[scheikunde] Wat is chemisch evenwicht?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 125

[scheikunde] Wat is chemisch evenwicht?

Klein probleempje, voor ik met het studeren van het hoofdstuk 'chemisch evenwicht' kan beginnen.

Ik weet niet wat het is, en ben niet zeker of ik het wel uit de tekst kan opmaken...

Daarom doe ik hier een poging.

Dus... er vindt een chemische reactie plaats. Op een bepaald moment kunnen de reagens niet meer reageren.

Op dat moment is er chemisch evenwicht.

Er kunnen geen atomen noch elektronen meer uitgewisseld worden.

En dat is zo een beetje het verste dat ik geraak...

Heb ook al op wikipedia gekeken en zo, maar ik vrees dat het allemaal een beetje chaos is...
Alles is relatief...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [scheikunde] Wat is chemisch evenwicht?

Je hebt enerzijds aflopende reacties die (quasi) volledig van (bvb) links naar rechts lopen.

A+B -> C+D

Alle A en B reageren dan om C en D te vormen.

Anderzijds heb je evenwichtsreacties (in principe altijd het geval) waarbij er na een tijd evenveel A en B reageren om C en D te vormen, als omgekeerd. We zeggen dat we een evenwicht bereikt hebben. Hoewel er nog steeds gereageerd kan worden is er netto geen verschil meer, de reactie verloopt nu evensnel van links naar rechts als omgekeerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: [scheikunde] Wat is chemisch evenwicht?

Dus als ik dat dan even toets aan wat ik vroeger geleerd heb, zijn alle sterke zuren in het eerste geval.

Bij reacties met een zwak zuur, is er chemisch evenwicht.

Of niet? :shock:
Alles is relatief...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [scheikunde] Wat is chemisch evenwicht?

Zoals ik al zei is het niet heel zwart-wit. Reacties die wij vaak als 'aflopend' beschouwen zijn vaak ook evenwichtsreacties, maar dan ligt het evenwich bvb 99% naar een kant.

Als we het wat minder precies beschouwen zullen sterke elektrolyten (zoals sterke zuren) quasi volledig dissociëren in bvb water, terwijl dat bij zwakke elektrolyten niet zo is: er stelt zich een chemisch evenwicht in.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] Wat is chemisch evenwicht?

Stel je een dynamisch evenwicht voor als een rotonde met twee 'uitgangen'. Er zijn altijd evenveel auto's op de rotonde, maar er is wel doorloop.

Aan de ene kant verlaat een auto de rotonde, terwijl aan de andere kant een andere auto de rotonde op rijdt.

Stof A wordt stof B en tegelijkertijd wordt stof B, stof A.

In hoeveelheden is niets veranderd, maar er vinden wel reacties plaats.

Is dit wat je bedoelde?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: [scheikunde] Wat is chemisch evenwicht?

Je kunt het evenwicht het beste zo beschrijven:

A+B->C+D verloopt even snel als C+D->A+B

De concentraties zijn constant. Maar het is geen toestand van rust. Daarom noemen we het ook een dynamisch evenwicht.

Dit gaat alleen maar op voor eenvoudige moleculen en ionen en de reaktie moet in twee richtingen kunnen verlopen en wel gelijktijdig. Dat is lang niet altijd het geval.

Een voorbeeld van een niet-omkeerbare reaktie is de verbranding van benzeen tot CO2 en H2O. De reaktie terug is onmogelijk. Daarvoor is het benzeenmolecule veel te ingewikkeld. Er zijn wel voorbeelden van organische reacties die omkeerbaar zijn. Maar daarbij wordt de ruimtelijke bouw van de moleculen nauwelijks veranderd tijdens de reactie.

De mooiste voorbeelden van omkeerbare reakties vindt je bij de redoxreakties. Een elektron kan snel van het ene ion naar het andere schieten zonder dat de ruimtelijke structuren daarbij veel veranderen.

De reduktie van zuurstof tot waterstofperoxyde is reversibel; de O -O binding blijft daarbij behouden. Maar een verder reduktie tot water is veel moeilijker. Dan moet de O-O binding kapot.

Omgekeerd geldt dat H2O2 ook weer gemakkelijk te oxyderen is tot O2.

H. Zeilmaker

Berichten: 704

Re: [scheikunde] Wat is chemisch evenwicht?

omdat een chemisch evenwicht dynamisch is, isde evenwichtsconstante ook weer te geven als een breuk van reactiesnelheidsconstanten.

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: [scheikunde] Wat is chemisch evenwicht?

Ik denk dat ik het naderhand snap. Dus om alles even op een rijtje te zetten: die evenwichtsconstante is dan de snelheid waarmee deze uitwisseling tussen de moleculen van de ene kant naar de andere, en weer terug, plaatsvindt? En deze bereken je door de verhouding tussen de reactiesnelheidsconstanten van de moleculen tegenover elkaar?

-> als dit klopt, ben ik mee Afbeelding
Alles is relatief...

Berichten: 704

Re: [scheikunde] Wat is chemisch evenwicht?

Studentje schreef:Ik denk dat ik het naderhand snap. Dus om alles even op een rijtje te zetten: die evenwichtsconstante is dan de snelheid waarmee deze uitwisseling tussen de moleculen van de ene kant naar de andere, en weer terug, plaatsvindt? En deze bereken je door de verhouding tussen de reactiesnelheidsconstanten van de moleculen tegenover elkaar?

-> als dit klopt, ben ik mee  Afbeelding
Bijna. Om even differentiaalvergelijkingen omtrent reactiekinetiek uit de weg te gaan, bekijk het volgende evenwicht:

A <--> B met Kev = /[A] en k(1) = reactiesnelheidsconstante naar rechts en k(-1) naar links.

--> s(1) = k(1) * [A] en s(-1) = k(-1) *

In evenwicht geldt dat de snelheid van de reacties gelijk zijn: s(1) = s(-1)

--> k(1) * [A] = k(-1) *

--> k(1)/k(-1) = /[A] = Kev

(dit is geen formele afleiding)

Reageer