Fotonen door een vacuum

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 30

Fotonen door een vacuum

Ik ben bezig met onderzoek en zit momenteel met een knelpunt,

Stel je hebt een fotonenbundel, je stuurt deze bundel door een vacuum heen.

Stel het voor als een grote box die vacuum is gezogen.

Bij een fotonenbundel is er natuurlijk sprake van verstrooiing, strooistraling.

Volgens mij is het zo, dat wanneer de fotonenstraling de weg in de vacuumbox aflegt, er sprake is van een verminderde mate van verstrooiing. Met andere woorden, de bundel blijft sterker en gecentreerder.

Is er iemand die dit kan bevestigen, of eventueel kan weerleggen??
Zonder de MBB-er kan de arts zijn ei niet kwijt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Fotonen door een vacuum

Onderzoek dit met een gedachtenexperiment: kijk eens naar de sterrenhemel. Zien de sterren eruit als puntjes of als vlekken?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Fotonen door een vacuum

Volgens mij is het zo, dat wanneer de fotonenstraling de weg in de vacuumbox aflegt, er sprake is van een verminderde mate van verstrooiing. Met andere woorden, de bundel blijft sterker en gecentreerder.
Als je een Gausiaanse bundel hebt (van bv een laser), dan spreidt die bundel zich langzaam uit, wordt hij breder. Dit noemt echter niet verstrooiing. Voor verstrooiing heb je atomen nodig die je foton opnemen en terug uitstralen (wat dus niet kan in een vacuüm). Er zijn dus nog andere manieren voor een bundel licht om zijn 'concentratie te verliezen'.
Verborgen inhoud
Meer zelfs, het is onmogelijk vanwege Heisenberg dat licht oneindig ver geconcentreerd rechtdoor gaat.


De lengte van het gebied van een Gausiaanse bundel zonder verstrooing noemen we de Rayleigh lengte.

Kun je hiermee verder, of wil je nog iets weten? Ik studeer morgen toch mijn optica, dus vragen staat vrij, ik kom het waarschijnlijk wel tegen in mijn cursus.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 30

Re: Fotonen door een vacuum

maar, kan je fotonen dan wel door een vacuum heen stralen, mits het omhulsel van de box een supergrote halveringsdikte heeft?
Zonder de MBB-er kan de arts zijn ei niet kwijt

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Fotonen door een vacuum

maar, kan je fotonen dan wel door een vacuum heen stralen, mits het omhulsel van de box een supergrote halveringsdikte heeft?
Tuurlijk, het omhulsel kan bijvoorbeeld uit glas bestaan, of je kan glasvezels aan de wand bevestigen waar je dan een straal doorstuurt...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 30

Re: Fotonen door een vacuum

Bedankt, ik weet genoeg
Zonder de MBB-er kan de arts zijn ei niet kwijt

Reageer