Gezocht hulp bij oplossing van redoxreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Gezocht hulp bij oplossing van redoxreactie

Hallo iedereen,

Ik hoef niet perse de antwoorden hiervan, maar of iemand me wel op weg kan helpen met het beantwoorden van de vragen want ik snap er vrij weining van.

Alvast bedankt,

Het gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Bleekwater is een oplossing van NaCl en NaClO in gelijke concentraties. Is het speciaal bedoeld voor gebruik als toiletreiniger, dan voegt men ook nog een verdikkingsmiddel toe. Bij dit experiment zullen we echter het gewone ‘dunne’ bleekwater gebruiken.

Op de verpakking staat het gehalte werkzaam chloor vermeld, meestal in gram per 100ml. Hiermee wordt bedoeld de hoeveelheid chloor (Cl2) die maximaal uit het bleekwater kan worden vrijgemaakt, bijvoorbeeld door reactie met een sterk zuur:

ClO─ (aq)+ Cl─ (aq)+ 2H+ (aq)→ H2O (l) + Cl2 (aq)

Werkwijze

1) Pipetteer met behulp van een pipetteerballon 10,0 ml bleekwater in een 100 ml maatkolf, vul met water aan tot de streep en schud krachtig.

2) Pipetteer 10,0 ml van het verdunde bleekwater in een 250 ml erlenmeyer met slijpstuk.

3) Voeg nu achtereenvolgens ca 10 ml 1 M KI-oplossing en 40 ml 1 M zwavelzuur toe. Sluit de erlenmeyer af met de bijbehorende stop en laat hem een paar minuten staan. Zwenk zo nu en dan de oplossing voorzichtig om.

4) Neem de stop van de erlenmeyer en titreer in een vlot tempo met 0,100 M Na2S2O3-oplossing, voeg tijdig stijfsel toe en titreer verder tot de oplossing kleurloos is.

5) Herhaal de onderdelen 2,3 en 4 tot ten minste 2 goed overeenstemmende waarden zijn verkregen. (de waarde die ik heb gekregen was 19,4 ml)

Vragen

a) geef de vergelijking van de reactie die optreedt in onderdeel 3

b) in hoeverre moeten de hoeveelheden van de bij onderdeel 3 toegevoegde stoffen nauwkeurig bekend zijn? Licht toe.

c) Waarom moet eerst het KI worden toegevoegd en dan pas het zwavelzuur?

d) Stel de reactievergelijking van de titratiereactie op.

e) Bereken het aantal mmol ClO─ in 10,0 ml verdunde bleekwater.

f) Bereken het gehalte werkzaam chloor van het oorspronkelijke bleekwater en vergelijk de uitkomst met de aanduiding op de verpakking.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Gezocht hulp bij oplossing van redoxreactie

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Verder helpt het de huiswerkhelpers enorm als je aangeeft waar je nu precies op vastloopt. "Ik snap er vrij weinig van" is weinig concreet. :eusa_whistle:

Als de helpers weten wat je problemen zijn dan kunnen ze je een stuk beter helpen. Wat heb je zelf bijvoorbeeld al geprobeerd?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 2

Re: Gezocht hulp bij oplossing van redoxreactie

op zich ben ik nu wel een heel eind, alleen snap ik de vraag:

Bereken het aantal mol ClO- in 10,0 ml verdund bleekwater niet.

Ik weet niet hoe ik moet beginnen.

Kan iemand me helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Gezocht hulp bij oplossing van redoxreactie

Ga eens precies na met welke reacties je allemaal te maken hebt bij je proef en ga aan de hand daarvan na hoe je het aantal mol ClO- kunt berekenen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer