Zwaartekracht verandert?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 237

Zwaartekracht verandert?

Volgens Newton heerst er een aantrekkingskracht tussen twee lichamen, die kracht kan berekend worden door gebruik te maken van zijn beroemde formule: F=G*m1*m2/r^2. De valversnelling op aarde is gelijk aan G*m(aarde)/r^2=9,81m/s^2. Als de massa van de aarde verandert dan heeft dat als gevolg dat de valversnelling ook verandert. Bergen, bomen, zeeën en MENSEN maken een deel uit van de massa van de aarde. Vroeger leefden er minder mensen op aarde, m.a.w. vroeger was de massa van de aarde kleiner => valversnelling was vroeger kleiner dan 9,81m/s^2. Ik weet dat die verandering HEEL HEEL klein is.

Kunnen wij de massa van de mensen beschouwen als een deel van de massa van aarde?

Kan men zeggen dat de valversnelling en de aantrekkingskracht tussen maan-aarde op 20 cijfers na de komma :shock: werkelijk verandert is?
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Zwaartekracht verandert?

Je hebt gelijk dat de valversnelling verandert. Deze is trouwens ook niet overal op de aarde hetzelfde. Maar de reden die jij geeft is niet goed doorgedacht. Vroeger waren er inderdaad minder mensen. Maar de massa van de mensen die er nu meer zijn, zat vroeger gewoon ergens anders.

De valversnelling kan wel veranderen door het kosmische stof dat er op de aarde valt, meteoortjes, wegschieten raketten, enz.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Zwaartekracht verandert?

Ooit al gedacht dat alle energie die wij gebruiken om te groeien en dus meer massa te produceren zich niet meer op de aarde bevind ? Eigelijk word de massa van de aarde kleiner want er word gigantisch veel massa in energie omgezet en de warmte die er uit vrijkomt gaat (grotendeels) verloren aan het heelal en word dus nooit meer omgezet naar massa ... :wink:

Re: Zwaartekracht verandert?

Zwaartekracht is het bijproduct van een resonantie, deze ontstaat waneer energie vanuit de pure toestand vaste vorm aan neemt in een medium (of draag ferquentie van bijv. licht of materie.

Berichten: 26

Re: Zwaartekracht verandert?

Dit doet mij denken aan een raadseltje.

Stel de Chinezen wil een muur bouwen van 500 km lang, 50 m hoog en 70 m diep uit een rots. 1 kubieke meter rots = 50 kg. Met hoeveel % zal de massa van de aarde toenemen.

Nu iedereen aan het rekenen slaan, maar iedereen is niet logisch. 0 % is het antwoord omdat de rotsen gehaald worden uit de aarde. Dus het maakt geen verschil uit.

Nu om op jouw kwestie naar te komen. Massa gaat nooit verloren en zal nooit kunnen bijgemaakt worden( niet beschouwen e=mc² ). Volgens mij weeg de aard evenveel als bij haar " geboort " als nu.

Verbeter mij als ik het fout heb.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Zwaartekracht verandert?

Er vallen tonnen ruimte stof op de aarde, alleen kan ik niet vinden in welke tijdsspanne :shock:
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Zwaartekracht verandert?

de inuversele gravitatie constante G neemt ook al af naarmate het helal uitdijdt

Berichten: 237

Re: Zwaartekracht verandert?

Behoort de massa van de atmosfeer ook tot de massa van de aarde?
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Zwaartekracht verandert?

Jah :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Zwaartekracht verandert?

tjampie schreef:Dit doet mij denken aan een raadseltje.  

Stel de Chinezen wil een muur bouwen van 500 km lang, 50 m hoog en 70 m diep uit een rots. 1 kubieke meter rots = 50 kg. Met hoeveel % zal de massa van de aarde toenemen.  

Nu iedereen aan het rekenen slaan, maar iedereen is niet logisch. 0 % is het antwoord omdat de rotsen gehaald worden uit de aarde. Dus het maakt geen verschil uit.

Nu om op jouw kwestie naar te komen. Massa gaat nooit verloren en zal nooit kunnen bijgemaakt worden( niet  beschouwen e=mc² ). Volgens mij weeg de aard evenveel als bij haar " geboort " als nu.

Verbeter mij als ik het fout heb.
Ik denk dat in deze kwestie de massa van de aarde misschien wel inderdaad ergens in het 20e decimaal veranderd, door meteorieten en kosmische straling en ruimtestof etc..

En ook: Alle mensen die geboren worden zijn het resultaat van een enkele cel. Deze cel deelt zich in meerdere cellen zodat uiteindelijk een mens geboren word, met een grotere massa dan de eerste cel. Aangezien er meer mensen geboren worden dan dagelijks sterven, neemt de massa van de aarde toe, alleen dat zal dan ergens in het zoveelste decimaal zijn, zodat wij niks merken van de toenemende zwaartekracht.

Denk ik............

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Zwaartekracht verandert?

En ook: Alle mensen die geboren worden zijn het resultaat van een enkele cel. Deze cel deelt zich in meerdere cellen zodat uiteindelijk een mens geboren word, met een grotere massa dan de eerste cel. Aangezien er meer mensen geboren worden dan dagelijks sterven, neemt de massa van de aarde toe, alleen dat zal dan ergens in het zoveelste decimaal zijn, zodat wij niks merken van de toenemende zwaartekracht.


Ooit al aan gedacht dat een mens veel meer massa opeet dan hij ooit zelf zal aanmaken ? [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... lleyes.gif[/img]

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Zwaartekracht verandert?

Ooit al aan gedacht dat een mens veel meer massa opeet dan hij ooit zelf zal aanmaken ?  [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... lleyes.gif[/img]


Nee niet aan gedacht eerlijk gezegd :shock: maar dan nog: Wij eten oa koeien, meer inderdaad dan wij zelf aanmaken. Maar koeien zijn niet aan het uitsterven, dus er komen ook meer koeien bij, waardoor de massa alsnog zou stijgen? Toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Zwaartekracht verandert?

Cycloon schreef:Ooit al aan gedacht dat een mens veel meer massa opeet dan hij ooit zelf zal aanmaken ?  Afbeelding


Nee niet aan gedacht eerlijk gezegd :shock: maar dan nog: Wij eten oa koeien, meer inderdaad dan wij zelf aanmaken. Maar koeien zijn niet aan het uitsterven, dus er komen ook meer koeien bij, waardoor de massa alsnog zou stijgen? Toch?


En weet je dan ook dat die koe enorm veel eet ? En dat dit eten van planten komt die ook mineralen en dergelijke uit de grond weghaalt om te groeien ? Er is een wet van behoud van energie. Je kan niet meer energie krijgen dan je er in gestoken hebt (behalve bij kernfusie dan)

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Zwaartekracht verandert?

En weet je dan ook dat die koe enorm veel eet ? En dat dit eten van planten komt die ook mineralen en dergelijke uit de grond weghaalt om te groeien ? Er is een wet van behoud van energie. Je kan niet meer energie krijgen dan je er in gestoken hebt (behalve bij kernfusie dan)
Ja ik snap waar jij naartoe wilt, maar geld de wet van behoud van energie dan ook voor massa? De energie blijft toch ook bewaard? Maar de massa neemt toe, dus dezelfde hoeveelheid energie word gewoon verdeeld over meer massa. Dat de massa toeneemt leidt ik dus af van het feit dat er niets aan het uitsterven is.. Niet gras, niet mineralen, niet koeien...

En dan nog, de massa van de aarde verandert natuurlijk dagelijks, het is alleen zo een enorm klein beetje dat we er niets van merken. Door alles wat in de ruimte rondzweeft en in onze atmosfeer terecht komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Zwaartekracht verandert?

De energie blijft toch ook bewaard? Maar de massa neemt toe, dus dezelfde hoeveelheid energie word gewoon verdeeld over meer massa. Dat de massa toeneemt leidt ik dus af van het feit dat er niets aan het uitsterven is.. Niet gras, niet mineralen, niet koeien...
Energie kan je niet zomaar zuiver vinden. Het zit altijd 'vast' in een massa, je moet deze massa afbreken om de energie er uit te halen en daarom haal je nooit 100% van de energie eruit waardoor je ook niet kan hebben dat je van kleine energierijke massa plots een grote minder energierijke massa maakt (alhoewel het in sommige gevallen wel kan, maar niet zo direct in de dagelijkse natuur)
En dan nog, de massa van de aarde verandert natuurlijk dagelijks, het is alleen zo een enorm klein beetje dat we er niets van merken. Door alles wat in de ruimte rondzweeft en in onze atmosfeer terecht komt.
Ja en er verlaat ook dagelijks massa onze aarde, dus het verschil van wat er bijkomt en weggaat zal niet zo heel groot meer zijn ...

Reageer