Springen naar inhoud

Chemisch evenwicht

• Log in om te kunnen reageren

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2010 - 11:38

Hallo, ik begrijp iets niet aan volgende redenering in mijn cursus.

Stel je hebt een evenwichtsreactie: C LaTeX A + B
Hierbij is de evenwichtsvoorwaarde: LaTeX

Veronderstel dat we de concentraties voor de helft verkleinen door volumevermeerdering. De evenwichstvoorwaarde wordt nu dit:

LaTeX

Onder deze voorwaarde is er dus geen evenwicht. Opdat dit zou hersteld worden moet de breuk groter worden. Dit kan alleen gebeuren doordat de teller stijgt en de noemer daalt. Dit betekent een vermeerdering van de concentraties van A en B en een vermindering van de concentratie van C, m.a.w een verschuiving van het evenwicht naar A en B.
-----------------------------
Nu mijn vragen:
1. Waarom is er bij een volumevermeerdering een concentratiedaling?

2. Ik weet niet waarom het evenwicht naar A en B verschuift, ik zou juist denken naar C:
Er wordt gezegd dat de concentraties van A en B zullen vermeerderen, wij hebben in onze cursus gezien dat nij vermeerdering van de concetraties het evenwicht zal verschuiven naar het ander lid (hier dus C) en de concentratie van C zal dalen, hierbij hebben we ook gezien dat het evenwicht zal verschuiven naar de kant van de daling van de concentratie van C. En er is een volumevermeerdering, dan zal het evenwicht toch verschuiven naar de kant van het grootste aantal deeltjes, maar welke zijn dat hier? Ik denk persoonlijk C want er staat 2 mol C.
Kan er iemand mij hier bij helpen?

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TerrorTale

TerrorTale

• >100 berichten
  • 146 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2010 - 12:02

In een systeem in evenwicht zal bij een opgedrongen verandering van buitenaf het systeem hierop zodanig reageren waardoor het evenwicht wordt verschoven in een bepaalde richting zodat de opgedrongen verandering wordt tegengewerkt.

dit betekent dus dat als het volume vergroot word, het evenwicht zal verschuiven naar de kant waar het meeste deeltjes aanwezig zijn.

stel nu dat we links 1 mol C hebben, dan word die omgezet in 1 mol A en in 1 mol B,

dus hebben we aan de rechterzijde in totaal 2 mol, wat meer is dan links.

het evenwicht verschuift hier naar rechts.

Veranderd door TerrorTale, 13 april 2010 - 12:09

bartelomeus

bartelomeus

• >250 berichten
  • 369 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2010 - 12:04

Nu mijn vragen:

Allereerst, applaus voor de wijze waarop je de vraag neer hebt gezet :eusa_whistle:

1. Waarom is er bij een volumevermeerdering een concentratiedaling?

Omdat de concentratie de hoeveelheid stof (uitgedrukt in kg of mol) per volume eenheid is (uitgedrukt in L of mL). Met deze informatie moet je jouw vraag kunnen oplossen ](*,)

2. Ik weet niet waarom het evenwicht naar A en B verschuift, ik zou juist denken naar C:

Dat is ook verwarrend en dat doen veel mensen fout. De concentratiebreuk is nu kleiner dan K. Om weer bij K te komen moet de teller kleiner worden en de noemer groter (dat kun je simpelweg beredeneren of met een getallen voorbeeldje zien). Het evenwicht "verschuift" dus naar A en B (omdat deze toe moeten nemen en C af moet nemen) en dus naar rechts (bij jouw notatie).
In de praktijk komt het weinig voor dat een dergelijke vraag op toetsen of examens worden gesteld (het gaat dan voornamelijk om het rekenwerk), maak je er niet te druk om dus.

Als je het nog niet snapt, laat het dan even weten, dan kijk ik of ik het beter duidelijk kan maken!
Succes!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2010 - 12:42

Allereerst, bedankt voor jullie antwoorden.
Ik begrijp vraag 1 nu :eusa_whistle:

Dat is ook verwarrend en dat doen veel mensen fout. De concentratiebreuk is nu kleiner dan K. Om weer bij K te komen moet de teller kleiner worden en de noemer groter (dat kun je simpelweg beredeneren of met een getallen voorbeeldje zien). Het evenwicht "verschuift" dus naar A en B (omdat deze toe moeten nemen en C af moet nemen) en dus naar rechts (bij jouw notatie).
In de praktijk komt het weinig voor dat een dergelijke vraag op toetsen of examens worden gesteld (het gaat dan voornamelijk om het rekenwerk), maak je er niet te druk om dus.

Jou redenering begrijp ik, maar in onze cursus staat dat ze de breuk groter(dus teller groter en noemer kleiner) maken. Kan je misschien even laten zien met een getallenvoorbeeld waarom bij de breuk < K je de breuk moet kleiner maken om het evenwicht te herstellen?

Veranderd door Prot, 13 april 2010 - 12:44

bartelomeus

bartelomeus

• >250 berichten
  • 369 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2010 - 12:49

Jou redenering begrijp ik, maar in onze cursus staat dat ze de breuk groter(dus teller groter en noemer kleiner) maken. Kan je misschien even laten zien met een getallenvoorbeeld waarom bij de breuk < K je de breuk moet kleiner maken om het evenwicht te herstellen?

Oeps, stomme fout en terechte opmerking. In alle haast heb ik de woorden groter en kleiner bij het verkeerde breukonderdeel gezet. Datgeen jij nu vertelt is juist, teller moet groter en de noemer moet kleiner! Daar hoef ik geen getallen voorbeeld aan te verbinden toch :eusa_whistle: ?
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2010 - 13:01

Oeps, stomme fout en terechte opmerking. In alle haast heb ik de woorden groter en kleiner bij het verkeerde breukonderdeel gezet. Datgeen jij nu vertelt is juist, teller moet groter en de noemer moet kleiner! Daar hoef ik geen getallen voorbeeld aan te verbinden toch :eusa_whistle: ?

Ik begrijp dat wanneer ene breuk groter wordt gemaakt, de teller groter moet worden en de noemer kleiner. Maar ik begrijp niet waarom de breuk groter moet gemaakt worden? En ik begrijp nog altijd niet goed waarom het evenwicht naar rechts ligt?

Veranderd door Prot, 13 april 2010 - 13:02

bartelomeus

bartelomeus

• >250 berichten
  • 369 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2010 - 13:18

Ik begrijp dat wanneer ene breuk groter wordt gemaakt, de teller groter moet worden en de noemer kleiner. Maar ik begrijp niet waarom de breuk groter moet gemaakt worden?

Een systeem neigt altijd naar evenwicht. Het systeem hier zal dus "automatisch" (althans daar hoef jij niks meer aan te doen) een nieuw evenwicht proberen te zoeken. Als dit gebeurt zal de concentratiebreuk weer even groot moeten worden als de evenwichtsconstante, per slot van rekening is er dan evenwicht (de concentratiebreuk is in evenwicht altijd gelijk aan de evenwichtsconstante).

En ik begrijp nog altijd niet goed waarom het evenwicht naar rechts ligt?

Omdat de reactie naar rechts toe bij deze evenwichtsverstoring sneller zal verlopen dan de reactie naar links toe. Zo duidelijk? Zo niet, gewoon vragen. Maar ik ben nu ook een beetje door mijn uitleg heen, het is namelijk moeilijk uit te leggen.

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2010 - 14:12

Ik denk dat ik het nu wel begrijp, bedankt voor je uitleg :eusa_whistle:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures