Jodometrische kristalwatergehalte bepaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Jodometrische kristalwatergehalte bepaling

hey,

ik heb met scheikunde een opdracht gekregen waarbij ik moest bepalen hoeveel kristalmoleculen er zitten in kopersulfaat (CuSO4.xH2O)

hierbij moet ik gebruik maken van een mengsel van:

1 gram van die CuSO4.xH2O opgelost in 100ml demi water en daar dan 25.00 ml van.

20 ml 1M KI opl

5 ml 1 M HAc opl

Dit wordt dan getitreerd met 0.10M thiosulfaatoplossing met een stijfseloplossing als indikator

hierbij is ook deze reactievergl gegeven: Cu2+(aq) + 2I- (aq) --> 2CuI(s)+I2(aq)

bij mijn metingen was het omslagpunt van het titreren omgeveer bij 11ml

vragen hierbij:

1. geef de vergelijking mbv halfreacties voor de verlopende reactie

2. bepaal met behulp van resultaten het juiste aantal molekulen kristalwater in kopersulfaat.

3. als de jodide oplossing enige tijd aan de lucht wordt blootgesteld wordt de oplossing geel. Geef hiervoor een verklaring

graag wat reacties want ik kom er namelijk echt niet uit

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Jodometrische kristalwatergehalte bepaling

Mijn reactie: Je bericht staat op de verkeerde plaats. Het hoort in het huiswerkforum, waar dit bericht nu heen is verplaatst. En verder zul je toch echt wat meer zelf moeten doen. De bedoeling van dit forum is niet om jouw een antwoord voor te schotelen of om de theorie neer te pennen. Je zult duidelijk moeten aangeven wat je hebt geprobeerd, tot hoever je bent gekomen en wat je nu precies niet begrijpt.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer