Springen naar inhoud

Calorimetrie: melk toevoegen aan een kop koffie

• Log in om te kunnen reageren

JeanJean

JeanJean

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2010 - 15:16

In een kop koffie die 160 g vloeistof bevat met een temperatuur van 90°C wordt 10 g melk met een temperatuur van 10°C gegoten. Bereken de evenwichtstemperatuur. Onderstel hierbij dat de kop zelf geen warmte opneemt of afstaan en dat cmelk = ckoffie = cwater

Heeft iemand een idee hoe je aan zo'n vraagstuk bevindt? Ik zie het namelijk niet...

Alvast bedankt om me op weg te helpen!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

sharkdude

sharkdude

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2010 - 15:31

In een kop koffie die 160 g vloeistof bevat met een temperatuur van 90°C wordt 10 g melk met een temperatuur van 10°C gegoten. Bereken de evenwichtstemperatuur. Onderstel hierbij dat de kop zelf geen warmte opneemt of afstaan en dat cmelk = ckoffie = cwater

Heeft iemand een idee hoe je aan zo'n vraagstuk bevindt? Ik zie het namelijk niet...

Alvast bedankt om me op weg te helpen!

Q = c x m x delta T

Delta T = ( T 2 - T1)?

m is die massa zeker al!
Delta T kan je ook gebruiken.

c zou van water zijn: cwater = 4.18kJ/(kgK)

Dan krijg je Q opname of Q afgifte Maar omdat je hier toch niets mee moet doen ...
Dan kan je normaal verder rekenen naar Te of de evenwichtstemperatuur.
Met welke formule dat verder gedaan wordt heb ik niet gevonden.
Maar normaal gezien zou je als je Qopname en Qafgifte gelijk maakt op een nieuwe eindtemperatuur moeten komen en dat is die evenwichtstemperatuur.

Voor meer duidelijkheid zie link.
http://www.wisfaq.nl...id=39489&j=2005

Mochten er betere formules zijn? Zet ze maar op het forum!
Hoe meer informatie voor deze persoon, hoe beter! :eusa_whistle:

Veranderd door sharkdude, 15 april 2010 - 15:35

Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

JeanJean

JeanJean

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2010 - 15:36

Bedankt voor het antwoord. M'n probleem zit hier bij die Delta T.

Delta T = Tevenwichtstemperatuur - Tbegin toch?

Hoe kan ik zodoende die Tevenwichtstemperatuur vinden? Dat begrijp ik niet goed...Moet ik dan bijvoorbeeld veronderstellen dat de melk tot 50°C opwarmt? En de Q die hiervoor nodig is 'gaat weg' bij de koffie, dus die zakt dan tot een bepaalde temperatuur T2? En zo kom ik steeds dichter en dichter bij de evenwichtstemperatuur?

JeanJean

JeanJean

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2010 - 15:42

Ah laat maar heb het gevonden! Bedankt voor de uitleg en het linkje die je me gaf. Gewoon toepassen wat daar staat in die linki en ik kwam tot de goeie oplossing (85°C), ik lijk het nu ook wel beter te snappen :-)

sharkdude

sharkdude

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2010 - 15:42

Hoe kan ik zodoende die Tevenwichtstemperatuur vinden? Dat begrijp ik niet goed...Moet ik dan bijvoorbeeld veronderstellen dat de melk tot 50°C opwarmt? En de Q die hiervoor nodig is 'gaat weg' bij de koffie, dus die zakt dan tot een bepaalde temperatuur T2? En zo kom ik steeds dichter en dichter bij de evenwichtstemperatuur?

Wat als je de formule nu eens na elkaar zet?
Als je de formule van Qop en Q af achter elkaar zet?

Dan krijg je? cw x mw x (te-tb) = cm x mm x (tb-te)
Als je de gegevens juist invult, aan de hand van die link, zodat je ongeveer weet wat waar moet komen, kan je dan die te niet afzonderen?

Misschien kom je er zo uit?

Ik zeg het je, ik ben geen fysicus ](*,) ik zal proberen logisch te redeneren en met je die formules proberen te zoeken.
Maar je zal in ieder geval toch even moeten wachten op een antwoord van een kenner :eusa_whistle:

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 april 2010 - 15:43

Hoe kan ik zodoende die Tevenwichtstemperatuur vinden? Dat begrijp ik niet goed...Moet ik dan bijvoorbeeld veronderstellen dat de melk tot 50°C opwarmt?

De evenwichtstemperatuur is een onbekende, maar het is de enige. In plaats van met ΔT te blijven werken, kan je die schrijven als het verschil tussen initiėle en evenwichtstemperatuur, zowel voor de melk als de koffie. Van beide ken je immers wel de initiėle temperatuur, dus de enige onbekende wanneer je behoud van warmte uitschrijft, is de evenwichtstemperatuur.

Het is zo eenvoudig op te lossen met een vergelijking, als je kan het ook met een "tabel" doen, zie onze microcursus warmtecapaciteit.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

sharkdude

sharkdude

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2010 - 15:45

De evenwichtstemperatuur is een onbekende, maar het is de enige. In plaats van met ΔT te blijven werken, kan je die schrijven als het verschil tussen initiėle en evenwichtstemperatuur, zowel voor de melk als de koffie. Van beide ken je immers wel de initiėle temperatuur, dus de enige onbekende wanneer je behoud van warmte uitschrijft, is de evenwichtstemperatuur.

Dit is me iets te abstract, kan u het eventueel wat in symbolen of formule uitdrukken?
Dan kan ik het wat beter interpreteren. Of was uw reactie in verband met de formule dat ik heb opgegeven?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 april 2010 - 15:47

We hebben blijkbaar bijna gelijktijdig gereageerd, het was geen reactie op jou maar op JeanJean (ik zal de quote toevoegen).

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 april 2010 - 15:59

Als je het met formules wil doen, eerst gewoon uitschrijven:

LaTeX

Maar we veronderstellen hier gelijke c's, namelijk die van water, dus dat valt links en rechts weg:

LaTeX

Je kan nu symbolisch oplossen naar Teind, of de andere waarden eerste invullen en dan oplossen:

LaTeX

sharkdude

sharkdude

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2010 - 16:01

Als je het met formules wil doen, eerst gewoon uitschrijven:

LaTeX

Maar we veronderstellen hier gelijke c's, namelijk die van water, dus dat valt links en rechts weg:

LaTeX

Je kan nu symbolisch oplossen naar Teind, of de andere waarden eerste invullen en dan oplossen:

LaTeX

De persoon in kwestie had het al in een kwartiertje opgelost op bovenstaande manier.

Ah laat maar heb het gevonden! Bedankt voor de uitleg en het linkje die je me gaf. Gewoon toepassen wat daar staat in die linki en ik kwam tot de goeie oplossing (85°C), ik lijk het nu ook wel beter te snappen :-)

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 april 2010 - 16:04

Dat had ik al gelezen, maar jij vroeg:

Dit is me iets te abstract, kan u het eventueel wat in symbolen of formule uitdrukken?

En misschien is het voor anderen ook nog nuttig...

Ik zie trouwens net dat de link die je gaf, ook een uitleg van mij is (van 5 jaar geleden!) :eusa_whistle:.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures