Warmteafgifte buis (rooster

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 16

Warmteafgifte buis (rooster

Beste

Ik ben bezig met het dimensioneren van een nieuwe vetsmelter.

De vetsmelter is zo gemaakt dat blokken vet op een rooster moeten gelegd worden, dat rooster is verwarmd met warm water van binnen in vna 90°C. Vervolgens valt het gesmolten vet in de bak (die apart verwarmd wordt).

Nu moet ik het debiet weten door de rooster.

Ik weet dat :

de smelttemperatuur ongeveer 50°C bedraagt bij een soortelijke warmte van 1835 J/Kg.K nu rekenen we met een temperatuur van 55°C, dan hebben we een soortelijke warmte van 1852 J/Kg.K. Stel dat een blok 4kg weegt en dat de blokken een temperatuur hebben van 30°C dan is delta T gelijk aan 25°C.

Ik wil een capaciteit halen van 500 Kg/u. Dit maakt (1852 . 25°C . 500 Kg)/3600 = 6430 W

Dit is dus de benodigde warmte.

Het doorstromende water heeft een temperatuur van 90°C en mag aan 80°C de rooster verlaten.

Het vermogen dat ik hieruit kan halen wordt dan :

Q = c.m.delta T

= 4186 . 2,74kg/sec . 10°C = 114696 W (met een debiet van 10m³/u gerekend en een dichtheid van 985,85)

Nu zou ik willen weten hoeveel warmte hiervan naar het vet zal gaan.

Ik zal dus de U waarde nodig hebben van de leiding (rooster)

Kan iemand me hierbij helpen ?

Is het bovenstaande al correct ?

Alvast bedankt !

Mathieu

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Warmteafgifte buis (rooster

Stel dat een blok 4kg weegt en dat de blokken een temperatuur hebben van 30°C dan is delta T gelijk aan 25°C.

Ik wil een capaciteit halen van 500 Kg/u. Dit maakt (1852 . 25°C . 500 Kg)/3600 = 6430 W

Dit is dus de benodigde warmte.
Nee, dit is alleen de benodigde warmte om het vet 25 graden op te warmen, niet om het te smelten.

Het lijkt me overigens vreemd dat die blokken al 30 graden zouden zijn voor ze op het rooster geplaatst worden.
Ik zal dus de U waarde nodig hebben van de leiding (rooster)
Die U waarde is ook afhankelijk van de warmteoverdracht van het rooster naar het vetblok, en dat is zo specifiek dat alleen mensen met ervaring hiermee dat zullen weten. Bedenk ook dat de temperatuur van het blok niet constant is. Aan het rooster is het heet maar bovenop nog niet, dus er is ook een temperatuurgradient door het blok.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 16

Re: Warmteafgifte buis (rooster

Fred,

en zou je mij hierbij kunnen verder helpen om de U te bepalen ?

Het mag een vereenvoudiging zijn, aangezien ik toch werk met een zekere veiligheidsfactor.

De omgevingstemperatuur in die ruimte bedraagt om en bij de 30°C.

Mathieu

Berichten: 8

Re: Warmteafgifte buis (rooster

Volgens mij zijn hier al aardig wat topics waar dit soort vragen zijn beantwoord. De berekeningen hieraan zijn niet zo eenvoudig dat het binnen enkele minuten zijn afgedaan.

Reageer