Vakwerk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Vakwerk

Hallo,

Ik heb een probleem, ik wil de reactiekrachten berekenen van dit vakwerk om een uitwendig evenwicht te krijgen.

Bij A werkt een verticale reactiekracht van 8 kN en bij bij B 12 kN, verder bij A nog een horizontale van 8 kN.

Ik dacht zelf dat de verticale reactiekrachten bij A en B gelijk waren en dus 10 kN ieder.

Het komt allemaal uit een HBO boek voor Civiele techniek als ik me niet vergis.

Waarschijnlijk is dit heel erg makkelijk, maar ik zit in vwo 6 en doe dit voor een praktische opdracht wiskunde/natuurkunde.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Jeroen
Bijlagen
Vakwerk.jpg
Vakwerk.jpg (31.52 KiB) 430 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vakwerk

jeroendokter schreef:Bij A werkt een verticale reactiekracht van 8 kN en bij bij B 12 kN, verder bij A nog een horizontale van 8 kN.

Ik dacht zelf dat de verticale reactiekrachten bij A en B gelijk waren en dus 10 kN ieder.
De kracht van 8kN heeft ook een effect. Schrijf eens een momenten evenwicht rond A!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7

Re: Vakwerk

Sorry maar ik heb werkelijk geen idee. Ik dacht dat deze horizontale kracht geen invloed had op de verticale krachten!?

Berichten: 19

Re: Vakwerk

In punt A zit zowel een horizontale (Rah) als een verticale (Rav) reactiekracht. Omdat in punt B een rolondersteuning geplaatst is, zit daar alleen een verticale (Rbv) reactiekracht.

Momenten t.o.v. punt A = 0

8kN x 3m + 10kN x 3m + 10kN x 9 m = Rbv x 12m

(24 + 30 + 90 =) 144 = Rbv x 12m.

Hieruit volgt: Rbv = 12kN (naar boven gericht)

Som horizontale krachten = 0

Rah = 8kN (naar links gericht)

Som verticale krachten = 0

Rav + Rbv = 10kN + 10kN

Rav = 20 - 12 = 8kN (naar boven gericht)

(Normaal geven we niet zomaar antwoorden, maar ik kan me voorstellen dat je dit in 6VWO nog niet kunt oplossen zonder mechanica-kennis :eusa_whistle: )

Berichten: 7

Re: Vakwerk

Bedankt voor je uitwerking, en inderdaad ik probeer wat berekeningen te doen met mechanica maar dat lukt nog niet helemaal.

Mijn leraar dacht dat het wel aardig was om alvast zoiets te doen aangezien ik volgend jaar aan de studie werktuigbouwkunde begin, maar het is toch lastiger dan ik van te voren had verwacht.

Nogmaals bedankt!

Berichten: 19

Re: Vakwerk

Graag gedaan!

Leuke studie overigens :eusa_whistle:

Reageer