Meer macht voor vorst

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 74

Meer macht voor vorst

Wat zouden jullie ervan vinden als we onze vorst Willem Alexander eens wat meer macht zouden geven. Op die manier zo de Koning een veel belangrijkere positie gaan spelen in de Nederlandse politiek. Het Koningshuis hoort toch gewoon bij ons en maakt deel uit van Nederland. Zijn voorvaderen Willem I en Willem II hebben Nederland ook op die manier bestuurd en waren goede Koningen. Ik zat te denken dat onze nieuwe Vorst de beslissingen mag accepteren of weigeren die het Parlement maakt en dat hij zelf ook eigen ingevingen erbij mag voegen. En helemaal belangrijk dat hij zijn mening mag geven tegenover het volk. Wat vinden jullie dat de Koning nou eindelijk ook weer wat meer te zeggen mag hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Meer macht voor vorst

Lodewijk XIV had ook vrij veel te zeggen :eusa_whistle:
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Re: Meer macht voor vorst

Hoe haal je het in je hoofd? :eusa_whistle:

Wanneer worden we in Nederland nu eens volwassen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Meer macht voor vorst

Ik zat te denken dat onze nieuwe Vorst de beslissingen mag accepteren of weigeren die het Parlement maakt en dat hij zelf ook eigen ingevingen erbij mag voegen.
Die macht heeft de koning(in) nu al. Alle wetten moeten door de koning getekend worden, en de koning kan dat weigeren. Uit overlevering weet ik dat Wilhelmina dat 1 keer heeft gedaan, maar ik weet niet meer waar dat over ging.

Wat zijn (haar) eigen ingevingen betreft, dat werkt nu ook al. Alleen merken we daar niks van omdat dat via het overleg tussen de koning en de premier gebeurt en daar wordt niks over bekend gemaakt. En dat vind ik een fout in de huidige gang van zaken. Van mij hoeft de koning niet meer macht te krijgen, maar ik vind dat er volledige openheid moet komen over de inbreng van de vorst.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Meer macht voor vorst

In België hadden we ook een koning die de abortuswet niet wilde ondertekenen...

@Bartjes: tegen wie heb je het?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 2.746

Re: Meer macht voor vorst

Een perfecte regeringsvorm bestaat niet, een democratie heeft minpunten, een monarchie heeft minpunten, dictatuur heeft minpunten, ...

Voor jouw geval: een paar minpunten van een (absolute) monarchie: een koning hoeft zijn werk niet te doen, als hij niets doet of hij doet alles (opzettelijk) fout, dat zal er niets aan veranderen, hij blijft mooi op zijn troon.

de hoop van de bevolking ligt dan in de welwillendheid van die ene man/vrouw.

Een koning kan gewoon niet capabel zijn. Hij heeft niets van examen of toelating moeten afleggen om koning te worden, hij is toevallig de oudste zoon van de vorige koning. Zo kan theoretisch de grootste dommerik het land besturen naar zijn goeddunken.

voor wat evenwicht nog een minpuntje van een democratie: "de onkunde van het volk"

Democratie wil zeggen dat het volk bestuurt. Maar 99% van de bevolking is daar niet toe in staat, en toch moeten zij onrechtstreeks zeggen (door te stemmen) hoe het nu moet gebeuren.

Je merkt ook duidelijk dat politici zich anders gaan gedragen voor een verkiezing, wat het land niet ten goede komt.

Zo zal een politicus een wet die er moet komen voor het beter draaien van een land (bvb hogere belastingen) niet graag of niet goedkeuren, omdat dat hem stemmen zal kosten in de volgende verkiezingen.

en zo kan je er nog wel even over doorgaan

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Meer macht voor vorst

Als de koning dat wil doen, moet hij maar opkomen voor de verkiezingen en verkozen geraken, net zoals iedereen. :eusa_whistle:
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Meer macht voor vorst

@Bartjes: tegen wie heb je het?
Sorry. Ik had het tegen de topicstarter. :eusa_whistle:

Stoker geeft mooi aan waarom de monarchie niet deugt. De democratie is ook niet perfect, maar iets beters hebben we vooralsnog niet gevonden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Meer macht voor vorst

Stoker geeft mooi aan waarom de monarchie niet deugt. De democratie is ook niet perfect, ....
Het lijkt erop dat je hier een valse tegenstelling creëert. In Nederland hebben we zowel een democratie als een monarchie.

Re: Meer macht voor vorst

Het lijkt erop dat je hier een valse tegenstelling creëert. In Nederland hebben we zowel een democratie als een monarchie.


Inderdaad - en daar ben ik niet blij mee. Vandaar mijn reactie. Zolang die - naar mijn idee verwerpelijke - rest monarchie nog aanwezig is, zullen (strenge) monarchisten de macht van de vorst ten koste van de parlementaire democratie willen uitbreiden. Het is natuurlijk absurd dat iemand zuiver op grond van zijn geboorte binnen een bepaalde familie meer politieke rechten dan anderen zou bezitten. Maar helaas worden dergelijke kinderlijke voorstellingen door een groot deel van het Nederlandse volk nog steeds onderschreven. We zullen daar dan ook voorlopig nog wel mee opgescheept blijven zitten. En zo zie je maar weer dat de democratie wat dat betreft ook niet perfect is. Immers: het voortbestaan van wezenlijk ondemocratische instituties zoals de politieke rol van het koningshuis kan zo eindeloos worden gerekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Meer macht voor vorst

De democratie is ook niet perfect, maar iets beters hebben we vooralsnog niet gevonden.
Goh, naar mijn persoonlijke mening wel: demarchie, een democratie zonder verkiezingen...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Meer macht voor vorst

Goh, naar mijn persoonlijke mening wel: demarchie, een democratie zonder verkiezingen...


Dank voor de tip. Dit politieke model was mij nog onbekend. Ik heb het net doorgelezen, maar het lijkt mij een grote gok. :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Meer macht voor vorst

Die macht heeft de koning(in) nu al. Alle wetten moeten door de koning getekend worden, en de koning kan dat weigeren. Uit overlevering weet ik dat Wilhelmina dat 1 keer heeft gedaan, maar ik weet niet meer waar dat over ging.
Kan in Nederland de koningin in feite wettelijk een wet tegenhouden, of is die handtekening eerder een formaliteit?

Ter vergelijking. In België worden de wetten ook (officiëel, zou die dat echt allemaal zelf doen?) getekend door de koning.

Maar eigenlijk heeft die het wettelijk recht niet om niet te tekenen.

Dit leidde tot die paradox met Koning Boudewijn die het niet met zijn geweten in overeenstemming kon brengen om die abortuswet te tekenen.

Situatie: er is een wet die de Koning moet tekenen, en niet kan tegenhouden, maar toch weigerde te tekenen.

Aangezien we hem moeilijk een pak slaag konden geven, heeft men dit politiek en juridisch handig opgelost. Wij hebben speciaal een paar dagen (36 uur) officieel zonder koning gezeten teneinde die wet er door te krijgen. Anders zou dit tot een crisis geleid hebben in onze monarchie.

Wij kennen in België een systeem van tijdelijke werkloosheid (als een bedrijf te weinig werk heeft, en natuurlijk binnen een aantal randvoorwaarden). Destijds werden hier grapjes over gemaakt dat we onze Koning tijdelijk zonder job gezet hadden (werkloos gemaakt).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Boudewijn_I_van_Belgi%C3%AB
Abortuswet

In april 1990 weigerde Boudewijn, die zich beriep op gewetensproblemen, de abortuswet te bekrachtigen. Hij verzocht vervolgens de regering om een rechtsgeldige oplossing aan te brengen voor dit probleem. De Eerste Minister Wilfried Martens redeneerde vervolgens dat de Koning zich in de "feitelijke onmogelijkheid om te regeren" bevond, zodat de voltallige regering, conform de grondwet, de wet zelf kon ondertekenen. Hiervoor werd Koning Boudewijn voor 36 uur van zijn functie ontheven.
Dit betekent dus echt dat België officieel 36 uur ZONDER Koning zat, uitsluitend om uit deze paradox te geraken.

De enige macht dat de koning had met zijn weigering om te tekenen, was de regering in paniek brengen om een politiek en juridisch handige oplossing te vinden om zonder al te veel gezichtverlies voor België en het Koningshuis uit deze situatie te geraken. Maar deze wet stoppen kon de Koning hoegenaamd niet.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Meer macht voor vorst

Dit is zowat het beste dat ik voorlopig vond (inzake een eventueel vetorecht van de vorst(in):

http://www.refdag.nl/oud/bin/000908bin04.html

Er zijn verschillende (tegenstrijdige) visies over.

Een extract over een eventuele weigering inzake tekenen wet over homohuwelijk:
llusie

Terug naar de homohuwelijkswet. De Koningin kan dus nee zeggen tegen de wet door te weigeren die met haar handtekening te bezegelen. Maar in de praktijk is dat bijzonder moeilijk. Gelet op het zwaartepunt in de huidige constitutionele verhoudingen, zal zij voor haar nee de steun moeten krijgen van het kabinet.

Dat vloeit voort uit de onomstreden regel van de ministeriële verantwoordelijkheid voor het doen en laten van het staatshoofd.

Een of meerdere ministers moeten bereid zijn om in de beide kamers der Staten-Generaal te verdedigen dat het bij nader inzien toch maar beter is dat die wet er niet komt.

Van het huidige kabinet valt dat niet te verwachten. En eigenmachtig zorgen voor andere ministers, iets waar koningin Wilhelmina nog wel eens naar neigde, is er anno 2000 voor de Koningin niet meer bij. Bovendien moet de Kamer ermee instemmen, wat, gelet op de debatten en de waarde die de voorstanders van het homohuwelijk hieraan toekennen, een illusie.
Ik denk dat de macht en invloed van koningshuizen voornamelijk indirect is.

Het is een onlogische gedachte dat er een echt expliciet vetorecht kan bestaan bij iemand die (indirect) gezworen heeft de parlementaire democratie en de gelijkheid tussen allen te beschermen.

Enigszins twijfelachtig: De beschrijving van de Boudewijn affaire is een beetje een vrije vertaling van de reële gebeurtenissen destijds.

Wat wel klopt is dat de gebruikte methode best toetsing niet zou kunnen doorstaan door het hoogste gerechtsinstantie. Alleen was iedereen destijds happy met een oplossing, hoe vreemd dat deze juridische kronkel ook klonk.
Eric

Berichten: 382

Re: Meer macht voor vorst

Wat vinden jullie dat de Koning nou eindelijk ook weer wat meer te zeggen mag hebben?


Ik vind het helemaal niks. De manier waarop nu de macht verdeeld wordt is volgens mij een goede. Ik voel me namelijk nog steeds vrij en heb nog steeds het gevoel dat ik mijn mening op een eerlijke manier kan laten klinken. Het koningshuis heeft tegenwoordig niet meer de macht die hij/zij had, maar de functie van het koningshuis is er nog steeds. Zij zijn namelijk ons visitekaartje, zij presenteren ons land. Niet meer, niet minder.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Reageer