Springen naar inhoud

Gewicht in een lift


  • Log in om te kunnen reageren

#1

AItt

    AItt


  • >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 19:12

Hoi,

Ik heb een aantal kleine vraagjes :

Als je bijvoorbeeld in een lift met een vertraging van 5.5m/s^2 zit en je massa is door die vertraging 50kg.Kun je dan snel bepalen wat je massa zou zijn bij stilstand of eenparig beweging?

Als er alleen een grafiek gegeven is waarbij de weerstand als functie is genomen tov de snelheid. En vervolgens wordt er gevraagd wat er zou gebeuren als je bij 15km/h zou stoppen met trappen.Hoe hard zou je vertraging dan zijn?

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

ZVdP

    ZVdP


  • >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 april 2010 - 19:22

Als je bijvoorbeeld in een lift met een vertraging van 5.5m/s^2 zit en je massa is door die vertraging 50kg.Kun je dan snel bepalen wat je massa zou zijn bij stilstand of eenparig beweging?


Het is correcter om over gewicht te spreken en niet massa.
In verband met traagheid gedraagt de zwaartekracht zich hetzelfde als een versnelling.
De 50kg (50*9.81N) is dus bepaald met een valversnelling van (9.81+5.5)m/s≤. Als je dan gebruik maakt van F=ma kan je hieruit de echte massa halen.

Als er alleen een grafiek gegeven is waarbij de weerstand als functie is genomen tov de snelheid. En vervolgens wordt er gevraagd wat er zou gebeuren als je bij 15km/h zou stoppen met trappen.Hoe hard zou je vertraging dan zijn?



Als met weerstand een kracht bedoeld is, dan moet je wederom gebruik maken van F=ma
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

#3

AItt

    AItt


  • >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 19:31

Als met weerstand een kracht bedoeld is, dan moet je wederom gebruik maken van F=ma

Ja er wordt kracht bedoeld, maar ik weet dat je gebruik moet maken van F=ma, alleen lukt het me niet om om de res kracht uit de snelheid uit te halen, omdat je eigenlijk niet weet of de fiets eerst constant met die snelheid reed, dus een maximale Fwr kun je ook niet gebruiken. En omdat je niets weet over de tijdsduur van die snelheid, kun je ook de a niet berekenen.

#4

ZVdP

    ZVdP


  • >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 april 2010 - 19:35

Wacht even.
Die grafiek: zoals ik het mij nu voorstel is dat een grafiek waar de wrijving in functie van de snelheid gegeven is.
Dan is voor de momentele versnelling toch enkel de momentele snelheid nodig, en de geschiedenis van de snelheid onbelangrijk?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

#5

AItt

    AItt


  • >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2010 - 19:40

ja idd. en als ik de a heb dan kan ik ook de rest berekenen.

thanks

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 april 2010 - 20:53

Dag AItt, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:


Quote

DEKKENDE TITEL
Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling
Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder

We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zťlf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

EvilBro

    EvilBro


  • >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 april 2010 - 09:29

Het is correcter om over gewicht te spreken en niet massa.

Dat is nogal mild gesteld...

#8

AItt

    AItt


  • >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2010 - 15:14

Het is correcter om over gewicht te spreken en niet massa.

Ik snap eigenlijk niet waarom jullie dat zeggen. Gewicht is toch een kracht en de eenheid is N. Maar in de opgave gaat het juist om zijn massa. In kg dus.

#9

AItt

    AItt


  • >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2010 - 15:23

De 50kg (50*9.81N) is dus bepaald met een valversnelling van (9.81+5.5)m/s≤. Als je dan gebruik maakt van F=ma kan je hieruit de echte massa halen.

Bedankt voor uw antwoord. Maar als die 50 kg bepaald is door 9.81 +5.5m/s^2. Dan is de versnelling dus groter dan als de lift een vrij val zou maken :eusa_whistle: . Volgens mij klopt er iets niet of snap ik het verkeerd?

Veranderd door AItt, 10 april 2010 - 15:25


#10

ZVdP

    ZVdP


  • >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 april 2010 - 16:37

Waarom het eigenlijk incrorrect is? De massa van een persoon verandert eigenlijk helemaal niet als iemand in een lift zit, enkel zijn gewicht.

Als de lift een vrije val zou maken is het a=9.81-9.81=0 en ben je gewichtloos, dus ik zie het probleem niet.
Als de lift vertraagt, neemt je gewicht toe.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

#11

EvilBro

    EvilBro


  • >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 april 2010 - 16:40

Het is correcter om over gewicht te spreken en niet massa.

Ik snap eigenlijk niet waarom jullie dat zeggen.

Massa is een eigenschap van materie. Of jij nu stilstaat of een versnelling ondervindt, je massa is constant (relativiteit even negerend). "Als je bijvoorbeeld in een lift met een vertraging van 5.5m/s^2 zit en je massa is door die vertraging 50kg" is dus onzin. Versnellen of vertragen heeft geen invloed op je massa.

#12

AItt

    AItt


  • >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2010 - 18:33

Als de lift een vrije val zou maken is het a=9.81-9.81=0 en ben je gewichtloos

Ik heb altijd gehoord dat je gewichtloos bent bij een vrije val omdat je nergens druk op uitoefent, omdat je geen ondergrond hebt.En hoe kan je versnelling bij een vrije val eigenlijk 0 zijn?

alvast bdankt

Veranderd door AItt, 10 april 2010 - 18:34


#13

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 april 2010 - 18:39

Als de lift een vrije val zou maken is het a=9.81-9.81=0 en ben je gewichtloos

Dan is versnelling 0 bedoeld als versnelling t.o.v. de lift, jouw ondergrond.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#14

AItt

    AItt


  • >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2010 - 17:49

De 50kg (50*9.81N) is dus bepaald met een valversnelling van (9.81+5.5)m/s≤. Als je dan gebruik maakt van F=ma kan je hieruit de echte massa halen.

kunt u misschien voordoen hoe je daaruit de massa kunt halen of anders uitleggen.Want daar kom ik niet uit.

alvasat bedankt

#15

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 april 2010 - 19:46

Als je in een dalende lift nabij het aardoppervlak staat, waarvan de daalsnelheid in een seconde afneemt met 5,5 m/s is je gewicht (9,81+5,5)/9,81 *100 % = 156 % van je normale gewicht.

Zou je in die lift op een weegschaal staan die op dat ogenblik 50 kg aanwees, dan zou je werkelijke massa dus ca. 32 kg bedragen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures