Ideale gaswet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Ideale gaswet

Hallo

Bij het volgend vraagstuk zat ik met een probleem:

Een autoband wordt opgepompt met lucht bij 10°c en 1atm. Gedurende dit proces wordt de lucht samengedrukt tot 28% van zijn oorspronkelijk volume en loopt de temperatuur op tot 42°C. Nadat de auto op hoge snelheid heeft gereden, stijgt de temperatuur tot 85°C, en stijgt het volume van de band met 2%. Wat is de finale druk in de band?

(antw : 4.43 atm)

Dit vraagstuk is doormiddel van de ideale gaswet eenvoudig op te lossen maar mijn fout is dat ik dacht dat doordat het volume wijzigt, ook het aantal deeltjes wijzigt (er wordt lucht ingepompt => meer deeltjes).

Maar N1 moet gelijk gesteld worden aan N2 en N3...

Weet er iemand waarom?

Merci

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Ideale gaswet

Het is de manier waarop het vraagstuk geformuleerd is:
Een autoband wordt opgepompt met lucht bij 10°c en 1atm. Gedurende dit proces wordt de lucht samengedrukt tot 28% van zijn oorspronkelijk volume en loopt de temperatuur op tot 42°C.
Als een hoeveelheid lucht samengedrukt wordt tot 28 % dan verandert het aantal molekulen niet, dus N2 = N1.

Het werkelijke aantal molekulen in de opgepompte band, en het volume van die band doen voor dit vraagstuk niet terzake.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Ideale gaswet

Ik denk dat ik het snap!

Bedankt! :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Ideale gaswet

Er is een verschil tussen bijpersen en drukverhoging door temperatuurstijging.

Volgens mij is stap 1 bijpersen (N neemt toe) en bij stap 2 blijft N gelijk.

Gebruik in beide gevallen pV = nRT. Daarbij is N = nNA.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ideale gaswet

Volgens mij is stap 1 bijpersen (N neemt toe)
Dan lees je de oefening verkeerd. Er wordt een hoeveelheid X lucht van 10°C in een lege band gepompt. Het volume van X neemt hierbij af tot 28% van het oorspronkelijke volume.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Ideale gaswet

Dan lees je de oefening verkeerd.
Lees ik nu echt zo slecht?
Een autoband wordt opgepompt met lucht bij 10°c en 1atm. Gedurende dit proces wordt de lucht samengedrukt tot 28% van zijn oorspronkelijk volume en loopt de temperatuur op tot 42°C.
Dat is toch bijpersen??!! Bovendien ga je een autoband toch niet op druk brengen door hem extern te belasten?!

Ik vind het maar een rare vraagstelling.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ideale gaswet

Lees ik nu echt zo slecht?
Dat denk ik niet. Hoogstens heb je een verkeerde voorstelling van wat de vraag stelt, en ga je hem daardoor verkeerd benaderen.
Dat is toch bijpersen??!!
Who cares? In de praktijk komt het erop neer dat het volume van een hoeveelheid lucht wordt teruggebracht. Of die lucht eerst vrij buiten rondvloog, of al in een speciaal daartoe geconstrueerde cilinder was gebracht doet niet eens ter zake.
Ik vind het maar een rare vraagstelling.
Valt écht reuze mee. :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer