Springen naar inhoud

Luchtkussenbaan

• Log in om te kunnen reageren

hh16

hh16

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 april 2010 - 15:24

hoi, wij hebben voor natuur en scheikunde een experiment moeten doen met een luchtkussenbaan... en daar moeten we nu ook een verslag over schrijven. ik heb nu een aantal formules, maar ik weet niet precies hoe ik die moet berekenen. we weten deze formules: Fz= mval x 9.8 [m/s2]
mtot = mval+mwagen
Ve=Seb /teb
A=Ve- /tval
F=mtot x a
Fz=mval x 9.81[m/s2]
ik weet ook niet hoe je aan A kan komen en wat A is... ik hoop dat iemand mij kan helpen...
met deze getallen en formules zou je het uit moeten rekenen

Mval Tval Teb(eind-begin)
225 1.845 0.994
200 1.920 1.022
175 2.080 1.092 het is best dringend!!!
150 2.256 1.203
125 2.429 1.316

We moeten dus de 2e wet van Newton controleren!

Veranderd door hh16, 17 april 2010 - 15:28

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Tommeke14

Tommeke14

• >250 berichten
  • 771 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2010 - 17:25

Het zou gemakkelijker zijn als we zelf niet hoefden te puzzelen, wat is T(val), en wat is het verschil met T(eb)?

Maar wat A(eigenlijk is het symbool a) is: dat is de versnelling
Dat zou je kunnen zien als de verandering van snelheid per tijdseenheid
Dus zoals in je formule: a = v/T

Die 9.81 m/s² die je hebt gebruikt in die formules is ook een versnelling, de valversnelling (die de aarde uitoefent op het object etc)

Maar het is me een raadsel van m(wagen) is, en als we al zouden weten wat je net wilt berekenen zou het ook vooruit gaan...

Veranderd door Tommeke14, 17 april 2010 - 17:25

hh16

hh16

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 april 2010 - 18:41

Het zou gemakkelijker zijn als we zelf niet hoefden te puzzelen, wat is T(val), en wat is het verschil met T(eb)?

Maar wat A(eigenlijk is het symbool a) is: dat is de versnelling
Dat zou je kunnen zien als de verandering van snelheid per tijdseenheid
Dus zoals in je formule: a = v/T

Die 9.81 m/s² die je hebt gebruikt in die formules is ook een versnelling, de valversnelling (die de aarde uitoefent op het object etc)

Maar het is me een raadsel van m(wagen) is, en als we al zouden weten wat je net wilt berekenen zou het ook vooruit gaan...

ow,, hahaha wat stom van mij om dat er niet bij te melden... Tval is de tijd in m/s dat het gewichtje naar beneden valt en Teb is Tijd van de eenparige beweging

Veranderd door hh16, 17 april 2010 - 18:42

hh16

hh16

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 april 2010 - 18:48

Mwagen is de massa van het wagentje dat op de luchtkussenbaan rijdt

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 april 2010 - 19:37

tweede wet van Newton, in zijn bekendste form: F= m·a

Als je dus in je proef de F zoekt die de a van een bepaalde m veroorzaakt kun je deze wet "controleren" zoals kennelijk gevraagd.

F: er is maar één iets wat kracht op het geheel uitoefent: de zwaartekracht op je vallende blokje met massa mval. Dus:

F = Fz = mval(kg) x 9,81 (m/s²)

m: Zowel het vallende massablikje als je wagentje komen (met gelijke versnelling want ze zitten met een touwtje aan elkaar vast over een enkele vaste katrol) in beweging. Dus:

m = mtot = mval+mwagen

a: tikje lastiger: Gezien de formules waar je mee afkomt lijkt je meting te starten op t=0 s met vbegin=0 m/s.
Klopt dat? Beschrijf dus voor de zekerheid aub nauwkeurig van waar tot waar je afstand s, tijd t respectievelijk snelheid v meet.

PS: om verwarring te voorkomen, gebruik aub de juiste symbolen voor je grootheden.
Behalve de F(orce) voor kracht zijn dat hier allemaal kleine letters : m, v, s , t , a .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

hh16

hh16

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 april 2010 - 21:29

heel erg bedankt!! maar als je de twee formules van F met elkaar vergelijkt dan kom je toch op een totaal ander antwoord.. VB:
tval	  teb	  v(e)	   a	  [i]F	 Fz[/i]	   M(tot)
1.850	0.994	80.483	43.504	[i]21752	2207[/i]	   500

Als je dat dan vergelijkt dan is er een groot verschil,

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 april 2010 - 21:42

Geen idee welke formules jij vergelijkt (en sterker: waarom??) en wat je daarin invult. Maar als je ergens een versnelling van 43 m/s² berekende dan maak je een fout. Die kan in deze opstelling niet groter zijn dan 9,81 m/s².

Het is zo niet te volgen hoe je van het een op het ander komt. Ik stel voor dat je hier een setje bij elkaar horende metingen neerzet en de verwerking daarvan hier netjes uitwerkt, stap voor stap en elk getal voorziend van passende eenheid.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 april 2010 - 21:51

ten slotte zou het opschieten als je helder antwoord gaf op vragen die tot doel hebben te begrijpen wat je meetgegevens eigenlijk betekenen:

Gezien de formules waar je mee afkomt lijkt je meting te starten op t=0 s met vbegin=0 m/s.
Klopt dat? Beschrijf dus voor de zekerheid aub nauwkeurig van waar tot waar je afstand s, tijd t respectievelijk snelheid v meet.

hh16

hh16

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2010 - 18:40

ja dat klopte t=0 en vbegin=0, en de metingen staan erboven boven de getallen van mijn 4e reactie... ik snap niet wat ik verkeerd heb gedaan bij de berekening van a. ik vergelijk de formules van F en Fz, want we moeten beweren dat F en Fz gelijk aan elkaar is.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 april 2010 - 21:08

we moeten beweren dat F en Fz gelijk aan elkaar is.

dat moet je niet, je moet aantonen dat F=m·a klopt.

F: er is maar één iets wat kracht op het geheel uitoefent: de zwaartekracht op je vallende blokje met massa mval. Dus:

Dat F gelijkstaat aan die Fz is iets wat je (terecht) uit je opstelling concludeert

heb je één hulpvraag beantwoord, laat je een andere nog steeds onbeantwoord:

en de verwerking daarvan hier netjes uitwerkt, stap voor stap en elk getal voorziend van passende eenheid.

Als je zo structuurloos werkt kan het niet anders of elk natuurkundesommetje gaat finaal de mist in. (En zijn we hier nog dagen bezig om dit aan de kant te krijgen ;) )

kijken we nu naar de a:

LaTeX

vb is kennelijk 0 m/s.

dan heb ik twee problemen:

ik zie twee tijden, tval en teb . Wat bedoel je hiermee? Welke tijd is nu het tijdstip warop je je ve bepaalde?

en ve is vast niet ruim 80 m/s.

hh16

hh16

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2010 - 17:10

dat moet je niet, je moet aantonen dat F=m·a klopt.

Dat F gelijkstaat aan die Fz is iets wat je (terecht) uit je opstelling concludeert

heb je één hulpvraag beantwoord, laat je een andere nog steeds onbeantwoord:

Als je zo structuurloos werkt kan het niet anders of elk natuurkundesommetje gaat finaal de mist in. (En zijn we hier nog dagen bezig om dit aan de kant te krijgen ;) )

kijken we nu naar de a:

LaTeX

vb is kennelijk 0 m/s.

dan heb ik twee problemen:

ik zie twee tijden, tval en teb . Wat bedoel je hiermee? Welke tijd is nu het tijdstip warop je je ve bepaalde?

en ve is vast niet ruim 80 m/s.

tval is de tijd in seconden dat het gewichtje valt en teb is de tijd dat het wagentje van Begin naar eind rijdt. deze formule hebben wij opgekregen om ve te berekenen: Ve=Seb /teb hierbij is Seb de lengte tussen het begin en eind(waar het wagentje rijdt) en teb is is de tijd dat het wagentje van Begin naar eind rijdt... De formule wordt Ve=80:0.994...
En zou je mij misschien uit kunnen leggen hoe je delta t berekend?
Alvast bedankt,

Veranderd door hh16, 20 april 2010 - 17:12

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 april 2010 - 17:46

Hoe komt het dat er een verschil is tussen de valtijd van het gewichtje en de beweegtijd van het karretje? Die twee zitten toch aan elkaar vast? Wat is de zin van twee metingen die dan ook nog eens verschillende resultaten geven. Wat meoten we met die tval dan ? De formule ve = se/te is ook al waardeloos indien we met een versnellend wagentje te maken hebben, en we weten nog steeds niet wat de eenheden zijn die bij je getallen horen.

Deze topic begint een gebed zonder einde te worden. Ik ga proberen te beschrijven hoe je proef eruitzag en wat je waar gemeten hebt, want daar komen we anders niet achter. Kopieer aub de volgende zinnen allemaal naar een antwoordpost, en zet onder elke zin de opmerking "OK" om aan te duiden dat de situatie werkelijk zo was, of leg anders per zin duidelijk uit hoe het dan wél was in je proef.

--------------------------------------------------------------------------------------

Op tijdstip t=0 staat het karretje stil (met snelheid 0 m/s) op plaats s = 0 m.

Ook het gewichtje hangt stil.

Je laat het gewichtje vallen, het karretje begint te rijden. De tijd begint te lopen.

80 cm verderop langs de baan van het wagentje (seb = 80 cm) staat er een sensor die teb meet, dwz de tijd die het karretje nodig had om van de startplaats naar 80 cm verderop te raken.

Het karretje rijdt verder, maar daar meten we verder niks meer aan.

Even later valt het gewichtje op de grond. Ook van die gebeurtenis meten we de tijd sinds t=0. We hebben eigenlijk geen idee waarom we die tijd meten, want we weten niet eens hoever het gewichtje viel of wat we anders met die gegevens zouden moeten doen.

We willen nu de snelheid weten die het karretje op plaats seb had, zodat we de versnelling van het geheel kunnen bepalen, en daaruit kunnen besluiten of Newton's bewering "F=m·a" inderdaad klopt.

----------------------------------------------------------------------

hh16

hh16

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2010 - 18:21

Op tijdstip t=0 staat het karretje stil (met snelheid 0 m/s) op plaats s = 0 m.
OK

Ook het gewichtje hangt stil.
OK

Je laat het gewichtje vallen, het karretje begint te rijden. De tijd begint te lopen.
OK

80 cm verderop langs de baan van het wagentje (seb = 80 cm) staat er een sensor die teb meet, dwz de tijd die het karretje nodig had om van de startplaats naar 80 cm verderop te raken.
Ok, alleen ben ik er vergeten bij te zeggen dat de lengte van het gewichtje(als het nog hangt) tot aan de grond 75 cm is.

Het karretje rijdt verder, maar daar meten we verder niks meer aan.
Ok, alleen die 80 cm zoals het vorige punt.

Even later valt het gewichtje op de grond. Ook van die gebeurtenis meten we de tijd sinds t=0. We hebben eigenlijk geen idee waarom we die tijd meten, want we weten niet eens hoever het gewichtje viel of wat we anders met die gegevens zouden moeten doen.
Ok, Dat is dus 75 cm

We willen nu de snelheid weten die het karretje op plaats seb had, zodat we de versnelling van het geheel kunnen bepalen, en daaruit kunnen besluiten of Newton's bewering "F=m·a" inderdaad klopt.
OK

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 april 2010 - 19:14

Ok, Dat is dus 75 cm

Hier klopt iets niet in mijn overzicht. Gewichtje en karretje zijn door een touwtje verbonden. Als het gewichtje 5 cm zakt rijd het karretje (ook) 5 cm zijwaarts. En doen ze beide even lang over die 5 cm. Dan zouden tval en teb dus nagenoeg gelijk moeten zijn.

Volgens je gegevens zijn ze dat niet, want de valtijd over die 75 cm is groter dan de rijtijd over 80 cm....?.

Mval Tval Teb(eind-begin)
225 1.845 0.994
200 1.920 1.022

Enfin, laten we die valtijd maar even vergeten, ik zie nog steeds niet waartoe die dient.

een karretje rijdt 80 cm ver, en doet daar 0,994 s over. De gemiddelde snelheid is dan geweest vgem= s/t = 0,80/0,994 = 0,805 m/s. I het begin stond hij stil, aan het eind moet hij dus harder hebben gereden.

het gaat om een eenparige versnelling, of toch minstens zo eenparig als dat in een practicum mogelijk is. Dan is vgem het gemiddelde van begin- en eindsnelheid:

LaTeX

hieruit volgt dat de eindsnelheid (dwz de snelheid op 80 cm van het startpunt, het eindpunt van onze meting) 1,610 m/s geweest is.

die snelheid is bereikt met startsnelheid 0 m/s in 0,994 s, de tijdsverandering Δt tijdens onze proef was dus 0,994 s.

LaTeX

rest ons nu te gaan kijken naar:

m: Zowel het vallende massablikje als je wagentje komen (met gelijke versnelling want ze zitten met een touwtje aan elkaar vast over een enkele vaste katrol) in beweging. Dus:

m = mtot = mval+mwagen

we moeten dus de massa van het gewichtje weten en de massa van het karretje die hoorden bij de hierboven gebruikte gemeten tijd van 0,994 s.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures