Waterturbine op vermogen danwel debiet dimensioneren?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 15

Waterturbine op vermogen danwel debiet dimensioneren?

Ik heb een grote bak met water met onderaan een afvoer welke met een ophaalbaar schot kan worden geopend.

In die afvoer wil ik een turbine plaatsen.

Wanneer ik het schot met een constante snelheid ophaal dan kan ik berekenen dat er een maximum in het vermogen geleverd wordt dat NIET geleverd wordt aan het begin van het proces maar ongeveer op 1/3 van de tijd nodig om de bak te legen. De top van het debiet ligt op ongeveer 60% van de uitstroomtijd.

Bereken ik het vermogen als P = rho * g * Q * H dan levert het invullen van de maximale waarden voor Q en voor H een veel te hoog vermogen op.

Ook wanneer ik het openen van het schot zodanig regel dat het debiet lange tijd constant blijft zie ik een piek in het vermogen (op het moment dat het debiet zijn maximum bereikt) en neemt het vermogen snel af in de loop van het proces tot nul.

Wanneer ik het schot evenwel zodanig open dat het vermogen lange tijd constant blijft (dus : versnelling van openen naarmate het waternivo lager wordt), dan heb ik een veel lager maximum voor het vermogen.

Mijn vraag is hoe de turbine te dimensioneren : op maximaal debiet of op het vermogen?

Dat laatste zou m.i. veel minder kostbaar behoren te zijn.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Waterturbine op vermogen danwel debiet dimensioneren?

Mijn vraag is hoe de turbine te dimensioneren : op maximaal debiet of op het vermogen?
Het vermogen van de turbine hangt af van het debiet erdoorheen, en dat hangt weer af van het drukverschil over de turbine. Je moet een karakteristiek van de turbine hebben die het verband geeft tussen drukverschil en debiet.
Ook wanneer ik het openen van het schot zodanig regel dat het debiet lange tijd constant blijft zie ik een piek in het vermogen (op het moment dat het debiet zijn maximum bereikt) en neemt het vermogen snel af in de loop van het proces tot nul.

Wanneer ik het schot evenwel zodanig open dat het vermogen lange tijd constant blijft (dus : versnelling van openen naarmate het waternivo lager wordt), dan heb ik een veel lager maximum voor het vermogen.
Wat heb je nu precies gedaan om het vermogen van de turbine te berekenen? Hoe weet je nou wat het drukverschil over de turbine is en wat het drukverschil over het schot is? Het lijkt me dat je alleen het totale drukverschil over schot plus turbine weet maar daar heb je niks aan.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 15

Re: Waterturbine op vermogen danwel debiet dimensioneren?

Ik gebruik de formule P = rho * g * Q * H

Q heb ik berekend met Q = (Oppervlakte inlaat) * sqrt(2 * g * H)

Zo kun je op iedere hoogte H het vermogen P berekenen.

Reageer