Massa = ruimte-tijd

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 199

Massa = ruimte-tijd

Tijdens een opendag in Utrecht is mij vertelt dat licht met 299792458 m/s (in vacuum) gaat omdat het 'eigenlijk niet anders kan'. Deze snelheid wordt blijkbaar veroorzaakt door eigenschappen van ruimte-tijd zelf. Als de waarde van c dus afhankelijk is van de ruimte-tijd, dan is massa dat ook (E=mc²). Als massa afhankelijk is van ruimte-tijd, is de kans dan niet heel groot dat uiteindelijk blijkt dat massa ruimte-tijd is? Rustmassa dus ook (deze wordt bij o.a. kernfusie veranderd) want daar gelt E=mc² ook gewoon.

P.s. Is snelheid zelf ook afhankelijk van ruimte-tijd? (E=½mv², dus niet de max. snelheid, maar dus gewoon de energie die er 'per m/s' wordt toegevoegt)

P.s. Nu is 'Massa = Ruimte-tijd' een beetje overdreven, maar volgens mij is ruimte-tijd wel de belangrijkste factor in wat wij traagheid noemen: zonder ruimte-tijd geen massa.


Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Massa = ruimte-tijd

Tijdens een opendag in Utrecht is mij vertelt dat licht met 299792458 m/s (in vacuum) gaat omdat het 'eigenlijk niet anders kan'. Deze snelheid wordt blijkbaar veroorzaakt door eigenschappen van ruimte-tijd zelf. Als de waarde van c dus afhankelijk is van de ruimte-tijd, dan is massa dat ook (E=mc²).
Die conclusie lijkt me onjuist. E en m zijn evenredig! c2 is de evenredigheidsconstante.

Berichten: 199

Re: Massa = ruimte-tijd

Als je een universum hebt met c = 0 m/s (dus waar alles stil staat), dan bestaat massa niet eens: m=E/c² --> m=E/0²

Blijkbaar is ruimte-tijd nodig om massa te hebben, of is ruimte-tijd een component van massa. Ik ga voor het laatste.

Of gelden de formules die wij hebben niet voor andere universa?

Berichten: 382

Re: Massa = ruimte-tijd

Alkartus schreef:Blijkbaar is ruimte-tijd nodig om massa te hebben, of is ruimte-tijd een component van massa. Ik ga voor het laatste.

Of gelden de formules die wij hebben niet voor andere universa?
Nee een higgsveld is één vereiste voor het bestaan van massa.
Als je een universum hebt met c = 0 m/s (dus waar alles stil staat), dan bestaat massa niet eens: m=E/c² --> m=E/0²
Da's een hele goede.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Reageer