Geneeskunde loting percentages

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Geneeskunde loting percentages

Ik heb al op verschillende sites en op dit forum gekeken, maar ik kan het antwoord op mijn vraag nergens vinden.

Hieronder staat iets over de lotingskansen, en overal wordt ook wel verteld dat er geloot wordt met klasses, maar wat ik dan graag zou willen weten is welke percentages er bij die klasses horen?

Over de klasses van B tm E wordt 50% van het aantal studieplekken uitgesmeerd, maar in welke verhouding?

Is het

B = 30%

C = 10%

D = 6 %

E = 4 %

Of liggen de percentages heel anders?



Lotnummer en lotingskansen

Wanneer je niet rechtstreeks of decentraal geselecteerd bent, moet je meedoen aan de gewogen loting. Hoe hoger je gemiddelde eindcijfer, hoe groter de kans dat je inloot. Zo geeft indeling in lotingsklasse B een grotere inlotingskans dan indeling in lotingsklasse E. Het lotnummer speelt hierbij ook een rol: hoe lager het lotnummer, hoe groter de kans dat je inloot. Met een gemiddeld eindcijfer van een 8 of hoger kom je in lotingsklasse A en word je rechtstreeks toegelaten. Als je een andere vooropleiding hebt gevolgd dan vwo-profiel, havo-profiel, mbo of een Europees baccalaureaat, dan delen we je in lotingsklasse C in.


De lotingsklassen

* A: hoger dan of gelijk aan 8,00

* B: lager dan 8,00, maar hoger dan of gelijk aan 7,50

* C: lager dan 7,50, maar hoger dan of gelijk aan 7,00

* D: lager dan 7,00, maar hoger dan of gelijk aan 6,50

* E: lager dan 6,50

Berichten: 369

Re: Geneeskunde loting percentages

Het lijkt in niets op een systeem als waar jij naar zoekt. De percentages staan namelijk niet vast:
De inlotingskansen in de verschillende lotingsklassen verhouden zich onderling als volgt: B : C : D : E = 9 : 6 : 4 : 3. Als bijvoorbeeld in lotingsklasse B 80 procent van de kandidaten wordt ingeloot, dan wordt in klasse C 53 procent, in klasse D 36 procent en in klasse E 27 procent ingeloot. Lotingsklasse A geeft automatisch toegang tot geneeskunde.
Uit: http://www.ikwildokterworden.nl/loting

Er staan op die site ook getallen over inschrijvingen per universiteit in 2008.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Geneeskunde loting percentages

Oke bedankt.

Dus als ik tussen de 7 en 7,5 zit dan heb ik ongeveer 50% kans om ingeloot te worden, rekening houdend met het feit dat die percentages per jaar een beetje verschillen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Geneeskunde loting percentages

Jenswigger schreef:Oke bedankt.

Dus als ik tussen de 7 en 7,5 zit dan heb ik ongeveer 50% kans om ingeloot te worden, rekening houdend met het feit dat die percentages per jaar een beetje verschillen.


Zo ongeveer ja. Vergeet in ieder geval niet mee te doen aan de decentrale selectie!!!
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Geneeskunde loting percentages

Zeker niet, maar ik zit nu nog in 5VWO.

Een 7 gemiddeld lukt me waarschijnlijk wel, 7.5 is wel erg hoog gegrepen voor mij, als ik tijd zou hebben zou ik het kunnen proberen maar mijn schema is gewoon echt te vol.

Ik ga zeker meedoen aan de decentrale selectie en hopen dat ze me dan al doorlaten.

Er is namelijk geen 2e studie die me echt aanspreekt..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Geneeskunde loting percentages

Zeker niet, maar ik zit nu nog in 5VWO.


Oh, dan heb je nog even :eusa_whistle:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 369

Re: Geneeskunde loting percentages

Er is namelijk geen 2e studie die me echt aanspreekt..


Niet om je te ontmoedigen, voor mij geld namelijk hetzelfde (ik weet ook geen 2e studie te vinden), maar zoek wel actief naar een 2e studie want je kunt zomaar eens uitloten (afgelopen jaar ook bij mij gebeurt). Afgelopen jaar waren er 3 maal zoveel inschrijvingen als plaatsen, zoals je vast ook op het nieuws hebt gezien!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 7

Re: Geneeskunde loting percentages

sinds dit jaar (2010) is de loting per direct afgeschaft. alle leerlingen met een cijfer hoger dan een 8 gaan direct door. de rest is op grond van motivatie, kennis, sociale vaardigheden & geschiktheid voor de studie -> decentrale selectie. de criteria verschillen per universiteit..

Berichten: 369

Re: Geneeskunde loting percentages

sinds dit jaar (2010) is de loting per direct afgeschaft.


Dat is (gelukkig) absoluut onjuist! Het kabinet is demissionair geworden voordat zij iets dergelijks officieel kon beslissen, bovendien was het oorspronkelijke plan dat de loting gedurende de komende vijf jaar zou worden vervangen door een ander systeem (decentrale selectie). Dat betekent dat de centrale loting, zoals die nu bestaat, bij het plan (als dat wordt ingevoerd) over hooguit 5 jaar verdwijnt.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 7

Re: Geneeskunde loting percentages

oooh, dan heb ik me verkeerd laten informeren.

Berichten: 4

Re: Geneeskunde loting percentages

Hallo allemaal,

Ik wil graag geneeskunde gaan doen en zoals jullie , naar ik meen, weten is dat een lotingstudie. Nu was mijn vraag: Hoe wordt mijn lotingsgemiddelde berekend? Want ik vroeg me af of ik vakken als KCV etc apart moet tellen ? Want bij mij op school worden KCV, ANW en het pws tot een punt berekend. Zou iemand mij dus kunnen helpen en dus ook laten weten of dit bij de loting ook het geval is of dat ik voor ieder van die vakken het punt apart mag meenemen in de berekening?

Mijn cijfers (voor zover ik dat heb berekend, heb de uitslag nog niet):

Engels 6

Scheikunde 6

Wiskunde 6

Natuurkunde 5

Latijn 6

Biologie 6

Nederlands 7

KCV 8

ANW 8

NLT 7

(pws 8, gym 7 maar dit telt volgens mnij niet mee voor het lotingsgemiddelde?)

Verder is het wel te zien dat de betavakken niet mijn beste vakken zijn, maar ik ben in ieder geval geslaagd (ben ik dan vrij zeker van)!!

Berichten: 1.116

Re: Geneeskunde loting percentages

Lotingsgemiddelde is het gemiddelde van al je profielvakken en het hoogste cijfer van de extra vakken. Geneeskunde is in Nederland inderdaad een lotingsstudie (numerus fixus). Je kunt daarnaast ook de decentrale selectie eens proberen in Rotterdam of Nijmegen (heb het zelf niet gedaan, gezien ik in lotingsklasse A zat en dus zelf mocht kiezen waar ik wilde studeren etc. Maar ik hoor van anderen altijd dat het een geweldige optie is om onder het loten uit te komen). Maar als ik je cijfers zo zie, gok ik dat jij in lotingsklasse D of E zou zitten.

Als je hierboven even kijkt, zie je dat de verhouding tussen de lotingsklassen dit is:
B : C : D : E = 9 : 6 : 4 : 3
.

Nu kan ik me zoiets herinneren dat zo rond de 30% van de mensen die loten ook daadwerkelijk geplaatst wordt. Dus dan zou het rekensommetje zijn voor lotingsklasse D en respectievelijk E (er vanuit gaande dat alle klassen ongeveer even groot zijn):
\(\frac{0.30 \cdot 4}{9 + 6 + 4 + 3} \cdot 4 = 0.22 = 22\%\)
en
\(\frac{0.30 \cdot 4}{9 + 6 + 4 + 3} \cdot 3 = 0.16 = 16\%\)
. Dat is bepaald niet bijster hoog. Dus als ik jou was zou ik zeker uitkijken naar een alternatieve studie en in mn handjes knijpen wanneer ik ingeloot werd (ondanks dat dit wellicht niet heel aardig klinkt).
Verder is het wel te zien dat de betavakken niet mijn beste vakken zijn, maar ik ben in ieder geval geslaagd (ben ik dan vrij zeker van)!!
Gefeliciteerd!

Berichten: 24

Re: Geneeskunde loting percentages

En anders is uitwijken naar Belgie misschien een optie? Dat is wat ik heb gedaan in ieder geval, toen ik werd uitgeloot in Nederland. ](*,)

Reageer