Berekening doorbuiging en vergeet me nietjes!

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Berekening doorbuiging en vergeet me nietjes!

Beste onderwerp bezoekers,

Zouden jullie mij willen helpen met deze opdracht, want ik kom er letterlijk niet uit. Ik zou het hartstikke op prijs stellen. Alvast bedankt


Gr. Artistic

Opgave 1 (nummer2):

Een balk HE240A met een lengte van 9 meter en een overstek van 3 meter wordt belast met een

q- last en een puntlast.

Gevraagd:

• Maximale doorbuiging tussen A & B

• Maximale doorbuiging in punt C

{Zie opdracht in bijgevoegd document voor meer details}

Opgave 2 (nummer2):

Bereken voor de onderstaande ligger :

• De reactiekrachten in A & B

• De dwarskracht en momentenlijn

• Verplaatsing in punt C uitgedrukt in EI

Let op: de stijfheid van de balk is EI en ter plaatse van het overstek is de stijfheid 2EI

{Zie opdracht in bijgevoegd document voor meer details}
Bijlagen
Mechanica_Opdracht.pdf
(24.71 KiB) 4141 keer gedownload

Berichten: 4.502

Re: Berekening doorbuiging en vergeet me nietjes!

Als je bij de links gaat naar mijn site,zul je met wat moeite "vergeetmenietjes"omtrent doorbuigingen ontdekken.

De doorbuigingen met overstek kun je het makkelijkst berekenen door ze apart te nemen en de uitkomsten op te tellen.

Wat de vermelding bij de 2e opgave betreft: een stijfheid van 2EI tov EI houdt in dat het traagheidsmoment I van het overstek een dubbele waarde heeft,

Je moet dus de reeele waardes bij EI invoeren en bij het overstek er 2* voor zetten;is het eenvoudigste!

Ik neem aan dat de staalkwaliteit wel hetzelfde blijft en dan ook de E-waarde van 235 MPascal (235 N/mm2).

Berichten: 2

Re: Berekening doorbuiging en vergeet me nietjes!

oktagon schreef:Als je bij de links gaat naar mijn site,zul je met wat moeite "vergeetmenietjes"omtrent doorbuigingen ontdekken.

De doorbuigingen met overstek kun je het makkelijkst berekenen door ze apart te nemen en de uitkomsten op te tellen.

Wat de vermelding bij de 2e opgave betreft: een stijfheid van 2EI tov EI houdt in dat het traagheidsmoment I van het overstek een dubbele waarde heeft,

Je moet dus de reeele waardes bij EI invoeren en bij het overstek er 2* voor zetten;is het eenvoudigste!

Ik neem aan dat de staalkwaliteit wel hetzelfde blijft en dan ook de E-waarde van 235 MPascal (235 N/mm2).
hey bedankt voor je reactie, maar ik heb zitten zoeken naar je site maar hebtevergeefs niks kunnen vinden. zou je mij die alsnog kunnen geven?

en ik zou het op prijs stellen als je mij zou kunnen vertellen hoe ik in stappen aan de slag kan gaan om deze twee opdrachten te berkenen

groetjes...

Berichten: 8

Re: Berekening doorbuiging en vergeet me nietjes!

@ Oktagon:

Is je E-waarde niet 210.000 N/mm²? Althans zo heb ik het geleerd voor staalsoort S235. Je EI-waarde is dan 210.000 [N/mm²] x I [mm^4].

I is voor een HE240A: 7763x10³ [mm^4] www.bouwenmestaal.nl

Hieruit kan je de EI waarde halen. ( bovenstaande gebruiken voor opgave 1)

Corrigeer me als ik er naast zit.

Berichten: 4.502

Re: Berekening doorbuiging en vergeet me nietjes!

Hierbij de vergeetmeniksjus:

@Boybp: Ik maakte idd een vergissing;ik gaf de vloeispanning op van 235 MPa;de E = 210 GPa ofwel jouw aanduiding!

Ik goochel wel eens met die MPa -waardes;ben opgevoed met kg/cm2,werkte eenvoudiger!
Bijlagen
Doorbuigingsformules.jpg
Doorbuigingsformules.jpg (787.95 KiB) 15675 keer bekeken

Berichten: 133

Re: Berekening doorbuiging en vergeet me nietjes!

Hallo Artistic,

Ik zal vandaag proberen om het voor je uit te rekenen. Mocht je hier nog behoefte voor hebben?. Wat de waarde van EI betreft voor de oplossing van zowel vraag stuk 1 en 2 hoef je geen waarde in te vullen.

Wat je wel moet doen is dat je vraag 1 in twee gedeeltes moet splitsen nl. in een gelijkmatig verdeelde belasting en een kracht F. Van hieruit moet je de verplaatsing etc. uit rekenen. En voor vraag 2 precies hetzelfde.

Gr,

Josias

Berichten: 133

Re: Berekening doorbuiging en vergeet me nietjes!

josias schreef:Hallo Artistic,

Ik zal vandaag proberen om het voor je uit te rekenen. Mocht je hier nog behoefte voor hebben?. Wat de waarde van EI betreft voor de oplossing van zowel vraag stuk 1 en 2 hoef je geen waarde in te vullen.

Wat je wel moet doen is dat je vraag 1 in twee gedeeltes moet splitsen nl. in een gelijkmatig verdeelde belasting en een kracht F. Van hieruit moet je de verplaatsing etc. uit rekenen. En voor vraag 2 precies hetzelfde.

Gr,

Josias
Hallo Artistic,

Ik weet het is alweer lang geleden, maar heb jij deze 2 opgaven al opgelost?.

Groetjes.

Reageer