Klopt dit? sympatrische soortvorming

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Klopt dit? sympatrische soortvorming

Hallo allemaal,

laatst zag ik op een website een verhaaltje over sympatrische soortvorming. Ik had mij hier al eerder in verdiept en had het idee dat dit verhaaltje niet helemaal klopte.

Zouden jullie mij kunnen vertellen of dit er idd niks mee te maken heeft of dat ik beetje in de war ben en het met iets anders door elkaar haal?

Stel je voor je hebt 2 dieren en die zijn van hetzelfde soort, die kunnen samen kinderen krijgen. Als ze niet van hetzelfde soort zijn kunnen ze dat niet. Zo kan bijvoorbeeld een leeuw zich niet voortplanten met een nijlpaard. Maar leeuwen en tijgers kunnen het wel.

Die krijgen niet zo snel kinderen omdat de ene in Afrika woont en de andere in Azië, maar het kan wel.

Zo kan bijvoorbeeld een Sint-Bernard hond zich wel voortplanten met een pekinees hond. Ik zou het alleen zo’n pekinees hondje niet aan doen.

even in het kort: klopt dit verhaal ja/nee?

Alvast heel erg bedankt

Groeten

Berichten: 269

Re: Klopt dit? sympatrische soortvorming

let wel op dat je de term 'soort' juist opneemt: 2 dieren zijn van dezelfde soort als ze zich kunnen voortplanten EN bovendien vruchtbare nakomelingen geven (bv. een paard en ezel kunnen zich wel voortplanten, maar geven geen vruchtbare nakomelingen en zijn dus niet van dezelfde soort)

En er is een verschil tussen kunnen en het effectief voorkomen: in dit verhaaltje spreken ze over isolatiesoorten uit 2 verschillende populaties, dus het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat deze zouden kunnen voortplanten (een paard en ezel zullen ook nooit in het wild kruisen, maar het kan wel ...)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Klopt dit? sympatrische soortvorming

Een Teeuw is naar mijn weten nooit vruchtbaar. Een lijger zal normaal gesproken de volwassen leeftijd bereiken maar alleen de vrouwtjes zijn vruchtbaar en kunnen zich voortplanten met een tijger danwel een leeuw.

Soorten laten zich niet altijd even makkelijk indelen in een groep. Zolang je maar weet waar je over praat en hoe deze zich tot andere diersoorten verhouden dan maakt dit in principe ook niet zo veel uit.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer