Hydrauliek, onderdruk

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Hydrauliek, onderdruk

Hoi,

Ik heb een snelsluiter die hydraulisch werkt. Een cilinder staat middels een oliedruk, tegen een veerdruk in in de open stand. Zodra de oliedruk onder de veer wegvalt hoort de veer de cilinder te verplaatsen zodat de afsluiter dicht gaat.

Kan iemand mij helpen met het berekenen van de onderdruk (aan veerzijde) die nodig zou zijn om de veerspanning op te heffen als aan de andere kant van de veer een atmosferische druk heerst?

Veerdruk: 940 in gespannen (open) toestand, 750 kg in gesloten toestand.

Werkend oppervlak van de zuiger: 0.24m²

P=FxA gaat niet op bij vacuum? want dan kom ik op negatieve waarden en we kunnen niet lager dan vacuum (0)

(het probleem is dat er wijzigingen in het oliesysteem en nu de veiligheidsklep niet sluit)

Groet,

Eelco

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Hydrauliek, onderdruk

Ik overzie niet de hele situatie. Kun je er misschien een schetsje van maken?

Waar komt opeens je vacuum vandaan? Het kan ook zijn dat je negatieve drukken onderdrukken betekenen, dus -0,2 bar zou dan een druk zijn van 0,8 bar. Dit kan ik echter niet hard maken, daar ik niet precies weet wat je nu aan het berekenen bent.

Er geldt trouwens niet
\(p=F \cdot A\)
, maar
\(p = \frac{F}{A}\)
.

Berichten: 2

Re: Hydrauliek, onderdruk

Hoi,

Lukt me niet om te schetsen in 50 KB en meer mag ik niet uploaden :-(

Het vacuum nemen we aan omdat er een leiding van 12 meter aan de uitlaat hangt. We nemen even aan dat de veer niet sterk genoeg is om de olie terug uit de leiding te trekken.

Inderdaad ik bedoelde F=PxA (slordig!)

Ik kan de tekening van de klep evt. e-mailen?

Groet,

Eelco

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Hydrauliek, onderdruk

Probeer je schets eens te uploaden op http://www.imageshack.us/ en gebruik de link die ze dan geven in dit forum, eventueel met de url-tags weggehaald.

Reageer