Springen naar inhoud

Snelheid muonen

• Log in om te kunnen reageren

Roki

Roki

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2010 - 11:38

De bedoeling van het experiment is om de snelheid van muonen te bepalen. Dit hebben we gedaan en de resultaten hebben we, maar ik snap niet hoe je nu de snelheid kunt bepalen met behulp van deze gegevens. Het experiment hebben we gedaan met 2 photomultiplier tubes. De muon gaat door de eerste tube en geeft een signaal af en vervolgens door de tweede tube en geeft da weer een signaal uit. Uit het tijdsverschil en afstandverschil kun je de snelheid bepalen, maar hoe?!?. Dit is wat ik heb:
Allereerst een offset meting gedaan, de 2 tubes boven op elkaar gelegt.
daarna de tubes kruislings op elkaar gelegt, de uiteindes evenver uit elkaar
vervolgens de tube weer kruislings maar dan de uiteindes niet meer evenver uitelkaar en als alles laatst de twee tubes 2 meter boven elkaar gelegt.

Van al deze dingen heb ik apart de gegevens maar die snap ik niet helemaal. Je meet bijvoorbeeld 2 min lang en dan heb je een x aantal hits. Ga je deze gegevens vervolgens importeren in excel dan krijg je allemaal tijdsintervallen en hoeveel hits er in die tijdsintervallen waren... maar hoe kun je dan het tijdsverschil tussen de tubes zien...?? Het gaat mij dus vooral hierom. Hoe je van die tijdsintervallen en het aantal hits in zon dergelijk tijdsinterval de snelheid kunt bepalen??

Iemand enig idee...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Yogy

Yogy

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2010 - 16:07

Ik weet niet precies wat je opstelling is , maar kijk hier eens : http://web.mit.edu/l...-pixx/muons.pdf

(Waarom kregen wij nooit van die experimenten op school ... ;) )

Roki

Roki

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2010 - 09:06

ja, die had ik ook al gevonden. Maar dat is meer de theorie. Ik vraag me af hoe ik uit een histogram de snelheid kan halen, het is dus een distributie en dat is juist het probleem bij mij.
Het gaat niet zozeer om de opstelling, de opzet snap ik wel. Maar hoe krijg je uit een distributie (tijd tegen frequentie [aantal hits] dus) de snelheid....

Roki

Roki

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2010 - 12:20

Ben al ietsje verder. Ik snap nu hoe ze de snelheid uit zon histogram halen. Ik heb die link nog eens bekeken en daarin gebruiken ze twee verschillende hoogtes, waaruit je het tijdsverschil kunt halen. Maar wij moesten dat ding maar op een hoogte gebruiken, en eerst ook nog kruisling BOVEN OP ELKAAR leggen dus hieruit kun je geen tijdsverschil halen...

Of kun je het zonder tijdsverschil ook???

Yogy

Yogy

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2010 - 21:09

Het is zeker niet mijn vakgebied, maar kan het niet zijn dat die kruislingse opstelling is om te calibreren ?

Roki

Roki

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2010 - 12:39

Ja dat denk ik ook dat de bedoeling is
Er staaat namelijk
Snelheidsmeting:
Hiervoor heb je twee detectoren nodig. Leg deze detectoren eerst op elkaar, stel de software correct in en zet ze aan. Als het goed is verkrijg je Gauss distributie (normale verdeling) te zien. Dit is je nulmeting – schat de gemiddelde waarde (of analyseer de output file in excel).

Leg de detectoren ook eens kruislings op elkaar en bepaal zo de looptijd van het scintillatie-licht door de scintillator. Save de plots af en toe!

Plaats de detectoren nu zover mogelijk uit elkaar (hou de uitleeskant recht boven elkaar – ook als je detectoren verschillende lengte hebben).

Verzamel meetgegevens (minimaal 100) en werk deze uit.

Uitwerking muon snelheid:

Bepaal met behulp van je ‘nulmeting’ de offset van de (verschil)tijdsmeting.

Corrigeer je metingen met de offset.

Verklaar kwalitatief de vorm van de distributie met extra aandacht voor het beginpunt, de middelste waarden en het eindpunt.

Als het goed is, heb je de snelheid van muonen eerst berekend (zie boven) en kwam je op absurd hoge snelheden. Kun je deze belachelijke snelheden nu uitsluiten? (zo ja, dan is de proef geslaagd!).

Wat is de typische verschiltijd; wat is dus de typische snelheid van je muonen?

Wat is de Lorentzfactor?
Dus het kruislings leggen is voor de looptijd van dat 'licht'te bepalen. En vervolgens met boven elkaar leggen doe je de echte meting. De meting is een gaussische distributie. dus bepaal waar de piek ziet en dat is je verschiltijd (natuurlijk rekening houden met je schaal van de distributie) Ik krijg dan: Piek bij kolom 19, kolommen hebben een grootte van 1ns(of micro...??) afstand is 2 m. Dus dan is je snelheid toch gewoon 200cm/ 19ns= 0.03c VEEEEL te weinig dus. Snap er niks meer van..

bartelomeus

bartelomeus

• >250 berichten
  • 369 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2010 - 12:50

Wat is de Lorentzfactor?

http://nl.wikipedia....i/Lorentzfactor
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Roki

Roki

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2010 - 13:41

OH sorry dat had er niet bij gehoeven. Als je eenmaal de snelheid weet is het gewoon een kwestie van invullen. Maarja moet ik wel een een fatsoenlijke snelheid hebben...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures