Aantrefkans van elektronen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Aantrefkans van elektronen

Hoi, ik heb een vraagje:

De elektronen kan je beschouwen via de orbitaaltheorie, je hebt verschillende orbitalen, 1s², 2s², 2p(x), 2p(y) etc.

met elk een aantrefkans.

Nu vraag ik me het volgende af: is de aantrefkans in het 1s²-orbitaal de som van de elektronen van het 1s², waarbij je nog een deel van de elektronen moet optellen van 2s²,3s², 4s² etc. die ook in het gebied van 1s² kunnen voorkomen?

Of heb ik dat mis?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Aantrefkans van elektronen

Of heb ik dat mis?
Klopt. De kans dat je een bepaalde 1s-elektron aantreft in het 1s orbitaal is iets van 90%,dacht ik. Maar aangezien de meeste orbitalen overlappen, kun je ook bv 2p aantreffen in 1s.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Aantrefkans van elektronen

Weeral bedankt, nr. 317070 :eusa_whistle:
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Aantrefkans van elektronen

Klopt. De kans dat je een bepaalde 1s-elektron aantreft in het 1s orbitaal is iets van 90%,dacht ik.
Dat is enigszins arbitrair, de typische volumes (of de randen ervan) ontstaan maar door een zekere waarschijnlijkheid te vragen, dat kan ook meer of minder zijn. Je ziet (quantummechanisch) dus in zekere zin het kwadraat van de golffunctie van een elektron, hetgeen een maat is voor de aanwezigheidswaarschijnlijkheid.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Aantrefkans van elektronen

Integreren van dit kwadraat (waarschijnlijkheidsdichtheid) over V geeft inderdaad de aanwezigheidswaarschijnlijkheid :eusa_whistle:

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer