Springen naar inhoud

Practicum natuurkunde probleem

• Log in om te kunnen reageren

Timsiej92

Timsiej92

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 april 2010 - 19:06

Hoi,

Ik moet een practicum voor natuurkunde uitvoeren en ik heb de complete meet opstelling uitgetekend en alle materialen ervoor verzameld. Ik moet de warmtegeleidingscoefficientie bepalen van glas wol en losse stukjes schuim rubber. Ik heb nu een probleem, namelijk dat ik de plastic pot waar het bekerglaasje met 70C water in staat bij de eerste proef opvul met glaswol en bij de tweede proef met stukjes schuimrubber. Ik weet alleen niet hoe ik er dan voor kan zorgen dat beide materialen even dik zijn. Dit is erg belangrijk volgens mij voor het bepalen van de warmtegeleidingscoefficientie. Kan iemand mij vertellen hoe ik ervoor kan zorgen dat beide materialen even dik zijn? Alvast erg bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 april 2010 - 19:12

Je vult de ruimte tussen een bekerglas en een omhullend potje op met isolatiemateriaal. Dan is je isolatie toch per definitie altijd even dik? Kun je hooguit door flink proppen meer materiaal en minder lucht in die ruimte krijgen. Wat overigens wťl invloed heeft op de warmtegeleidingscoŽfficiŽnt van je isolatiemateriaal als geheel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Timsiej92

Timsiej92

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 april 2010 - 19:46

Klopt, alleen bij veel proppen wordt de dichtheid groter. dus dan moet je bij beide soorten isolatiemateriaal evenveel proppen, is dan het risico dat de meting onnauwkeurig wordt niet een stuk groter?

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 12 april 2010 - 19:47

De (soortelijke) warmtegeleidingscoŽfficiŽnt of soortelijke warmteweerstand van een wamtegeleider is toch niet afhankelijk van de doorsnede of van de lengte?!

Timsiej92

Timsiej92

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 april 2010 - 19:48

De (soortelijke) warmtegeleidingscoŽfficiŽnt of soortelijke warmteweerstand van een wamtegeleider is toch niet afhankelijk van de doorsnede of van de lengte?!

jawel tog? hoe dikker je isolatiemateriaal is hoe langer het duurt voordat je vloeistof is afgekoeld?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 april 2010 - 19:52

Klopt, alleen bij veel proppen wordt de dichtheid groter. dus dan moet je bij beide soorten isolatiemateriaal evenveel proppen, is dan het risico dat de meting onnauwkeurig wordt niet een stuk groter?

Nah, hoe dan ook, je vergelijkt steenwol van een zekere dichtheid met schuimrubber van een zekere dichtheid. Eventueel kun je nog dezelfde proef herhalen bij verschillende dichtheden van je materialen om het effect daarvan te zien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 12 april 2010 - 19:52

jawel tog? hoe dikker je isolatiemateriaal is hoe langer het duurt voordat je vloeistof is afgekoeld?

Nee toch! De (soortelijke) warmtegeleidingscoŽfficiŽnt of soortelijke warmteweerstand is een materiaalconstante die je in een geschikte tabel kunt opzoeken.
Ik geef wel toe, dat de afkoeltijd mede afhankelijk is van de lengte en dikte van het materiaal.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures