Scheidingsmuur dakterras

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Scheidingsmuur dakterras

als scheidingswand op het dakterras hebben we op ons plan een muur staan om de inkijk bij de buren te vermijden.

nu is deze muur ca. 19 cm breed,dubbele gevelsteen steen aan buren en steen aan onze kant.

de muur wordt 1.8 meter hoog en 4 meter lang.nu is mijn vraag is deze muur stevig genoeg als er eens een felle wind tegen blaast.

alvaste dank

Gebruikersavatar
Berichten: 102

Re: Scheidingsmuur dakterras

hier komt niet veel bij kijken, wel is hier van belang om een goede cement verhouding te gebruiken. Vraag hier naar bij de bekende bouwmarkten. Wat betreft de bevestiging ( aan het huis neem ik aan) dan moet dit geen probleem zijn. Mocht dit zo anders zijn, dan kan ik evt. hier nog wat van roepen.

Berichten: 4.502

Re: Scheidingsmuur dakterras

De verankering in het platdeel is het grootste probleem;je moet de dakbedekking weghalen en dan een koppeling met de onderliggende muur maken;zou kunnen met koppelankers geboord in de onderliggende muur en ingemetseld verder in het opgaande metselwerk.

De verankering met het verticale deel kan op dezelfde manier met koppelankers.

Voor de rest houdt je dan een rechthoekig vlak over dat aan twee zijden wordt ondersteund en als dat met een specie gebeurd van 1pc ,4 zand met 1/4 traskalk erbij in goede menging en verder de stenen redelijk vochtig ,dan kun je de constructie globaal vergelijken met een halfsteens 2 meter hoge tuinmuur en die waaien meestal ook niet omver.

Berichten: 8

Re: Scheidingsmuur dakterras

hoi,de dakbedekking ligt er nog niet.

ben beginnen te metselen op de betonnen dekvloer boven op de welfsels,20 cm hoger heb ik een epdm strook ingemetseld waar ze nadien de dakbedekking op kunnen aansluiten.dus de muur is maar aan een kant in de muur bevestigd met spouwankers en de overige 4 meter staat gewoon op de betonnen dekvloer.dus voor zover ik het begrijp had die aan de betonnen dekvloer ook moeten verankerd worden.

Berichten: 4.502

Re: Scheidingsmuur dakterras

Een beetje sterk ventje kan die muur omdouwen;heb eens een restauratie gehad met een afgebrande kap met een vrijstaande en wel op de hoeken vaststaande muur van 120 cm hoog en kon die met weinig kracht in beweging brengen (heen en weer 5 cm).

Ik zou dus nog maar eens een verankering op de vrije kop bedenken,bijv een koker-of U-profiel met koppeling aan onderbouw en de vrije kopzijde!

Gebruikersavatar
Berichten: 102

Re: Scheidingsmuur dakterras

Misschien is het mogelijk om een betonnen poer te storten aan de kopkant van deze muur( deze bewapenen)

Hier moet dan wel een heel sterk ventje aan te pas komen wil de muur omgaan.. ;)

Berichten: 4.502

Re: Scheidingsmuur dakterras

Een aanv.techn.opmerking.

Betonkolom aan de achterkant een beetje gecompliceerd,moet ook verankerd aan bouwdelen;iets in staal-gegalvaniseerd werkt makkelijker,maar het is jouw bouwtje!

Bovenzijde muurafdekken ( met wat overstek,min.2-3 cm)met geglazuurde tegels of harde plavuizen afwel een strook lood.

Doe je dat niet,dan wordt de muur sneller groen en mogelijk maakt de buurman heibel over water op zijn plat.

Gebruikersavatar
Berichten: 102

Re: Scheidingsmuur dakterras

een betonnen poer te storten aan de kopkant van deze muur
is moeilijk maar wel mogelijk. evt. gebruik maken van zlefgemaakte mal van hardhout(of stalen gietmal) is wel een belangrijk detail voor het uitzetten van het beton. dus iig een stevige mal hiervoor gebruiken. simpelse oplossing is wat okraggon ook zegt :
staal-gegalvaniseerd
is makkelijker maar is een extra kostenplaatje

Berichten: 51

Re: Scheidingsmuur dakterras

Hallo,

is het nog mogelijk om aan de kop een poer (beer) te metselen en vol te storten met beton.

Hoef je geen bekisting te maken en oogt ook beter. (wel wapenen natuurlijk)

Heb zelf eens een scheidings muur gemaakt van 25 meter lang met om de 5 m een gemetselde poer.(+/-2,5 mtr hoog

In het hart van elke poer zit een rvs draadeind. Deze draadeinden waren in de fundering gestort met een vierkante rvs plaat en later opspanning gebracht. (deze plaat zit ook aan de bovenzijde van de muur)

In jouw geval misschien een chemisch anker gebruiken in de vloer

gr Ed

Reageer