Uitvoeringsmethode voor maken van openingen in wand

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 17

Uitvoeringsmethode voor maken van openingen in wand

Een kennis is bezig met de verbouwingen van zijn woning. Voorlopig doet hij nog het meeste zelf.

Bij deze verbouwingen moeten ook een aantal openingen in de wanden gemaakt worden. Dit zijn onder andere:

- doorgang naar veranda: opening in buitenmuur/spouwmuur tot plafondhoogte (eventueel wel met een ligger onder het plafond uiteraard). De lengte van deze opening is ongeveer 3.5m.

- deur/vensteropening in buitenmuur/spouwmuur tot op ongeveer 60 cm van het plafond.

- doorgang in binnenmuur tot plafondhoogte

- deuropening in binnenmuur

De binnenmuren zijn 15cm dik. De buitenmuren zijn spouwmuren met als opbouw: 20cm binnenkant + 5cm spouw + ongeveer 15cm gevelmetselwerk. Alle opening worden op het gelijkvloers gemaakt. De wanden zijn dragende wanden die de verdiepingsvloer, de verdiepingswand en soms nog het dak dragen.

De berekeningen van de nodige liggers is niet zo moeilijk. Het zijn immers allemaal simpel opgelegde liggers op 2 steunpunten. Dit heb ik zelf reeds gedaan.

Waar ik echter geen kennis van heb, is hoe zoiets uit te voeren is. Er kan natuurlijk niet zomaar een gat in de muur gemaakt worden om pas daarna de ligger op zijn plaats te leggen. De wand en de verdiepingsvloer moeten op één of andere manier gestut worden tijden het maken van de opening.

Hoe gaat men in dit geval te werk? (Ik herinner me nog dat ik lang geleden eens wat figuurtjes gezien heb hoe zoiets moet uitgevoerd worden maar ik zou helemaal niet meer weten waar)

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Uitvoeringsmethode voor maken van openingen in wand

Beste,

Ik ken niets van bouw, maar ik wil je natuurlijk altijd wel informatie aanbieden waar je misschien iets aan hebt.

Het betreft wat websites waar je maar eens moet rondkijken :eusa_whistle:

http://www.confederatiebouw.be/index.nl.asp

http://www.verstandigbouwen.be/nl/index.asp?nav=1

U kan ook altijd meer ervaren mensen contacteren.

Soms vindt u bij de gemeente wel deskundigen, dat is maar een mailtje sturen naar de betreffende persoon en u krijgt een reactie terug.

Ik hoop dat u iets vindt op die links, dat u wat meer kan helpen.

Maar meer kan ik ook niet doen ...

Met vriendelijke groeten.

Sharkd.
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Berichten: 4.502

Re: Uitvoeringsmethode voor maken van openingen in wand

Verstelbare metalen stutten zetten op ca.80 cm met dwarsbalken door de muren ruim boven de aan te brengen balk(en!) en dragende vloerbalkjes.

De stalen balk(en) voor het begin van de sloop vlak tegen de muur leggen om ze na het gereedkomen van de wandopening te kunnen optakelen aan de stutten om ze dan zo vlak mogelijk bij de opleggingen te krijgen;overleg met een bouwer zou toch wel verstandig zijn.

Bouwproblemen zijn zo gecreeerd!

Berichten: 4.502

Re: Uitvoeringsmethode voor maken van openingen in wand

Je zult die verstelbare ronde metalen buisstutten wel kunnen huren bij een "Bouwmarkt,ed" en die zullen ook wel info over gebruik kunnen geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 102

Re: Uitvoeringsmethode voor maken van openingen in wand

Verstelbare metalen stutten zetten op ca.80 cm met dwarsbalken door de muren ruim boven de aan te brengen balk(en!) en dragende vloerbalkjes.
Zeker een aandachtspuntje! Eerst stutten dan slopen!

zorg er dus ook voor dat je zeker weet dat de stut hier ook werkelijk ondersteunt.

Reageer