Stoffen aantonen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Stoffen aantonen

Halo,

Met NASK hebben wij een opdracht waarbij je stoffen moet herkennen in water.

Er zitten 2 verontreinigingen in het water en wij moeten er achter komen wat de verontreinigingen zijn.

de mogelijke verontreinigingen zijn:

IJzer zouten, Koolwaterstoffen, Zware metalen (Pb, Hg, Zn, Sn), Chloorwater (NaOCl), Zuur (H2SO4), Blauwwier, Magnesium/Calcium (hardheid), Ammoniak, Zepen, Ecoli, Nitraten, Botulisme, Sulfaten, Zout (NaCl) en Fosfaten.

We hebben het water waar de verontreinigingen in zitten geroken en het ruikt heel sterk naar verf, dus wij dachten dat het Ammoniak was. We hebben toen een zuur test gedaan omdat als er ammoniak in het water zat het testpapiertje rood/oranje zou kleuren, maar dat deed het niet

Toen hebben we getest of het chloorwater was, maar dat was ook niet zo want de leraar had chloor gepakt, en had dat over een stukje gekleurd stof gedruppeld, de stof werd lichter van kleur maar als wij ons verontreinigde water over een stukje gekleurd stof druppelde gebeurde er niks.

In het verontreinigde water zie je ook een poeder drijven, wij denken dat dat magnesium is.

Maar heeft een van jullie een idee wat die sterk ruikende stof zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Stoffen aantonen

mathijsp schreef:Halo,

Met NASK hebben wij een opdracht waarbij je stoffen moet herkennen in water.

Er zitten 2 verontreinigingen in het water en wij moeten er achter komen wat de verontreinigingen zijn.

de mogelijke verontreinigingen zijn:

IJzer zouten, Koolwaterstoffen, Zware metalen (Pb, Hg, Zn, Sn), Chloorwater (NaOCl), Zuur (H2SO4), Blauwwier, Magnesium/Calcium (hardheid), Ammoniak, Zepen, Ecoli, Nitraten, Botulisme, Sulfaten, Zout (NaCl) en Fosfaten.

We hebben het water waar de verontreinigingen in zitten geroken en het ruikt heel sterk naar verf, dus wij dachten dat het Ammoniak was. We hebben toen een zuur test gedaan omdat als er ammoniak in het water zat het testpapiertje rood/oranje zou kleuren, maar dat deed het niet

Toen hebben we getest of het chloorwater was, maar dat was ook niet zo want de leraar had chloor gepakt, en had dat over een stukje gekleurd stof gedruppeld, de stof werd lichter van kleur maar als wij ons verontreinigde water over een stukje gekleurd stof druppelde gebeurde er niks.

In het verontreinigde water zie je ook een poeder drijven, wij denken dat dat magnesium is.

Maar heeft een van jullie een idee wat die sterk ruikende stof zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!!
Zepen veroorzaken een sterke geur in water. Tijdens mijn stage heb ik met lozingen te maken gehad van huishoudelijk afvalwater. Zeep en andere huishoudelijke producten kunnen een zwarte kleur veroorzaken en veroorzaken een sterke verontreiniging van water, ten minste als het al heel lang aan de gang is.

U kunt dit aantonen met onder andere een COD -analyse.

Voor wat COD is, zie link.

http://www.georgiaepd.org/Files_PDF/techgu...evwtrplan_b.pdf
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Stoffen aantonen

Onzin. Zepen hebben geen geur, alleen de parfums de er aan zijn toegevoegd. Met COD toon je geen stoffen aan, het is alleen een maat voor de verontreiniging van het water.

Wat je bij verf ruikt zijn de organische oplosmiddelen, koolwaterstoffen dus.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: Stoffen aantonen

Heel erg bedankt,

maar heb je een idee hoe je koolwaterstoffen aantoont?

Alvast bedankt!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Stoffen aantonen

Met een COD analyse bepaal je of en hoe veel organische stoffen je in het water hebt die je hebt kunnen oxideren tot CO2 en daar heeft deze jongen niet zo veel aan omdat het lang niet specifiek genoeg is. Of je dan een bacteriecultuur in je water hebt gemeten of werkelijk koolwaterstoffen weet je dan nog niet.

Je zou ze er op kookpunt uit kunnen halen en zien of ze branden (VOORZICHTIG dat je geen explosies veroorzaakt als het inderdaad een koolwaterstof is!! Doe dit alleen onder begeleiding).

In je eerste post zeg je "Magnesium/Calcium (hardheid)" maar ik neem aan dat je het dan niet over het metaal hebt? Magnesium op zich zal water niet 'harder' maken.

Overigens: als je rekening moet houden met botulisme in het water (de bacterie of het toxine??), ga daar dan zeer voorzichtig mee om!

De bacterie heet Clostridium botulinum en maakt een neurotoxine dat verschrikkelijk giftig is.

De LD50 ligt rond 1 ng/kg als het in een bloedvat terecht komt en 3 ng/kg als het geinhaleerd wordt. Dat wil zeggen dat 70–210 nanogram in 50% van de gevallen een persoon van 70 kg zal doden.

Overigens kan ik me niet voorstellen dat je docent je hieraan zou blootstellen maar even goed moet je er voorzichtig mee omgaan.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 5

Re: Stoffen aantonen

Heel erg bedankt voor alle snelle reacties!!

Ik zal nog wat met mijn leraar praten want als je eenmaal wat informatie hebt wil hij je

meestal wel verder helpen.

Berichten: 5

Re: Stoffen aantonen

Ik heb weer een vraag:

Hoe toon je het beste zouten in water aan?

En we willen liever de stof niet verdampen omdat de stof dan misschien verpest is ;)

En hoe toon je koolwaterstof aan zonder al die ingewikkelde formules?

Sorry, maar ik ben niet zo goed met die formules ;)

Alvast bedankt!!!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Stoffen aantonen

Neerslagreacties werken vaak goed.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 5

Re: Stoffen aantonen

ik heb weer even met de leraar gesproken en die heeft mij vertelt dat er waarschijnlijk geen zouten in zitten omdat die oplossen in water, en wij zien nog een wit poeder drijven. Dus dan blijft dit nog over: Botulisme,Ecoli, Magnesium/Calcium (hardheid) en Koolwaterstoffen. Dat witte poeder zou toch ook een chemische reactie kunnen zijn van 2 stoffen? Zijn jullie het met mij eens? en hoe kan ik de overblijvende stoffen aantonen?

Nog even voor de duidelijkheid: het water ruikt sterk naar verf (dus wij vermoeden koolwaterstof) en er zit een wit poeder in het water (chemische reactie of toch magnecium/calcium?).

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Stoffen aantonen

Botulisme is een vergiftiging door het binnen krijgen van het toxine van de bacterie Clostridium botulinum. Dat is een ziektebeeld en kan per definitie niet in je water zitten dus.. Is het de bacterie of het toxine? Either way zit dat niet in je water, dat kan gewoon niet omdat het veel te gevaarlijk is om aan studenten te geven.

Waarom zou je vermoeden dat een wit poeder dat niet in water oplost, een bacterie is (C. botulinumis of E. coli) ?

Het is onwaarschijnlijk dat het witte poeder een reactie product is want dat doen eigenlijk alleen zouten. En die zaten er niet in volgens je docent (en een reactie product staat niet in het rijtje met opties).

Waarom heb je destillatie afgeschreven als methode om de koolwaterstof eruit te halen? Je kan toch gewoon weer condenseren wat je uit het vermoedelijke mengsel hebt verdampt? Een koolwaterstof die vluchtig genoeg is om zo al te ruiken, zal ook wel vluchtig genoeg zijn om er zonder belachelijk hoge temperatuur uit te verdampen verwacht ik.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer