Springen naar inhoud

Amplitude- en fasespectrum zaagtand

• Log in om te kunnen reageren

Geoffrey

Geoffrey

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 april 2010 - 13:17

Hoi allemaal,

een kennis had me gevraagd een handje toe te steken met een opdracht die ze moet maken.
De bedoeling is dat ze het amplitude- en fazespectrum bepaalt van een zaagtandfunctie (500Hz) die door 2 hoogdoorlaatfilters (omega1=10kHz en omega2=500Hz) worden gestuurd.
Ik heb de berekeningen uitgevoerd, maar het uitgangssignaal dat ik bekom is niet volledig gelijk aan het signaal dat ik zie na een simulatie via LabVIEW.

Kan iemand bijgevoegd pdf-bestand even controleren op reken (of denk)fouten. In het bestand staan wel niet de volledige berekeningen, alleen een aantal tussenstappen. Indien nodig kan ik de volledige berekeningen ook wel uploaden.

op voorhand bedankt.

Fourier-Analyse

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44856 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 april 2010 - 19:21

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2010 - 10:37

Ik heb de berekeningen uitgevoerd, maar het uitgangssignaal dat ik bekom is niet volledig gelijk aan het signaal dat ik zie na een simulatie via LabVIEW.

Welke VI heb je gebruikt van LV? Is het "FFT Spectrum (Mag-Phase).vi"?
Indien ja, hoe heb je de Window & View ingangen geconfigureerd?
Ik heb dit ook eens geprobeerd in LV en kom ook niet uit wat er in je pdf staat. Fase is totaal anders :eusa_whistle:

Veranderd door mcs51mc, 13 april 2010 - 10:40

Geoffrey

Geoffrey

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 april 2010 - 12:26

Ja, ik heb "FFT Spectrum (Mag-Phase).vi" gebruikt, maar de fase van het ingangssignaal klopt zelfs niet met de theorie (moet een constante zijn), dus heb ik de fase van het uitgangssignaal zelfs niet meer bekeken met LV.

Window en View ingangen heb ik op standaard instellingen staan.

In deze link zie je mijn resultaat. Als je dit uitgangssignaal vergelijkt met hetgeen ik via berekeningen bekom, dan zie je dat beide signalen op elkaar lijken, maar dat er in het berekende signaal er na een halve periode een puntspiegeling voorkomt, terwijl er via LV een asymptotische gedrag te zien is.

Mijn vraag was dan ook in eerste instantie of iemand de berekening kan nagaan om te zien of daar een fout in zit.

groeten

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2010 - 17:07

Ja, ik heb "FFT Spectrum (Mag-Phase).vi" gebruikt, maar de fase van het ingangssignaal klopt zelfs niet met de theorie (moet een constante zijn), dus heb ik de fase van het uitgangssignaal zelfs niet meer bekeken met LV.

We kunnen er toch niet van uit gaan dat NI iets op de markt brengt dit verkeerd rekent :eusa_whistle:
De FFT op het ingangsignaal (de zaagtand), heb ik als screenshot bijgesloten.
De amplitude ziet er niet slecht uit, op het teken na.
De fase daarentegen ](*,)
Volgens mij is het een kwestie van interpretatie, denk je niet?

Ik heb geen resultaten van het gefilterde signaal daar ik die niet geprogrameerd heb.

Als je dit uitgangssignaal vergelijkt met hetgeen ik via berekeningen bekom, dan zie je dat beide signalen op elkaar lijken, maar dat er in het berekende signaal er na een halve periode een puntspiegeling voorkomt, terwijl er via LV een asymptotische gedrag te zien is.

Zet eens beide y-assen op gelijke schaal. De ene is 10 maal groter dan de andere.

Bijgevoegde miniaturen

• SNAG_008.jpg

Veranderd door mcs51mc, 13 april 2010 - 17:10

Geoffrey

Geoffrey

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 april 2010 - 19:34

Met welke VI heb jij je zaagtand gegenereerd? Als ik een FFT doe op mijn ingangssignaal krijg ik niet hetzelfde als bij u.

Hier is mijn LV-file te vinden. Misschien dat je er fouten in ontdekt. De filters staan er ook al in, dus die kan je overnemen in jouw programma.

De fase bij u kan nog kloppen hoor. Je ziet dat die afwisselt tussen +Pi/2 en -Pi/2. Dat komt doordat je bij de berekening van de faze door 0 deelt.

Als ik de y-as op eenzelfde schaal zet, zie je bijna niets meer van het uitgangssignaal, daarmee dat ik andere schaal had genomen.

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2010 - 08:27

Screenshots van mijn vi hier en hier. Hopelijk heb je er iets aan.

Hoe kom je bij

Dat komt doordat je bij de berekening van de faze door 0 deelt.

???
Zoals je kan zien deel ik niets door 0 ](*,)
Wat stelt die fase eigenlijk voor?
Fase tussen wie & wat?
Fase tussen frekwentie x en f0 of wat?

Als je een plaats kan aanwijzen waar ik een file kan uploaden wil ik die vi gerust oploaden, maar hier zal het niet gaan. Ik kan slechts 1.11k uploaden :eusa_whistle:

Geoffrey

Geoffrey

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 april 2010 - 11:00

Hoe kom je bij
Dat komt doordat je bij de berekening van de faze door 0 deelt.
???
Zoals je kan zien deel ik niets door 0 icon_sad.gif

Ik zeg ook niet dat jij door nul deelt. Het programma deelt automatisch door nul. De reden hiervoor is dat de zaagtand omgevormd wordt in een Fourier-reeks (vd vormLaTeX ). Aangezien de zaagtand alleen maar termen in sin bevat is a altijd nul. De amplitude is gedefinieerd als sqrt(aČ+bČ) en de fase is dan arctan(-b/a). Omdat a altijd nul is bij de zaagtand, krijg je de boogtangens van oneindig, en LV geeft dan (blijkbaar) willekeurig de waarde -Pi/2 of Pi/2.

Ik heb mijn programma op mijn webruimte van mijn provider geplaatst, misschien heb jij ook die mogelijkheid. Zelf weet ik niet waar je eenvoudig kleine bestanden online kan zetten.

Zal eens proberen om hetzelfde te maken als jij hebt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures