Recreatief laserlicht kan tot blijvende oogletsels leiden...

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Recreatief laserlicht kan tot blijvende oogletsels leiden...

Vandaag las ik een abstract van een artikel, gepresenteerd op een congres voor oogartsen. Ondanks het feit dat het al dateert van november 2009, denk ik dat het toch nog recent genoeg is om te posten. Ook omwille van de onbekendheid van het fenomeen én het feit dat lasers wel vaker gebruikt worden in dancings ed.


Het artikel beschrijft 2 patiënten die de dienst oftalmologie van het UZ van Leuven opzochten na een bezoek aan een dansfestival dat gebruik maakte van lasers. Beiden hadden toevallig een laserstraal in het oog gericht gekregen en direct erna gemerkt dat ze minder goed zagen. Bij nazicht bleek dat ze alle 2 een gecoaguleerde spot op het netvlies vertoonden, waardoor er een bloeding was ontstaan.

- De ene vrouw ontwikkelde daarbij ook een bloeding thv. haar glasachtig lichaam, maar herstelde redelijk goed na 5 weken. Ze behield wel een scotoom in haar gezichtsveld (= vlekje in het gezichtsveld waar je niet meer kan zien).

- De andere vrouw kreeg de laserstraal net thv. van haar fovea (= gele vlek = de plaats in het netvlies waar je scherp ziet, nodig om te lezen ed.) en zag direct na het ongeval niet meer hoeveel vingers de arts precies toonde. Hoe zij evolueerde is niet echt op te maken uit het artikel, maar gezien de schade aan de fovea vermoed ik dat zij meer klachten zal behouden.

Verder zullen ze nog gevolgd worden om te verhinderen dat er neovascularisatie ontstaat thv. de choroidea. Dit is een aandoening waarbij er nieuwe bloedvaatjes worden gevormd thv. het vaatvlies en waardoor de patiënt plots minder goed ziet thv. z'n centrale gezichtsveld.


Afbeelding het oog


Afbeelding een voorbeeld van een scotoom

On July 25, a lasershow took place during the dancefestival “Tomorrowland”. Two patients presented in our department after a direct laser hit in one eye, followed by a prompt decrease of visual acuity. This abstract reports the retinal injuries and follow-up of both patients.

In both patients, visual acuity was measured, and imaging with OCT, fundus photography and fluorescein angiography was performed.

In both patients, a very similarly sized retinochoroidal coagulation spot was observed, which led to a retinal hemorrhage in both patients. The first patient developed an extrafoveal chorioretinal hemorrhage, which also led to a vitreous bleeding. After five weeks, she had a BCVA of 20/20 , but a residual paracentral scotoma corresponding to the site of coagulation remains. The second patient was hit in the fovea, leading to a subretinal hemorrhage and a visual acuity of counting fingers. Six weeks later, the blood had resorbed, but damage at the level of neuroretina and pigmentlayer was still present on OCT. Both patients will be followed with fluorescein angiography for occurrence of choroidal neovascularisation.


The use of powerful laser appliances (class 3 or class 4 lasers) directed into the audience during dancefestivals can cause significant retinal injuries with lifelong visual consequences.
uit: 'recreatief laserlicht gevaarlijk voor de ogen' (artsenkrant, vrijdag 9 april).

Abstract is anderzijds ook hier te lezen: Boosten, Van Calster, Wirix, Stalmans, Abstract 250: Laser-induced retinal injury following a recreational laser show, OB 2009 Programma page 118


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Recreatief laserlicht kan tot blijvende oogletsels leiden...

Hiervan moet ik een "vertaling" naar vmbo/tso-niveau maken...... (het zal voor de zomervakantie zijn :eusa_whistle: )

Mensen met meer "mooie" plaatjes zoals van dat scotoom?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Recreatief laserlicht kan tot blijvende oogletsels leiden...

Nog enkele plaatjes, Jan. :eusa_whistle: Voorbeelden van een scotoom (of 'scotoma' in het Engels).


Afbeelding uit: http://www.vrmny.com/pe/amd/lwlv.html


Afbeelding uit: http://www.glaucoma-eye-info.com/normal-te...n-glaucoma.html


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Recreatief laserlicht kan tot blijvende oogletsels leiden...

Misschien nog aanvullend... Er zijn zeker al meerdere gevallen beschreven in de literatuur over oogletsels ten gevolge van lasers in dancings ed. Een vluchtige zoektocht leverde nog ondermeer de volgende casussen op:

Klin Monbl Augenheilkd, [Eye injuries during a laser show], 1998 Mar;212(3):163-5.


Retinal Cases & Brief Reports: Retinal Laser Injury During A Laser Show, Summer 2007 - Volume 1 - Issue 3 - pp 178-181


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 12.262

Re: Recreatief laserlicht kan tot blijvende oogletsels leiden...

Wat wel belangrijk is: Dit soort problemen ontstaan vooral door ondeskundig gebruik van de lasershows.


Het meest riskante scenario is wanneer een lasershow die bedoeld is voor projectie op een muur (oid) zodanig wordt opgesteld dat het publiek direct wordt blootgesteld aan de stralen. Een goede installateur van een dergelijke show zal dit nooit laten gebeuren, maar als iemand zelf besluit een dergelijke unit te komen en te plaatsen is alles mogelijk.


Lasershows waarbij het publiek direct in de bundel kan kijken (audience scanning) hebben voorzorgen om te voorkomen dat de blootstelling ooit onveilige waarden kan bereiken. Dit heeft te maken met een beperking van het vermogen per cm2 in combinatie met de snelheid waarmee de bundel beweegt (waardoor men slechts milliseconden of minder wordt blootgesteld).


Zonder dergelijke voorzieningen moet de laser in feite beperkt blijven tot het vermogen van klasse I of II. Bedenk echter wel dat de laserpointer waar je de kat achteraan laat rennen meestal al in klasse IIIa/3R valt, en de iets fellere exemplaren zonder uitzondering in 3B (of zelfs 4 voor bijzondere exemplaren).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Recreatief laserlicht kan tot blijvende oogletsels leiden...

BenM, daarover is ook wat info te vinden, merk ik.

Het nieuws op de VRT kondigde het voorval als volgt aan:


<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
Waren lasers van Tomorrowland te fel?

Twee bezoekers van Tomorrowland hebben oogschade opgelopen door de felle laserstralen die op het dancefestival in Boom gebruikt werden. Dat zegt professor Peter Stalmans. Organisator ID&T Belgium zegt dat het onmogelijk is om oogschade op te lopen door de lasers die zij gebruikten.


Jessica Van Opstal (21, foto) heeft bij de politie wel een klacht ingediend tegen ID&T Belgium. Nadat ze een felle groene lichtflits zag in een van de tenten, begon er een zwarte streep voor haar ogen te dansen. "Het lijkt op spinnenwebben, draden, het geeft ook een beetje het gevoel alsof je door een vuile bril aan het kijken bent, maar het beweegt heel de tijd mee als ik knipper of draai met mijn ogen", aldus Van Opstal.

VRT

Volgens expert Peter Stalmans van het UZ Leuven had ze een bloeding onder het netvlies die veroorzaakt werd door een laser klasse III die normaal therapeutisch gebruikt wordt, bijvoorbeeld om netvlies dicht te schroeien. "Normaal mogen die lasers enkel naar boven gericht zijn, helemaal niet op het publiek zoals nu gebeurd is, dit is echt ongehoord."


Bij een 26-jarige jongen die het festival, dat op 25 en 26 juli plaatsvond, ook bezocht, zal het voorval volgens Stalmans "hoogst waarschijnlijk tot onherroepelijke schade leiden".


ID&T Belgium reageert verbaasd op de incidenten. "We hebben geen enkele melding van problemen gekregen", zegt Michiel Beers in De Morgen. Volgens ID&T is het "onmogelijk dat iemand ernstige oogschade zou oplopen door de gebruikte lasers in de show." Zij zeggen dat er een sterke laserpen in omloop is, illegaal speelgoed dat populair is bij jongeren.
uit: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/cult...rchter/1.574704


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 12.262

Re: Recreatief laserlicht kan tot blijvende oogletsels leiden...

Als ID&T die show op orde had zou het verhaal van die laserpointer best kunnen kloppen. Het is iig niet de minste concertorganisator, en je mag eigenlijk wel verwachten dat ze iemand hebben getrained op laserveiligheid... ziet er uit als een bijzonder prijzige show waarbij dat er zeker wel af kan.


Dat die lasers van de show klasse 3R of 4 zijn hoeft verder niet betwijfeld te worden, als ze dat niet waren zou je niets van die hele show zien.


Maar waar het nou aan lag... het valt natuurlijk niet uit te sluiten dat er een of andere mafketel met een forse laserpointer tussen het publiek stond en mensen in het gezicht straalde. Je praat dan over een dingetje zo groot als een marker dat je voor $50 a $100 kunt kopen, en natuurlijk een leuk speeltje voor zo'n festival - maar wel link!
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Recreatief laserlicht kan tot blijvende oogletsels leiden...

Ik vermoed dat als je daar staat met 10 000 man naar een lasershow te kijken, en niet iedereen er last van heeft, dat er wel niets mis zal geweest zijn met de show zelf.


Als je die lasers door het publiek zag gaan, en er was iets mis met de lasers, dan zou ik toch een overrompeling aan de rodekruisstand verwachten...


<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer