voor andere geleerden mogelijk oplosbaar;elk mens heeft zo zijn beperkingen! :eusa_whistle:

Berichten: 7

Re: Sterkteberekening vraagje: ansys

[attachment=5329:spool_li...stresses.jpg]

Zie bijlage.

Update resultaten: Ik had inertia relief aanstaan :eusa_whistle: , nu krijg ik wel resultaten die wat beter kloppen. Heb nog wel een instabiel model , ik heb de wires vanuit de spool direct geconnect aan het frame, is dit correct of moet ik hiertussen nog randvoorwaarden plaatsen? --? niet logisch lijkt mij, maar ik weet niet precies wat je anders moet doen.
Bijlagen
spool_lines_stresses.jpg
spool_lines_stresses.jpg (2.91 KiB) 465 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Sterkteberekening vraagje: ansys

Als dat mini-prentje je bijlage voorstelt is daar alleen een H-constructie uit te destilleren!

Berichten: 7

Re: Sterkteberekening vraagje: ansys

kan alleen plaatjes van max 50k plaatsen!

Berichten: 4.502

Re: Sterkteberekening vraagje: ansys

De plaatjes die jij bedoelt zijn Avatars,die je onder je alias kunt plaatsen.Dat is wat anders dan technische prentjes plaatsen op oa. de door mij aangegeven methode!

Reageer