Heraldiek en genealogie

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Heraldiek en genealogie

Hallo,

Ik ben kortgeleden begonnen met het uitzoeken van mijn stamboom. Mijn familienaam is Vermei. Ik heb deze behoorlijk ver terug kunnen vinden en in het proces vond ik op deze site dat er ook een familiewapen van Vermei schrijnt te zijn (geweest).

Na enige mailen (ik woon te ver weg om erheen te gaan) met het instituut kreeg ik de volgende informatie:

In onze heraldische collectie Muschart komt inderdaad in de rubriek 58Ao een beschrijving voor van een familiewapen Vermei, In goud een zwarte adelaar. Helaas wordt er geen wapenvoerder vermeld. De bron is: "18e eeuwsche kwartierstaat Gout in het Museum van Oudheden te Rotterdam, cat. nr. 1122. Wij weten niet waar deze bron zich nu bevindt.

Ik vraag me nu af wat de beste manier is om de bron te traceren, hoe ik kan controleren of het echt mijn familiewapen is, en hoe het wapen er eigenlijk precies uitziet.

En wat betekenen woorden als Kwartierstraat en Gout?

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen.

Groeten Luuk

Berichten: 369

Re: Heraldiek en genealogie

wheli schreef:Hallo,

Ik ben kortgeleden begonnen met het uitzoeken van mijn stamboom. Mijn familienaam is Vermei. Ik heb deze behoorlijk ver terug kunnen vinden en in het proces vond ik op deze site dat er ook een familiewapen van Vermei schrijnt te zijn (geweest).

Na enige mailen (ik woon te ver weg om erheen te gaan) met het instituut kreeg ik de volgende informatie:

In onze heraldische collectie Muschart komt inderdaad in de rubriek 58Ao een beschrijving voor van een familiewapen Vermei, In goud een zwarte adelaar. Helaas wordt er geen wapenvoerder vermeld. De bron is: "18e eeuwsche kwartierstaat Gout in het Museum van Oudheden te Rotterdam, cat. nr. 1122. Wij weten niet waar deze bron zich nu bevindt.

Ik vraag me nu af wat de beste manier is om de bron te traceren, hoe ik kan controleren of het echt mijn familiewapen is, en hoe het wapen er eigenlijk precies uitziet.

En wat betekenen woorden als Kwartierstraat en Gout?

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen.

Groeten Luuk
Hallo Wheli,

Jij kent mij misschien ook wel als Barton :eusa_whistle: ](*,)

Ik heb hier laatst een programma over gezien op tv die uitgebreid beschreef hoe men dit soort dingen die jij hier aanhaalt moest achterhalen, ik ga dat nu proberen terug te vinden (al weet ik de titel van het programma niet omdat ik die dag ziek op de bank lag met de tv aan en het verstand op nul ;) ).

Het was in ieder geval op Nederland 1/2/3 (uit mijn hoofd Nederland 2, maar ja, ik lag wel op apengapen toen he), 2 weken na de voorjaarsvakantie op de woensdag, zover is duidelijk.

Misschien dat als je dat ziet wat beter weet wat je ermee aan moet, ik heb in ieder geval verder geen idee.

Succes,

Bartelomeus
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 7

Re: Heraldiek en genealogie

Ah oké bedankt! Je hebt toevallig geen titel van het programma? (A)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Heraldiek en genealogie

kwartierstaat.gif
kwartierstaat.gif (39.94 KiB) 1627 keer bekeken


En ik heb het sterke vermoeden dat je zegsman de kwartierstaat van ene heer of vrouwe Gout uit de 18e eeuw bedoelt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Heraldiek en genealogie

Ja daar zat ik zelf ook aan te denken, allen vraag ik me dan af hoe diegene dan de bron kan zijn van mijn familiewapen? Ik ben er nog niet zo lang mee bezig (heb al wel allemaal boeken gelezen e.d.) dus ik kan me zoiets niet goed voorstellen.

Ik heb vanmiddag met Het Schielandshuis gebeld (volgens wikipedia is dat het huidige Museum van oudheden daar) maar ik moet maandag terug bellen, want er is in het weekend niemand van het archief. Hopelijk krijg ik dan wat duidelijkheid. Ik laat het wel weten...

Ohja, dit bedoel je waarschijnlijk:

http://www.genealogieonline.nl/genealogie-boom/I6696.php

Berichten: 369

Re: Heraldiek en genealogie

Hebbes: http://elearning.teleac.nl/mod/resource/view.php?id=178

Het is een vierdelige tv-cursus, ik heb alleen een gedeelte van les 3 gezien. Ik weet dus niet zeker of je er in jouw specifieke geval wat aan hebt... Maar kwaad kan het toch niet :eusa_whistle:

Succes!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Heraldiek en genealogie

Ja daar zat ik zelf ook aan te denken, allen vraag ik me dan af hoe diegene dan de bron kan zijn van mijn familiewapen?
Die familie Gout is waarschijnlijk niet de "bron" van je familiewapen, maar ik vermoed dat dat Vermei-familiewapen of een vermelding daarvan is terug te vinden in de documenten die bij die 18e-eeuwse kwartierstaat van die familie Gout horen. Dat hele pakket papier is dan de bron. Vermoedelijk is ooit ergens een Gout gehuwd geweest met een Vermei dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Heraldiek en genealogie

Wow, bedankt allebei ](*,)

Ik ga lekker kijken vanavond :eusa_whistle:

Berichten: 369

Re: Heraldiek en genealogie

Ik ga lekker kijken vanavond


En heb je wat gehad aan dat tv programma?
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Reageer