Springen naar inhoud

Psychologie in de winkelkar

• Log in om te kunnen reageren

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2010 - 13:51

Daarnet ging ik nog eens winkelen in een keten waar ik al een tijd niet geweest ben.

Het viel me op dat de inhoud van de mandjes bijzonder vergroot was. Bijna dubbel van het vorige. De vorige waren compleet verdwenen. En in plaats van dragen kon je die nu ook achter je trekken, wat op affiches als het grote verkooppunt gezet werd, naast "meer comfort voor uw boodschappen".

Nu vraag ik me af: is dit niet meer dan een psychologische truuk?

Misschien kleingeestig van me, maar ik denk dat de gemiddelde consument koopt tot diens mandje op de rand is en daarna ophoud.

Meer ruimte in mandje -> meer producten nodig om te vullen -> meer gekocht ->meer winst voor de winkel.

En dat alles zonder dat de klant er eigenlijk over nadenkt.

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2010 - 13:56

Ik denk niet dat mensen kopen totdat het mandje vol is, althans ik doe dat nooit. Er is wel meer ruimte voor producten die je anders misschien toch een andere keer had gekocht, dus ze zullen zeker meer gaan verkopen. Twee vliegen in ťťn klap; meer comfort voor de klant en waarschijnlijk iets hogere verkoopcijfers.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

bartelomeus

bartelomeus

• >250 berichten
  • 369 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2010 - 14:08

Nu vraag ik me af: is dit niet meer dan een psychologische truuk?

Meer ruimte in mandje -> meer producten nodig om te vullen -> meer gekocht ->meer winst voor de winkel.

Ik hoorde toevallig een aantal dagen geleden een paar studenten psychologie praten over een opdracht waarbij ze een winkel moesten inrichten. Daarbij kwamen inderdaad dit soort psychologische trucjes ook aan het woord (naast hoe deze winkel verder zo ingericht moest worden dat er zo veel mogelijk gekocht werd en een hele discussie over bordjes waarop staat in welke rij wat te koop is)!

Op zich wel een grappig verschijnsel dat een simpele vergroting van een winkelmandje kan leiden tot een hogere omzet.

Een compliment trouwens voor de observatie. Als ik door een winkel loop let ik meestal niet op dit soort "futiliteiten", maar het is inderdaad een grappige (en eigenlijk ook sluwe/slimme marketing) truc.

Veranderd door bartelomeus, 09 april 2010 - 14:09

Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 april 2010 - 14:26

Er zal ongetwijfeld een psychologisch effect achter zitten, maar het zou ook gewoon een praktische maatregel kunnen zijn. Als ik naar de supermarkt ga weet ik vantevoren vrij nauwkeurig wat ik ga kopen en daar hoort een bepaalde "laadcapaciteit" bij. Meestal is dat iets meer dan in een mandje past, maar lang niet genoeg om een kar te rechtvaardigen. Anders gezegd: het verschil tussen een kar en een mandje is wel erg groot, waardoor ik regelmatig in dubio sta. Een iets grotere mand is dan een goede oplossing.

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2010 - 18:48

Er zal ongetwijfeld een psychologisch effect achter zitten, maar het zou ook gewoon een praktische maatregel kunnen zijn. Als ik naar de supermarkt ga weet ik vantevoren vrij nauwkeurig wat ik ga kopen en daar hoort een bepaalde "laadcapaciteit" bij. Meestal is dat iets meer dan in een mandje past, maar lang niet genoeg om een kar te rechtvaardigen. Anders gezegd: het verschil tussen een kar en een mandje is wel erg groot, waardoor ik regelmatig in dubio sta. Een iets grotere mand is dan een goede oplossing.

Inderdaad, doch het kan ook zijn dat de directie besloot hiermee 2 vliegen in 1 klap te slaan: de klanten die weten wat ze willen hebben nu een grotere mand en zijn dus tevreden. De klanten die kopen tot het vol ligt kopen meer.

En heel misschien kopen die klanten die weten wat ze willen op een dag dan eens net iets meer omdat ze een reclame ofzo zien. Wie weet...

Mooi meegenomen.

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Michel

Michel

• >250 berichten
  • 261 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2010 - 20:47

De totale detailhandel is voor een groot gedeelte gebaseerd op het verleiden van mensen tot meer kopen.

Wat dacht je van al die spaar actie's.

De vraag is in hoe verre je daar in mee gaat en of je de verleiding kunt weerstaan.

Veranderd door Michel, 14 april 2010 - 20:48

sharkdude

sharkdude

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2010 - 20:50

Ik hoorde toevallig een aantal dagen geleden een paar studenten psychologie praten over een opdracht waarbij ze een winkel moesten inrichten. Daarbij kwamen inderdaad dit soort psychologische trucjes ook aan het woord (naast hoe deze winkel verder zo ingericht moest worden dat er zo veel mogelijk gekocht werd en een hele discussie over bordjes waarop staat in welke rij wat te koop is)!

Op zich wel een grappig verschijnsel dat een simpele vergroting van een winkelmandje kan leiden tot een hogere omzet.

Een compliment trouwens voor de observatie. Als ik door een winkel loop let ik meestal niet op dit soort "futiliteiten", maar het is inderdaad een grappige (en eigenlijk ook sluwe/slimme marketing) truc.

Zou het ook geen aanpassing kunnen zijn aan de koopkracht van de klanten?
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2010 - 10:00

Zou het ook geen aanpassing kunnen zijn aan de koopkracht van de klanten?

Dan is en blijft het nog steeds een psychologische truuk.

Mensen kunnen meer kopen. Geef ze een klein mandje, en dan kopen ze dat klein mandje vol. Geef ze een groot mandje, en ze kopen het grote mandje vol.

Als ze minder koopkracht hadden, is het inderdaad waarschijnlijker dat ze minder zouden uitgeven, zelfs al was er een groter mandje.

Dan kan je bij grotere koopkracht als winkel op 2 manieren reageren: hopen dat mensen meer uitgeven, of het proberen to provoceren.
En hier wordt een psychologische truuk toegepast om het uit te lokken.

Het viel me vooral op omdat deze grotere manden geen uitzondering zijn in de winkelwereld. Je ziet ze overal, maar meestal met de kleinere ook nog beschikbaar. Hier echter, waren de kleinere mandjes compleet weggehaald.

Dan kan je naar je klanten toe zeggen dat je een onderzoek gevoerd hebt naar gebruik en tevredenheid en dat dit er het gevolg van was, maar dat hoeft niet waar te zijn.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 april 2010 - 10:02

Wat dacht je van al die spaar actie's.

Een spaaractie heeft voornamelijk tot doel om te voorkomen dat je naar de concurrent gaat.

sharkdude

sharkdude

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2010 - 10:07

Dan is en blijft het nog steeds een psychologische truuk.

Mensen kunnen meer kopen. Geef ze een klein mandje, en dan kopen ze dat klein mandje vol. Geef ze een groot mandje, en ze kopen het grote mandje vol.

Als ze minder koopkracht hadden, is het inderdaad waarschijnlijker dat ze minder zouden uitgeven, zelfs al was er een groter mandje.

Dan kan je bij grotere koopkracht als winkel op 2 manieren reageren: hopen dat mensen meer uitgeven, of het proberen to provoceren.
En hier wordt een psychologische truuk toegepast om het uit te lokken.

Het viel me vooral op omdat deze grotere manden geen uitzondering zijn in de winkelwereld. Je ziet ze overal, maar meestal met de kleinere ook nog beschikbaar. Hier echter, waren de kleinere mandjes compleet weggehaald.

Dan kan je naar je klanten toe zeggen dat je een onderzoek gevoerd hebt naar gebruik en tevredenheid en dat dit er het gevolg van was, maar dat hoeft niet waar te zijn.

Winkels blijven marketing. Hoe meer er verkocht wordt en er winst gemaakt wordt zullen ze proberen uit te breiden.
De grote winkels zullen dus grotere karren nemen en blijven groeien.
De kleine winkels zullen het laten afweten omdat ze de grote niet meer kunnen bijbenen.

Het is bij elke vorm van organisatie, of het nu een onderneming, bedrijf/winkel is dat er zo geredeneerd wordt.
Het is mogelijk dat de koopkracht geprovoceerd wordt. Dat noemen we marketing en winststrevend denken.

Ze zullen blijven inspelen op de vraag van de klanten. En soms weten de klanten het niet dat ze zelf het uitlokken.
Maar aan de andere kant kun je stellen dat er eventueel misbruik van gemaakt wordt door de winkels.
Zoals het hier al een paar keer aan bod is gekomen zien we dit dan als een psychologische truuk.

Veranderd door sharkdude, 15 april 2010 - 10:09

Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2010 - 08:20

Het viel me op dat de inhoud van de mandjes bijzonder vergroot was. Bijna dubbel van het vorige. De vorige waren compleet verdwenen.

In de winkels waar ik kom hebben ze deze ook al zeker een jaar, in verschillende supermarktketens. Maar de kleinere mandjes zijn daar ook gewoon nog beschikbaar hoor! Ik vind het wel handig dat ik nu van te voren kan bedenken of ik een kleine, grote, of middelgrote ehhhh, tja, boodschap ga doen :eusa_whistle: en welk mandje/karretje ik ga meeslepen
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Michel

Michel

• >250 berichten
  • 261 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2010 - 10:49

Een spaaractie heeft voornamelijk tot doel om te voorkomen dat je naar de concurrent gaat.

Volgens is het veel meer dan dat alleen. Ze proberen met spaaractie's klanten weg te kapen bij de concurrent. Daarbij krijgen ze hulp van kinderen die de hele familie aanzetten tot kopen bij die winkel.

En tijdens het winkelen proberen mensen toch ook te voldoen aan de bedragen die de spaarproducten zeker stellen (er wordt gauw meer gekocht dan was gepland).

Canon_nl3

Canon_nl3

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2010 - 22:45

Lees dit stukkie wat later maar herken dit ja. Dit is het zelfde als met het eten.

Jij denkt dat je zelf beslist hoeveel je eet maar dat is lang niet zo. Koop maar is koekjes van een bepaald merk en daar zitten 3 koekjes in 1 zakje. Als je die los maakt eet je ze alle 3 op, zitten er 4 in eet je ze alle 4 op. Je laat er niet 1 in zitten.

Ook is het zo dat als je een klein bord vol met eten krijgt en eet die op, denk je dat je voller zit als dat je het zelfde eten op een veel groter bord krijgt.

Ook als je een feestje geeft en je zet overal kleine schaaltjes met ships neer lijkt het heel veel en een goed organiseert feest. Geef je hetzelfde aantal chips alleen in 1 grote bak, dan lijkt het een stuk minder.

(Bron Kijk).

Is het zelfde idee ](*,).

Groetjes Canon

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures