Auto bouwen op water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Auto bouwen op water

Wij moeten voor natuurkunde een auto op water bouwen. Eén of twee flessen moeten achter in de wagen komen en moeten kracht maken op de manier die ook in het filmpje is gebruikt. Aangezien we weinig informatie kunnen vinden op internet hopen we hier een atnwoord te krijgen. De auto moet zo ver mogelijk gaan en zo moeten we gaan racen tegen andere klassen.

Onze vraag is hoe we de auto zo ver mogelijk kunnen krijgen.

Ook is het aantal flessen een vraag.

Hopelijk kan u ons een antwoord geven.

Groetjes,

Yoshi, Tycho, Jordin en Yoeri

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Auto bouwen op water

Google eens op "pet fles raket" of "waterraket". Daar is voldoende informatie over te vinden
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 9

Re: Auto bouwen op water

Dat weten we maar de vraag is hoe we de auto zo snel mogelijk kunnen maken.

Aerodynamica etc.

Berichten: 771

Re: Auto bouwen op water

Ik neem aan dat dat net jullie opdracht is...

Het probleem is dat we de exacte opdracht niet kennen: welk en hoeveel materiaal hebben jullie, moet er een rechte lijn gevolgd worden, zijn er beperkingen, welke ondergrond, hoe groot is de wagen,...

Wat aerodynamica betreft is het nuttig om eens te kijken naar vormen van dingen om je heen, in sporten is aerodynamica vaak heel belangrijk

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Auto bouwen op water

Tommeke14 schreef:Ik neem aan dat dat net jullie opdracht is...

Het probleem is dat we de exacte opdracht niet kennen: welk en hoeveel materiaal hebben jullie, moet er een rechte lijn gevolgd worden, zijn er beperkingen, welke ondergrond, hoe groot is de wagen,...

Wat aerodynamica betreft is het nuttig om eens te kijken naar vormen van dingen om je heen, in sporten is aerodynamica vaak heel belangrijk
Nja het effect van cola light met muntjes van mentos zal wel niet gebruikt worden :eusa_whistle:

Chemisch moet je het niet gaan zoeken want water is wel redelijk stabiel bij redelijk wat reacties of je moest echt met hydrolyse en andere reacties werken waar water te pas komt.

Ik zou het toch ook houden op aerodynamica
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Berichten: 771

Re: Auto bouwen op water

Bwa, die aerodynamica zal je normaal gezien nauwelijks winst bezorgen

Ik zou persoonlijk gewoon de massa minimaliseren, zodat de wrijving met de grond vermindert

Berichten: 382

Re: Auto bouwen op water

Tip: Doe onderzoek naar de beste verhouding van water/lucht. Zodat je weet met welke verhouding je de grootste stuwkracht creëert. Dergelijk project is ooit eerder bij mythbusters gedaan, weet ik, maar kan het zo snel niet vinden, excuses.

Tip: Zoek een fles waarbij de druk hoger ligt totdat hij knapt als in andere flessen. De stuwkracht is namelijk afhankelijk van de druk die die op het water naar buiten wordt gezet.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 9

Re: Auto bouwen op water

Het gaat niet alleen om de aerodynamica.

We moeten gewoon zorgen dat de auto een zo groot mogelijke afstand aflegt. De aerodynamica was een voorbeeld. De wrijving etc. is ook een belang om de auto zo ver mogelijk te krijgen.

Bij de opdracht kregen we maar weinig uitleg. Er staat in de opdracht dat we de auto moeten bouwen met een fles zoals in de eerste post vermeld. De auto mogen we bouwen van wat we maar willen en we zijn dus erg vrij in de opdracht.

Ik hoop dat jullie ons nog wat uitleg kunnen geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Auto bouwen op water

Als je een eenvoudig lichtgewicht karretje hebt met soepellopende wielen (niet te klein) is het effect van aerodynamica (te lage snelheden) en wrijving minimaal. Het gaat bij dit soort karretje puur om vermogen.

In jullie geval dus de PET flessen. De kunst is om zoveel mogelijk vermogen uit deze PET flessen te halen, maar ook om dit zo lang mogelijk vol te houden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 2.746

Re: Auto bouwen op water

het probleem bij de toepassing in een auto zal zijn dat de fles horizontaal ligt, zo zal de lucht niet 'achter' het water zitten, waardoor je geen of een slechte voortstuwing krijgt.

Dat is nog een probleem die je kan oplossen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Auto bouwen op water

Dat probleem lijkt me eenvoudig op te lossen. De fles moet verticaal staan, met de opening naar beneden. En daar maak je dan een buis aan met een bocht, zodat het water horizontraal uitstroomt.

Reageer