Springen naar inhoud

- - - - -

Een gedragsmarker als voorspeller van een su´cidepoging...

• Log in om te kunnen reageren

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 april 2010 - 01:19

Voor het eerst heeft men een gedragsmarker gevonden die enigszins bruikbaar is bij het voorspellen van een su´cidepoging. Daarvoor werd gebruik gemaakt van de 'Imliciete associatest' (IAT).

De IAT is een test die wel vaker gebruikt wordt voor psychologisch onderzoek maar nog niet echt gebruikt wordt in de praktijk. De test gaat als volgt:

De IAT vraagt u om twee concepten te koppelen, bijvoorbeeld jong en goed, of bejaard en goed.
Hoe hechter de twee concepten geassocieerd zijn, des te gemakkelijker is het om op ze reageren alsof ze een eenheid zijn. Dus, wanneer jong en goed sterk geassocieerd zijn, zou het makkelijker moeten zijn om sneller te reageren wanneer u gevraagd wordt dezelfde respons (bijvoorbeeld de E- of de I-toets) voor deze twee categorieŰn te geven.
Wanneer bejaard en goed niet zo sterk geassocieerd zijn, zou het moeilijker moeten zijn om snel te reageren wanneer ze gekoppeld zijn. Dit geeft een indicatie van hoe sterk twee typen concepten geassocieerd zijn. Hoe sterker ze geassocieerd zijn, des te sneller zou u moeten kunnen reageren.

uit: https://implicit.har...lands/faqs.html
Ik besef dat deze beschrijving nogal moeilijk klinkt, maar je kan de test ook hier eens zelf uitproberen. Dan begrijp je zeker hoe ze werkt.

Sowieso wordt de IAT bekeken als een test die objectieve gegevens verschaft over impliciete associaties die we maken.

De associaties tussen begrippen in ons geheugen kunnen in sterkte variŰren. Zout heeft bijvoorbeeld een sterke associatie met peper maar niet met auto. Ook kunnen de associaties tussen kenmerken die wij aan bepaalde begrippen toekennen in gevoelswaarde (zelf bijgevoegd) variŰren. Aan het begrip 'insecten' worden bijvoorbeeld vaak negatieve kenmerken en aan het begrip 'bloemen' positieve kenmerken toegekend.
Op dezelfde manier kunnen positieve of negatieve eigenschappen worden geassocieerd met bepaalde maatschappelijke groepen, zoals personen met een verschillende etnische achtergrond, of personen van verschillende leeftijd. Ook kunnen er bepaalde stereotype opvattingen bestaan over bijvoorbeeld verschillen in geschiktheid van mannen en vrouwen voor bepaalde beroepen of opleidingen. Zo kan men aannemen dat vrouwen geschikter zijn voor het gezin en mannen voor een maatschappelijke carriŔre. Dergelijke associaties worden mede gevormd door de cultuur waarin mensen leven. Soms zijn dergelijke vooroordelen en opvattingen impliciet, d.w.z. zonder dat men zich daarvan bewust is.

uit: Wikipedia

De studie werd uitgevoerd bij mensen die terecht kwamen op spoedgevallen voor psychiatrie. Daar werd een IAT afgenomen om na te gaan hoe sterk ze de woorden ivm. 'dood' (bv. 'su´cide', of 'sterven') associeerden met zichzelf (bv. met het woord 'ik') of, in het andere geval, hoe sterk zij de woorden ivm. 'dood' associeerden met anderen (bv. 'zij'). Hetzelfde gebeurde met woorden ivm. leven (bv. 'ademen'). Duidelijk was dat mensen die een su´cidepoging ondernomen hadden op het moment dat ze op spoed kwamen, een sterkere associatie vertoonden tussen 'dood/ su´cide' en 'ik', dan mensen die voor andere redenen op zo'n spoeddienst terecht kwamen.

The IAT is a widely used test that measures automatic associations people hold about various topics Ś participants are shown pairs of words and how quickly they respond indicates if they unconsciously associate those words together. In the IAT version used in this study, participants classified words related to "life" (e.g., breathing) and "death" (e.g., dead) and "me" (e.g., mine) and "not me" (e.g., them). Faster responses to "death"/"me" stimuli than "life"/"me" stimuli would suggest a stronger association between death and self.
...
The results, reported in Psychological Science, a journal of the Association for Psychological Science, revealed that participants presenting to the emergency room after a suicide attempt had a stronger implicit association between death/ suicide and self than did participants presenting with other psychiatric emergencies.

Zes maanden later ging men na hoe het met hen ging. Toen bleek dat mensen die een sterkere associatie vertoonden tussen 'dood/ su´cide' en 'ik' significant vaker een (nieuwe) su´cidepoging ondernomen hadden in die 6 maanden tijd dan zij die een sterkere associatie hadden tussen 'leven' en 'ik'.

In addition, participants with strong associations between death/ suicide and self were significantly more likely to make a suicide attempt within the next six months than were those who had stronger associations between life and self. These results suggest that an implicit association between death/ suicide and self may be a behavioral marker for suicide attempt. These findings also indicate that measures of implicit cognition may be useful for identifying and predicting clinical behaviors that tend not be reported.

Hoe goed de voorspellingen waren kan je aflezen in de volgende tabel:

Geplaatste afbeelding

Deze test zou belangrijk kunnen zijn als objectieve parameter bij het voorspellen van een su´cidepoging. Vooral als mensen er zelf verbaal niet willen of niet kunnen over spreken. Of nog anders uitgedrukt, IAT kan helpen om na te gaan hoe sterk de su´cidegedachten van iemand zijn. Om daaruit dan een zekere voorspelling te maken over de kans op een poging.
Verborgen inhoud
Al kan de persoon natuurlijk ook weigeren om aan zo'n test deel te nemen of, als hij weet hoe de test in elkaar zit, de resultaten ook enigszins zelf sturen.

uit: http://www.physorg.c...s190290403.html
de studie zelf (full text): Matthew K. Nock, Jennifer M. Park, Christine T. Finn, Tara L. Deliberto, Halina J. Dour, Mahzarin R. Banaji. Measuring the Suicidal Mind: Implicit Cognition Predicts Suicidal Behavior. Psychological Science, 2010; 21: 511-517
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures