Springen naar inhoud

Arbeid

• Log in om te kunnen reageren

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2010 - 18:18

hey,

ik heb een probleem met een bepaalde gedachtengang

stel.. ik heb een veer, die ik 5 cm induw. De theorie zegt, dat de arbeid die nodig is om die veer 5 cm in te duwen gelijk is aan de arbeid die die veer verbruikt om terug naar zijn oorspronkelijke rustlengte te gaan.

Waar ik het nu moeilijk mee heb is het feit dat ik toch meer kracht moet gebruiken dan de veerkracht om die veer in te duwen. Gebruik ik namelijk dezelfde kracht kom ik nergens.. Als ik dus meer kracht nodig heb om die veer 5 cm in te duwen dan heb ik toch meer arbeid geleverd??

thx,
Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 09 april 2010 - 18:38

De arbeid die nodig is om de veer over een afstand u in te drukken is ĹCu2.
Daarbij is rekening gehouden met de toename van de kracht tijdens het induwen. Immers is F=Cu.
Na het induwen heeft de veer ĹCu2 aan veerenergie.
Als de veer ontspant, kan hij zelf ĹCu2 aan arbeid verrichten.
Hopelijk heb je hier genoeg aan.

Veranderd door thermo1945, 09 april 2010 - 18:39

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 april 2010 - 19:08

Als ik dus meer kracht nodig heb om die veer 5 cm in te duwen dan heb ik toch meer arbeid geleverd??

Je vergeet een belangrijk iets omtrent krachten:

een nettokracht zorgt voor een VERANDERING VAN snelheid.

Jij denkt dat je STEEDS meer kracht nodig hebt dan die veer om die beweging te houden. Maar dat is niet zo.

Je hebt eventjes meer kracht nodig dan de veer om de indrukkende beweging op gang te krijgen, de snelheid te VERANDEREN (nettokracht >0 ==> versnelling)

Dan hoef je een hele tijd alleen maar te zorgen dat je kracht gelijk is aan die van de veer om die beweging te houden (nettokracht =0 ==> constante snelheid)

En op het eind kom je tot een eindstand van indrukking, dus heb je eventjes MINDER kracht nodig dan de veer zodat de beweging vermindert, dus om de snelheid te VERANDEREN. (nettokracht < 0 ==> vertraging)

Per saldo "won" jij het dus even van de veer, heb je een hele tijd quitte gespeeld, en op het eind "verloor" je het van de veer. Eindstand over de hele indrukkingsweg gemeten: 1-1 . :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2010 - 20:03

owkay :eusa_whistle:

alle wetten van newton op een rijtje dus ](*,)

bedankt! nu snap ik het!
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures