Springen naar inhoud

Zuurstofgehalte in lucht bepalen met aantal stoffen

• Log in om te kunnen reageren

Bankroet

Bankroet

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 april 2010 - 15:25

Hallo allemaal,

In mijn boek kwam ik de volgende vraag tegen :

Je wilt het zuurstof gehalte in de lucht bepalen met de opstelling van proef 3*.
Leg voor elke stof uit of je die stof in plaats van koper of ijzer kunt gebruiken.

A) Goud
B) Natrium
C) Witte fosfor
D) Zink
E) Zwavel

Waarom zou dat niet kunnen ? Omdat het minder uitzet en daardoor dus minder lucht verplaatst ofso?

Proef 3 :

De proefopstelling bestaat uit twee gasmeetspuiten met daartussen een buisje van hittebestendig glas. In het tussenbuisje bevinden zich staalwol of zeer dunne koperdraadjes.
De ene gasmeetspuit bevat 100cm│ lucht, de andere spuit staat op stand "0". Voor de proef wordt de inhoud van het tussenbuisje bepaald.
Het staalwol/koperdraad in de tussenbuis wordt flink verhit. Tijdens dit verhitten wordt het gas steeds uit de ene gasmeetspuit in de andere gasmeetspuit geduwd tot de reactie is afgelopen.
Na afkoeling wordt het volume van het overgebleven gas bepaald.
Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 april 2010 - 16:02

De bedoeling is dat zuurstof zich bindt (voorwaarde 1) met de stof in de middenbuis tot een vaste stof (voorwaarde 2), zodat er alleen zuurstof uit het gasmengsel verdwijnt en daar niks voor terugkomt. Je kunt dan rechtstreeks aan de gasmeetspuiten aflezen hoeveel zuurstof er in je gasmengsel zat.

Zijn er stoffen waarbij niet aan een van beide voorwaarden wordt voldaan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Bankroet

Bankroet

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 april 2010 - 16:31

Ikzelf denk :

Goud : Kan gebruikt worden omdat het kookpunt en smeltpunt bijna hetzelfde zijn. De dichtheid is alleen 2x zo groot wat volgens mij betekend dat er 2x zoveel lucht verplaatst word.

Natrium Het kookpunt en smeltpunt zijn allebei lager. Ook de dichtheid is flink lager, wat volgens mij betekend dat er minder lucht verplaatst word. Maar het kan wel gebruikt worden

Witte fosforHet ontbrand bij 30 ░C dus het lijkt me dat je het niet kunt verhitten zodat het uitzet omdat het dan in de fik vliegt

ZinkKookpunt, smeltpunt en dichtheid zijn welliswaar lager dan koper, maar het is volgens mij toch geschikt.

Zwavel Hetzelfde als bij fosfor, het verbrand vrij snel dus verplaatst niet zoveel lucht

De bedoeling is dat zuurstof zich bindt (voorwaarde 1) met de stof in de middenbuis tot een vaste stof (voorwaarde 2), zodat er alleen zuurstof uit het gasmengsel verdwijnt en daar niks voor terugkomt. Je kunt dan rechtstreeks aan de gasmeetspuiten aflezen hoeveel zuurstof er in je gasmengsel zat.

Zijn er stoffen waarbij niet aan een van beide voorwaarden wordt voldaan?

Maar de stoffen die in de middenbuis zitten zijn al vast he

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 april 2010 - 17:04

Ikzelf denk :

Goud : Kan gebruikt worden omdat het kookpunt en smeltpunt bijna hetzelfde zijn. De dichtheid is alleen 2x zo groot wat volgens mij betekend dat er 2x zoveel lucht verplaatst word.

sinds wanneer reageert goud makkelijk met zuurstof? (voorwaarde 1)

Natrium Het kookpunt en smeltpunt zijn allebei lager. Ook de dichtheid is flink lager, wat volgens mij betekend dat er minder lucht verplaatst word. Maar het kan wel gebruikt worden

Natrium reageert al spontaan met zuurstof uit de lucht, krijg je nooit ongeschonden in dat buisje vˇˇr je proef.

Witte fosforHet ontbrand bij 30 ░C dus het lijkt me dat je het niet kunt verhitten zodat het uitzet omdat het dan in de fik vliegt

niet erg, hou het dan onder de 30░C, of zijn er andere overwegingen?

ZinkKookpunt, smeltpunt en dichtheid zijn welliswaar lager dan koper, maar het is volgens mij toch geschikt.

klinkt goed, maar wat smeltpunt en zo ermee te maken hebben zie ik niet

Zwavel Hetzelfde als bij fosfor, het verbrand vrij snel dus verplaatst niet zoveel lucht

wat is eht reactieproduct van zwavel en zuurstof? (voorwaarde 2)

Maar de stoffen die in de middenbuis zitten zijn al vast he

Het gaat erom of het reactieproduct dat is en daarom je meting niet verder be´nvloedt.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Bankroet

Bankroet

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 april 2010 - 17:37

sinds wanneer reageert goud makkelijk met zuurstof? (voorwaarde 1)

Natrium reageert al spontaan met zuurstof uit de lucht, krijg je nooit ongeschonden in dat buisje vˇˇr je proef.

niet erg, hou het dan onder de 30░C, of zijn er andere overwegingen?

klinkt goed, maar wat smeltpunt en zo ermee te maken hebben zie ik niet

wat is eht reactieproduct van zwavel en zuurstof? (voorwaarde 2)

Het gaat erom of het reactieproduct dat is en daarom je meting niet verder be´nvloedt.

Hoeveel lucht er verplaatst wordt ligt dat aan de reactiviteit van de stof?

Maar als ik het goed begrijp zijn dan de stoffen die snel reageren niet geschikt? Omdat natrium al met zuurstof reageert kun je dat dus niet gebruiken?

En het reactieproduct van zwavel en zuurstof is volgens mij zwaveldioxide

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 april 2010 - 22:42

Hoeveel lucht er verplaatst wordt ligt dat aan de reactiviteit van de stof?

Heb je eigenlijk wel door hoe deze proef werkt :eusa_whistle: ?

1) een zekere hoeveelheid gas bevat een -te bepalen- hoeveelheid zuurstof.

2) je haalt de zuurstof weg door een of andere stof te laten reageren met de zuurstof uit die hoeveelheid gas.

3) hoeveel zuurstof er was bepaal je door de afname van het totaal volume gas. Begin je bijvoorbeeld met gewone omgevingslucht dan bevat deze ca 20% zuurstofgas. Kun je al deze stof omzetten tot een vast oxide (bijvoorbeeld reactie met ijzer --> ijzeroxide) dan is het gasvolume na je proef met 20% gedaald.

En het reactieproduct van zwavel en zuurstof is volgens mij zwaveldioxide

precies. Maar zwaveldioxide is ˇˇk een gas. Sterker, door de reactie van zwavel met zuurstof ontstaat er ÚÚn molecuul zwaveldioxidegas voor elk zuurstofmolecuul. Je meet dan dus geen enkele volume-afname, en dus kun je zo niet bepalen hoeveel zuurstof er aanvankelijk aanwezig was.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures