Hoeveel gram ureum nodig voor maiskorreltje?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Hoeveel gram ureum nodig voor maiskorreltje?

Hallo,

Wij zijn bezig met een practicum voor biologie. We willen graag het effect van ureum op maiskorrels bestuderen. Onze vraag hierbij is hoeveel gram ureum we maximaal zouden kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hoeveel gram ureum nodig voor maiskorreltje?

Waarom wil je dat testen en wel resultaat verwacht je?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 6

Re: Hoeveel gram ureum nodig voor maiskorreltje?

We verwachten dat mais beter (sneller) gaat groeien bij een groter hoeveelheid ureum.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoeveel gram ureum nodig voor maiskorreltje?

Begrijp ik goed dat je maiskorrels gaat laten kiemen en dan wil zien welk effect ureumbemesting heeft op de groei van dat plantje?

Houd in de gaten dat hier de wet van het minimum / wet van de zwakste schakel / wet van Liebig geldt: je ureumbemesting kan nog zo optimaal zijn, andere groeifactoren (zoals ook andere voedingselementen) kunnen dusdanig beperkend zijn dat je ureum zelfs totaal geen invloed heeft.

300 kg ureum per hectare is een redelijke standaarddosis.

Reken de hectare om via een bouwvoor van 30 cm dikte naar een volume grond in liters, en bereken hoeveel gram ureum per liter dat dan oplevert. (of per proefpotje als dat kleiner is dan 1 liter)

En dan zou ik zeggen, doe dan proeven van 0 tot maximaal ongeveer 5 x die waarde?

Nog een waarschuwing: bij ureumbemesting kan initieel puur ammoniakgas in de bodemlucht komen, vooral als de bodem wat kalkrijk is. Dit kan kieming beduidend remmen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Hoeveel gram ureum nodig voor maiskorreltje?

Dat is erg duidelijk! De vraag heeft u inderdaad goed begrepen, ik ga even rekenen en overleggen met mijn groepsgenoten . Ik stuur z.s.m. een bericht wat er uit is gekomen.

Berichten: 6

Re: Hoeveel gram ureum nodig voor maiskorreltje?

Bij 300 kg per hectare met een dikte van 30 cm, is er dus 300 kg ureum per 3000 kubieke meter.

Dat is 3 . 10^9 cm -> 3 . 10^9 mL

We willen maximaal 50 mL water gebruiken ( nog niet defenitief, lijkt me erg veel). 300 kg/ 3 . 10^9 mL= ? kg/ 50 mL Dat is 5 . 10^-6 kg ureum. Dus 5 mg ureum.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoeveel gram ureum nodig voor maiskorreltje?

We willen maximaal 50 mL water gebruiken
Hoe wil je die korrel laten kiemen? In puur water? Zuurstofgebrek en andere ellende zullen uw pad kruisen :eusa_whistle:

leg je proefopzet eens uit?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Hoeveel gram ureum nodig voor maiskorreltje?

Waarschijnlijk gaan we gewoon kraanwater gebruiken. Ik weet niet of dat verstandig is, maar mocht er onverhoopt onverwachte resultaten uitkomen, dan kunnen we dat in de discussie bespreken aan het eind van de PO.

Opzet ziet er globaal als volgt uit :

Maiskorrel laten ontkiemen in een petrisschaal. Per 10 maiszaadjes verschillende verhoudingen ureum en water. We weten nog niet welke verhoudingen. En 10 maiszaadjes met alleen maar water (blanco)

Als de wortel en stengel eruit is, nemen we een sponsreep met een gat er midden in. En dat stoppen we in een buis. Hierdoor kan de wortel met de zwaartekracht mee naar beneden groeien en de stengel duidelijk naar boven, zodat we makkelijk kunnen meten. Hierna om de zoveel dagen water geven in dezelfde hoeveelheid.

volgens mij heb ik het een beetje ongestructureerd beschreven, maar ik heb de opzet niet bij de hand momenteel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoeveel gram ureum nodig voor maiskorreltje?

Dan heb ik geen fatsoenlijk antwoord op je vraag. Ik weet niet eens of mais wel effectief ammonia-stikstof opneemt, slechts weinig planten doen dat makkelijk in grotere hoeveelheden, en dat zijn vooral waterminnende planten zoals rijst, waar in het zuurstofarme bodemmilieu ammoniastikstof niet eerst door nitrificerende bacterieën in nitraat-stikstof kan worden omgezet.

Verder, het bodemvolume dat je berekende heeft niks te maken met de hoeveelheid vocht in die bodem. Dat maakt je concentratie in je oplossing veel te laag. Daarentegen zal ureum normaal ook aan het bodemcomplex geadsorbeerd worden, dat maakt je concentratie weer te hoog. Geen idee wie van de twee wint.

Beter vul je potjes met puur zand, en je houdt dat zand vochtig door ruim water te geven (en overtollig water makkelijk uit te laten lekken) met steeds een bekende concentratie ureum. Of je doseert een zekere portie ureum per potje, en blijft verder puur water geven, eventueel aangevuld met lekwate uit je potje om geen ureum kwijt te raken door uitspoeling.

Ten slotte: watercultuur is niet zo eenvoudig als het lijkt:
Zuurstofgebrek en andere ellende zullen uw pad kruisen
Op dat soort storende invloeden zit je niet te wachten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Hoeveel gram ureum nodig voor maiskorreltje?

Ik ga even nadenken over wat je schrijft (hoewel het nadenken nu wel even achteruitgaat op dit moment :eusa_whistle: ) en laat het aan mijn groepsgenoten zien, want het zijn interessante dingen die je benoemt, wat toch echt een serieus gesprek waard is. Bedankt voor je hulp! Morgen zal ik even overleggen op school.

Reageer