Plastic soep voor stormvogels

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Plastic soep voor stormvogels

AfbeeldingAfbeelding


Sinds 2000 moeten schepen in Europa hun afval lozen in de haven, om te voorkomen dat de bemanning de rotzooi op zee dumpt. Maar dat levert vooralsnog geen aantoonbaar schonere Noordzee op.


Lees meer ... Wageningen Universiteit
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 202

Re: Plastic soep voor stormvogels

Bij dit onderwerp dacht je misschien aan plastic boodschappentassen, visnetten en frisdrankflessen.


Maar in het zeefje van mijn badkuip kom ik ook de vezels uit mijn sokken tegen. Bijna elk weefsel bevat tegenwoordig kunststof nylon, polyester, etc. Het zit ook in tapijt.


Je ziet het niet, want het verwordt tot stof. Maar het komt wel in het afvalwater terecht. Je zou denken dat het bezinkt tot kunsstof-klei. Maar de meeste kunststoffen zijn iets lichter dan water, en het plastic slijtagestof stroomt dus gewoon naar zee. En blijft daar aan de oppervlakte.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Plastic soep voor stormvogels

Maar wat er bij jou in het putje gaat, komt niet per definitie in de oceaan terecht.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Plastic soep voor stormvogels

Sterker nog: per definitie bijna niet. Er zit nog zoiets als een RWZI tussen. Op alle opgeloste bestandsdelen na wordt het meeste eruit gehaald.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Plastic soep voor stormvogels

Die afkorting kende ik nog niet; even opgezocht, en voor wie hem ook nog niet kende:


RWZI = Rioolwaterzuiveringsinstallatie
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 202

Re: Plastic soep voor stormvogels

En hoe krijgt die RWZI die zwevende plastic deeltjes dan te pakken?

Bij mijn weten werken die dingen door vaste deeltjes te laten bezinken, en door biologische zuivering.

Geen van tweeën heeft er vat op.


Je kan het zeven, maar hoe fijn wil je gaan dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Plastic soep voor stormvogels

Je hebt ook nog steeds filters die heel kleine deeltjes kunnen onderscheppen. Sommige filters kunnen zelf het grootste deel van alle mineralen uit het water halen. Dit soort filters wordt ook nog steeds verbeterd en alsmaar vaker toegepast. Er zijn overigens meer technieken dan biologisch zuiveren en laten bezinken.


Overigens bezinkt (of drijft) uiteindelijk elk deeltje vermits geen enkel deeltje dezelfde massadichtheid heeft als water. De belangrijkste factor hier is dan hoe lang de bezinktank is en hoe snel het water er door stroomt. Via een grote bezinktank met heel traag stromend water kan je enorm veel zuiveren.

Berichten: 202

Re: Plastic soep voor stormvogels

Via een grote bezinktank met heel traag stromend water kan je enorm veel zuiveren.


Deze methode heb je op zee in het groot. En daar werkt het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Plastic soep voor stormvogels

Deze methode heb je op zee in het groot. En daar werkt het niet.


Ik denk niet echt dat je de werking van een bezinktank begrijpt als je die met de zee gaat vergelijken. Een bezinktank die voldoende groot gedimensioneerd is kan enorm veel filteren. Voor zwevende deeltjes zijn er ook voldoende andere alternatieven om deze ook weg te krijgen uit het water.

Reageer